این فرد همچنین گفته است: امروز شاهد ضایع شدن حق‌الناس هستیم!

 

قبل از قنبری، رئیس‌جمهور روحانی نیز طی اظهاراتی در یک مراسم، با کنایه به مسئله بررسی صلاحیت‌ها، حضور در انتخابات را با خرید از یک «لباس‌فروشی» تشبیه کرد که ممکن است لباس دلخواه مشتری در آن نباشد.

خبرگزاری دویچه‌وله آلمان در همین زمینه نوشت: وی (روحانی) شرکت در انتخاباتی که در شرایط نامطلوب و نابرابر صورت می‌گیرد را با انتخاب لباس در فروشگاه مقایسه کرد. او گفت اگرچه در این فروشگاه برای "فرزندتان آنچه ایده‌آل‌تان هست را پیدا نمی‌کنید، اما برای جلوگیری از سرماخوردگی فرزند خود" مجبور به خرید لباسی غیر ایده‌آل می‌شوید. روحانی افزود: «پس حضور در انتخابات هم کاری لازم است و ما در هر شرایط باید هفتم اسفند پای صندوق انتخابات برویم»!

 

*طراحان این مثال‌ها که مدعی مدرنیستی و بلد بودن ادبیات جهانی نیز هستند بیان نمی‌کنند که در کدام کشور دنیا تمام داوطلبان نامزدی در انتخابات به‌صورت گتره‌ای تأیید صلاحیت می‌شوند و هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد که ایران اسلامی قرار است دومین این کشورهای بی قاعده و قانون فرضی باشد؟!

همچنین است که آنها به جای طرح لباس‌فروشی و رستوران! باید به افکار عمومی می‌گفتند که قاعده دموکراسی و رفتار مردمسالارانه اینگونه است که حضور در انتخابات و رأی دادن به هیچ وجه به حضور یا غیبت کاندیدای مطلوب یک رأی دهنده بستگی ندارد بلکه به میزان عِرق ملی رأی‌دهنده، تشخیص تکلیف او و وظایف دینی و شهروندی‌اش بستگی دارد.

در این حالت است که رأی دهنده حتی در صورت نبود کاندیدای خود؛ می‌بایست جلوه‌ای دیگر از رفتار دموکراتیزه خود را به نمایش بگذارد و به نامزدی رأی بدهد که نزدیکی بیشتری با عقاید و خواسته‌های او دارد نه اینکه احساس کند منوی غذای یک رستوران به او تحمیل شده و یا مشغول خرید لباس عید است!

از سوی دیگر، تمام این مثال‌ها در حالی است که جریان سیاسی خاص و چهره‌های دولتی به هر دلیلی بیان نمی‌کنند که میزان نامزدهای تایید صلاحیت شده‌ی اصلاح‌طلب حتی از تعداد اصولگرایان نیز بیشتر است.

در همین رابطه، محمدصادق خرازی، دبیر کل حزب ندای ایرانیان به تازگی طی سخنانی تصریح کرد که انتخابات مجلس دهم یکی از رقابتی‌ترین انتخابات‌های تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ایران است.

محمدرضا عارف، دیگر چهره اصلاح‌طلبان هم اخیراً اعلام کرد که اصلاح‌طلبان در حال انتخاب یک فهرست انتخاباتی از میان 300 کاندیدای اصلاح‌طلب در تهران هستند.

بدیهیست که منظور جریان سیاسی خاص از چیزی به نام «ردّ صلاحیت‌ها» صرفاً ردّ صلاحیت چند چهره همیشگی و ستادی این جریان است که البته در قبال فتنه سال 88 نیز مواضع نامعلومی دارند.

گفتنیست طی دو و نیم سال گذشته و علیرغم اینکه دولت یازدهم خود را حقوقدان، غذای خوب خورده! و زبانشناس بین‌المللی معرفی کرد اما پای چیزهایی مثل آبگوشت بزباش، آب خوردن، قورمه سبزی، کبابی، کدخدا و البته رستوران و لباس‌فروشی به میان آمده و در ذهن مردم پررنگ شده است.