پول‌های کثیف در انتخابات ورود کرده‌اند

 عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در نشست مشترک دست اندرکاران انتخابات و مدیران رسانه های کشور در سالن وزارت کشور برگزار شد با تبریک میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار گفت: از مردم خوب و عزیزمان که حماسه پرشور و باشکوهی را در 22 بهمن خلق کرده و نشان دادند همواره در فراز و فردوهای انقلاب حضور دارند و کماکان اهداف انقلاب را دنبال می کنند و از این اهداف با حضور خود حفظ و صیانت می کنند.

 

وی در ادامه گفت: انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی حساسیت خود را دارد و اخباری که از اقصی نقاط کشور به ما می رسد فضای باشکوه رقابتی خوبی ایجاد شده است و امیدواریم که باعث اضافه شدن تعداد دیگری بر نامزدهای انتخاباتی انتخابات پرشورتری را برگزار کنیم.

 

رحمانی فضلی در ادامه به شرایط کنونی کشور اشاره کرد و گفت: بعد از زحماتی که دوستان می کشند برخی از اولویت ها در دستور کار دولت قرار گرفت و در این اولویت ها مشخص شد که ما باید در حوزه سیاست خارجی تنش زدایی، تهدیدزدایی و شرزدایی کنیم و هر چه قدر شر را از خود دور کنیم به نفع کشور است و آدم عاقل همواره به دنبال دفع شر، خطر و تهدید می باشد.

 

وی افزود: یکی از شرهایی که برای کشور حاکم شده بود بحث ادعای عدم رعایت قانون در بحث انرژی هسته ای بود این در حالی بود که نظام در این زمینه تصمیم گرفت و دفع شر انجام شود و مقام معظم رهبری دغدغه های خود را نیز در نامه ای مطرح کردند و هنوز با این ملاحظات بروید کار را انجام دهید و برای این موضوع هیئت نظارتی را مشخص کردند تا در مسیر بر روند اجرا نظارت کند و این خود گام بزرگی برای ملت به شمار می رفت.

 

رحمانی فضلی بیان داشت: اگر ما بیان می کردیم در شرایط برد برد هستیم حتما در شرایط برد برد بودیم و کسی مدعی نیست که شرایط برد باخت داشته باشیم چرا که در مذاکرات برد باخت معنا ندارد و همواره در مذاکرات ما برد برد را در نظر می گیریم.

 

وی در ادامه به اجرای برجام و دفع شر در کشور اشاره کرد و گفت: اگر در زمان مذاکرات دو تجمع مخالفت انگیز برگزار می شد و یا اینکه در 5 نقطه کشور بمب گذاری صورت می گرفت یقینا در مذاکرات به نتیجه نمی رسیدیم و مخالفین مذاکرات همواره به دنبال این بودند که شرایطی در کشور ایجاد شود تا مذاکرات به نتیجه نرسد .

 

رحمانی فضلی گفت: برگزاری انتخابات باشکوه و حضور مردم در امنیت داخلی و منطقه ای ما تاثیر بسزایی دارد.

 

وزیر کشور مسائل اقتصادی را از دیگر مسائل اولویت دار کشور برشمرد و گفت: برخی از تحلیل ها در رسانه ها و جود دارد که باید یک شبه یا دو ماهه با پایان یافتن مذاکرات معجزه در کشور ایجاد شود اما قطعا این گونه نخواهد بود و برای رسیدن به آن مطلوب باید مقدماتی فراهم شود و وحدت و انسجام و هماهنگی لازم میان دستگاه ها انجام شود.

 

وی گفت: همه ما در انتخابات ریاست جمهوری جمع شدیم رئیس جمهور را انتخاب کردیم و مقام معظم رهبری وی را تنفویض کردند و ایشان را در یک مسیری قرار دادیم و امروز می خواهیم دست و پای وی را بگیریم ما نمی گوییم نباید انتقاد شود بلکه معتقدیم انتقادات باید کارشناسی شده باشد.

