روزنامه همدلی در یادداشتی با اشاره به بررسی صلاحیت‌ها، نوشت: آنچه در این میان قابل تامل و پرسش است، بی‌عملی و تا حدودی بی‌تفاوتی رئیس‌جمهوری در این ماجراست؛ اگر از چند موضع‌گیری علنی روحانی درخصوص رد صلاحیت داوطلبان بگذریم که البته بیشتر رویکرد گفت‌وگو با مردم و رسانه‌ها را داشته است، در حقیقت اقدام عملی و موثر در حل این معضل از سوی دولت صورت نگرفته و نتیجه پیگیری کاندیداها و دولت در این زمینه تغییری در صورت مسئله ایجاد نکرده است.

این روزنامه می‌افزاید: دلیل بی‌عملی رئیس‌جمهوری به این موضوع برمی‌گردد که جریان قوی و پردامنه اصلاحات را در حد یک اقلیت سیاسی دیده است که در سخنان پیشین خود پس از حق اقلیت‌های دینی برای داشتن نماینده، جریان اصلاحات را دارای پایگاه حدود 10 میلیونی دانست.

همدلی همچنین نوشت: باید به آقای روحانی گفت که جناب آقای رئیس‌جمهور؛ اصلاح‌طلبان یک اقلیت سیاسی نیستند که باید سهمی در مجلس داشته باشند، بلکه اصلاح‌طلبان یک پارادایم و گفتمان غالب و یک جریان فکری ریشه‌دار و با نفوذ است.

یادآور می‌شود رئیس‌جمهور هفته گذشته نیز در واکنش به ترجیع‌بند اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه اعتدال، روشی در ذیل گفتمان اصلاحات‌ است، تصریح کرد: اعتدال گفتمان است و نه روش.