 

رحمانی فضلی اظهار داشت: رسانه ها امروز وظیفه دارند امید را در میان مردم ایجاد کنند چرا که امید باعث مشارکت می شود و اگر مردم مشارکت نداشته باشند قطعا در اقتصاد به جایی نخواهیم رسید.

 

وی در ادامه به سرمایه گذاری کشورهای خارجی در ایران اشاره کرد و گفت: همه ما می دانیم که سرمایه گذاران به دنبال منافع خود هستند نه اینکه دلشان برای ما لک زده است و ما نیز از سرمایه گذارانی که به ایران می آیند به دنبال منافع خود هستیم و باید در قراردادهایی که میان ما و سرمایه گذران خارجی منعقد می شود تیزهوشی و فراست لازم صورت بگیرد تا ما به منافعی که می خواهیم دست پیدا کنیم.

 

رحمانی فضلی گفت: امروز از لحاظ امنیت در شرایط بسیار مطلوبی قرار داریم و این به معنای نبود تهدید نیست بلکه به معنای کنترل و رصد تهدیدات هستیم و مبانی کنترل تحقیقات نیز مردم هستند و دستگاه های امنیتی نظامی نیز در این زمینه به ما کمک می کنند.

 

وی در ادامه به انسجام و وحدت در کشور اشاره کرد و گفت: وحدت و انسجام ما امروز در شرایط بسیار خوبی قرار دارد در دو سه سال گذشته شاهد بودیم سران قوا با یکدیگر اختلاف داشتند و حتی اختلاف آنها در رسانه ها نیز مطرح می شده و اختلاف تا بدنه جامعه نیز کشیده می شد اما امروز از وحدت سران قوا وجود دارد.

 

وزیر کشور گفت: ما در منطقه تاثیرگذار هستیم و مسائل منطقه ای در بسیاری از مناطق که ساده به نظر می رسد ساده نیست چرا که مسائل منطقه ای ما بسیار پییچیده است و هر زمانی که نیروهای خارجی حضورشان در منطقه بیشتر می شود پیچیدگی در امنیت نیز افزایش می یابد و موضوع از دو فرقه تروریستی و خشونتی خارج است و این ها بهانه ای برای حضور بیگانگان در کشور شده اند بلکه این دو تروریست ایجاد شدنشان عقبه سیاسی و لژستیکی دارند و منافع کشورهای مختلف در این حوزه هر دقیقه پیچیده تر از گذشته می شود و ما امروز در چنین شرایطی در منطقه قرار گرفته ایم.

 

وی گفت: تنها در مسیر وحدت انسجام و امنیت است که می توانیم در منطقه تاثیرگذار باشیم و اگر انسجام و وحدت در میان ما وجود نداشته باشد در منطقه با خسران مواجه خواهیم شد و ما باید بدانیم که امنیتی که امروز در کشور وجود دارد عقبه اش همان انسجام و وحدتی است که میان دولتمردان و مردم ما وجود دارد و مقام معظم رهبری در راس این وحدت قرار دارد و دولتی که تمام تلاشش این است که شرایط را بهبود بخشد.

 

رحمانی فضلی تاکید کرد: انتخابات باید با حضور حداکثری مردم برگزار شود و انتخابات یکی از نکته های مهم و تاثیرگذار ما است و مجلس ما باید مجلسی مردمی باشد چرا که مجلس تعیین کننده است و ریل گذار می باشد و من به عنوان وزیر کشور وظیفه قانونی دارم که انتخابات را در کشور اجرا کنم و شما باید در این زمینه به من کمک کنید و ناظر ما معاون ما باشید رسانه ها دستشان باز است که هدایت گر باشند و با هدایت گری خود افرادی باید در مجلس حضور یابند که شرایط کشور را به سمت بهبود بکشانند و این وظیفه شما است چرا که دست شما باز است و من از شما رسانه ها خواهش می کنم که از مرز حزب و گروه ها خارج شوید و به نظر من ایراد و اشکالی وجود ندارد که اگر در گروه و جریان دیگری فردی مثمرثمر وجود دارد وی عاقل است و به نفع منافع کشور قدم برمی دارد از وی نیز حمایت کنید و امروز که ما به اقتدار و امنیت ملی نیاز داریم نیاز است که چنین افرادی به مجلس راه یابند.

 

وی نقش رسانه ها را فراتر از اطلاع رسانی دانست و گفت: رسانه ها نقش تاثیرگذاری در منطقه دارند و جهت گیری ها را مشخص می کنند و امیدواریم این اتفاق از سوی شما رسانه ها بیفتد.

 

رحمانی فضلی هفته پیش رو را هفته پرتحرک برشمرد و اذعان داشت: هیچ نگران مسائل امنیتی در کشور نباشید و نیروهای ما کاملا بر مسائل امنیتی مسطل هستند و من از شما می خواهم در این یک هفته با نگاهی باز به همه کاندیداها و نامزدها و جریان ها نگاه کنید.

 

وی گفت: در خیابان ها هر گونه تبلیغات در چارچوب قانون نامزدهایی که تایید صلاحیت شده اند می توانند پوستر بچسبانند و تریبون دست بگیرند و صحبت کنند و به همه استانداری ها و فرمانداری ها دستور داده ایم که هیچ فرد، شخص و گروهی حق ندارد به اجتماع نامزدهای انتخاباتی تعرض کند و اکر در این امر تعرضی صورت گیرد در اسرع وقت با آنها برخورد خواهد شد و ایجاد امنیت در انتخابات برای ما بسیار مهم است و کمیته امنیتی ما دقیقا این برنامه ریزی را انجام داده است تا بستر آرام و امنی در برگزاری انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی برقرار شود.

 

رحمانی فضلی تصریح کرد: بعد از انتخابات باید قانون انتخابات را تغییر دهیم از آنجایی که سیاست های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دستور کار اعضا بود لذا دولت بر آن بود تا براساس سیاست های کلی قانون انتخابات را تنظیم کند و در اختیار نمایندگان قرار دهد تا برابر با سیاست های کلی باشد.

 

وی گفت: سیاستهای کلی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شده و اکنون در اختیار مقام معظم رهبری برای تاییدیه ارجاع شده است و در قانون انتخابات جدید باید تعداد شرکت کنندگان مشخص و مدیریت شود و نحوه تحقیقات محلی در قانون جدید دیده شود و این که در تحقیقات محلی باید بیان شود که چه شخصی باید تحقیقات محلی را انجام دهد با چه شاخصه هایی این کار صورت پذیرد.

 

وی گفت: ما نمی گوییم هیچ وقت مجلس به دست نامحرمان بیفتد بلکه همه ما معتقدیم باید در مجلس افراد خوب و مثمرثمری حضور یابند و در قانون انتخابات جدید باید نقش احزاب را پررنگ کنیم و نامزدها در همین احزاب تایید شوند و احزاب مسئولیت بپذیرند.

 

وی اظهار داشت: ایراداتی که در قانون فعلی انتخابات است را بررسی کرده ایم و از شما رسانه ها می خواهیم این کار را انجام دهید تا با تشکیل مجلس دهم قانون انتخابات جدید در مجلس تدوین و تصویب شود تا دیگر در زمان انتخابات با مشکلات عدیده مواجه نشویم.

 

رحمانی فضلی در ادامه گفت: ما یک سال پیش گفتیم که پول های کثیف در انتخابات ورود می کنند و امروز شاهد این هستیم که افرادی به ما مراجعه می کنند که پول های کثیف وارد انتخابات می شوند و ما به آنها می گوییم که ما این موضوع را سال قبل گفتیم.

 

وی تصریح کرد: در مجلس لایحه دو فوریتی انتخابات را ارائه کردیم و این لایحه را براساس بررسی هایی که در انتخابات هشت کشور انجام شده بود طبق آن برنامه به مجلس دادیم اما نمایندگان با دو فوریتش مخالفت کردند و این موضوع در کمیسیون اصلی خاک می خورد.

 

وزیر کشور در ادامه نشست خود با مدیران رسانه های داخلی گفت: از فروردین ماه به صورت جدی بحث انتخابات را در دستور کار قرار دادیم و مقرر شد تا در یک حوزه و فرآیند جامع انتخابات با دقت بررسی و منطبق با قانون پیگیری و در کشور اجرا شود.

 

وی در ادامه شورای نگهبان را مهمترین دستگاه نظارت بر انتخابات برشمرد و گفت: وزارت کشور جهت برگزاری انتخابات چندین جلسه با شورای نگهبان برگزار کرده است و تمامی نظرات شورای نگهبان را تاکنون در زمینه انتخابات عملیاتی کرده است.

 

وی گفت: امیری رابط ما با شورای نگهبان بود و مذاکرات خوبی با اعضا در جلسات مختلف برگزار شد.

 

وزیر کشور در ادامه به الکترونیکی شدن انتخابات در بحث اخذ رای و شمارش اشاره کرد و گفت: همه موارد قانون انتخابات به غیر از الکترونیکی شدن انتخابات در بحث اخذ رای و شمارش به درستی اجرا می شود و در جلساتی که با شورای نگهبان در این زمینه برگزار کردیم قرار شد که نه کلان شهر ما انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود اما تلاش های ما به نتیجه نرسید.

 

وی افزود: کمیته مشترک فنی در زمینه برگزاری الکترونیکی شدن انتخابات تشکیل شد و قرار شد که سخت افزار که از سوی شورای نگهبان تایید شده بود کار خود را انجام دهد اما در نرم افزار نظر شورای نگهبان میسر واقع نشد و حتی ما حاضر شدیم که در 20 تا 30 درصد این 9 کلان شهر برگزاری انتخابات الکترونیک انجام پذیرد اما شورای نگهبان این را قبول نکرد نهایتا انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار نخواهد شد.

 

وی بیان داشت: برای برگزاری انتخابات با مقام معظم رهبری دیدار داشتم و از ایشان وظیفه وزارت کشور در انتخابات را سوال کردم و ایشان بیان فرمودند که وظیفه وزارت کشور این است که یک انتخابات قانونی و سالم باید برگزار شود و در نهایت برای انجام و اجرای فرامین مقام معظم رهبری از تجربه استانداران سابق و کنونی استفاده کردیم و تاکنون نیز تمام تجربیات را در برگزاری انتخابات اجرا کرده ایم.

 

وزیر کشور به مسئله ثبت نام ها اشاره کرد و گفت: مرحله ثبت نام ها مسئله مهمی است و حضور حداکثری مردم در ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری اصلا برای ما قابل پیش بینی نبود اما وزارت کشور چنین حضوری را مثبت ارزیابی می کند و تنها حضور حداکثری مردم جهت ثبت نام کار مسئولان وزارت کشور را افزایش داد و مسئولان و کاربران ما تا ساعت 12 و حتی 2 بامداد مشغول کار ثبت نام بودند.

 

وزیر کشور در ادامه به تایید صلاحیت ها اشاره کرد و گفت: هیئت های اجرایی نظارت ها را بررسی کردند و برای تایید صلاحیت ها و تشکیل هیئت اجرایی 163 هیئت اجرایی تشکیل شد که ما 30 نفر را به شورای نگهبان معرفی کردیم که از این 30 نفر 8 نفر باید جهت اعضای هیئت اجرایی انتخاب می شدند و گاهی برای تایید 8 نفر ما به شورای نگهبان برای یک حوزه 90 نفر را معرفی کردیم و فرآیند تشکیل هیئت های اجرایی فرآیند سختی بود و حتی در مواقعی پای رئیس جمهور و مقامات عالی به وسط کشیده می شد.

 

وی در ادامه بیان داشت: در خصوص صندوق های رای نیز جلساتی را با شورای نگهبان برگزار کردیم و در این جلسات اعضای شورای نگهبان در خصوص شفاف بودن صندوق رای بیان می کردند که نباید صندوق های رای به گونه ای باشد که آراء از درون آن خوانده شوند و آراء باید همچنان محفوظ واقع شوند و کسی از محتویات آراء باخبر نشود.

 

رحمانی فضلی گفت: برای انتخاب صندوق رای حتی صندوق ها را نزد اعضای شورای نگهبان بردیم تا آنها شفافیت لازم را انتخاب کنند تا اینکه آنها پذیرفتند که شفافیت صندوق رای تا چه اندازه باشد.

 

رحمانی فضلی در ادامه در خصوص تایید صلاحیت های نامزدهای انتخاباتی از سوی هیئت های اجرایی گفت: ایراداتی بر وزارت کشور وارد شد که وزارت کشور به دنبال این بود تا با انتخاب حداکثری نامزدها زمان را برای بررسی شورای نگهبان باقی نگذارد اما اصلا چنین چیزی مطرح نبود و وزارت کشور از طریق مدارک و مستنداتی که در اختیار داشت اعضا را تایید کردند و از 12 هزار نفری که ثبت نام کردند 10 هزار نفر تایید شدند و این 10 هزار نفر هیچ سابقه امنیتی اطلاعاتی و نظامی نداشتند.

 

وی در ادامه به نشست های شورای نگهبان و وزارت کشور در خصوص تایید صلاحیت ها اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه در این خصوص فعال هستند تا حداقل افرادی از این افرادی که رد صلاحیت شده اند تایید شوند و حتی از دفتر مقام معظم رهبری نیز نامه هایی به شورای نگهبان ارجاع شده است که به نظرات وزارت کشور توجه شود و 15 هزار نفری که تایید شدند در راستای تلاش های مکرر صورت گرفته است و تنها در این تلاش ها ما به دنبال رقابت و حضور چشمگیر و فعال مردم را می خواهیم.

 

وزیر کشور گفت: برای برگزاری انتخابات با خانه احزاب جلساتی را برگزار کردیم و از نظریات آنها مطلع شدیم و حتی جلساتی را نیز با رسانه ها انجام داده ایم.

 

وی گفت: هر چه به زمان انتخابات نزدیک می شویم طلیعه دو سویه ای در رسانه ها مطرح می شود و بعضی رسانه ها جبهه دیو و دلبر را نشان می دهند این در حالی است که کسانی که از سوی شورای نگهبان تایید می شوند قطعا از سوی نظام جمهوری اسلامی مجوز فعالیت را گرفته اند و نباید چنین افرادی را نفوذ تفسیر کنیم.

 

رحمانی فضلی خطاب به مسئولان رسانه ها گفت: رسانه ها باید امید را در جامعه رونق دهند و ایجاد تضاد و تردید ابهام و تنش و آفت برای انقلاب و انسجام و وحدت است و این گونه رفتار با اخلاق رسانه ای سازگار نیست.

 

وی گفت: برخی از رسانه ها خودشان تحلیل نمی کنند بلکه تحلیل ها را از زبان فرد دیگری مطرح می کنند و ما نباید آبرو و عزت مردم را زیر سوال ببریم و این امر هزینه بالایی برای ما دارد.

 

وزیر کشور اذعان داشت: رسانه ها باید به دستگاه هایی که خلاف قانون حرکت می کنند تذکر دهند چرا که مجلس جای مهمی است و تصمیم های مهمی در مجلس گرفته می شود و به افرادی که به مجلس می روند باید افراد شاخص و مهم و متعهد به انقلاب و نظام باشند.