باید با زبان دیپلماسی انقلاب اسلامی را به دنیا معرفی کنیم

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در دیدار جمعی از اقشار مختلف مردم ری و همچنین اعضاء و شورای مرکزی احزاب و گروه‌های سیاسی این شهرستان، مردم ری را دارای تاریخی بسیار طولانی و با عظمت در ایران قبل و بعد از اسلام توصیف کرد و اظهار داشت: همه مورخان، علما و بزرگان می‌دانند که ری و مردمان آن دیار، چه سابقه طولانی در تمدن ایران و اسلام دارند و حتی شرایط زیست محیطی سابق آن منطقه، در دنیا بی‌نظیر بود.

وی، شکوه‌ها و گلایه‌های مردم ری از شرایط فعلی را به حق دانست و گفت: زمانی که ری با عظمتش در ایران می‌درخشید و همیشه از آنجا چهره‌های درخشان به دنیای اسلام معرفی می‌شد، هنوز تهران در حدّ چند روستای خوش و آب و هوا برای ری بود و امروز که شرایط تغییر کرده، باید به ری و خواسته‌های مردم آن توجه کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود مقبره‌های بزرگان اسلام و به ویژه تشیّع را امتیازی برای ری دانست و با اشاره به جایگاه حضرت عبدالعظیم حسنی، حدیث امام عسگری(ع) را یادآور شد: هر کس حضرت عبدالعظیم را زیارت کند، مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده است.

هاشمی رفسنجانی با تشریح سیر تدریجی منطقه ری در تاریخ و جغرافیای ایران، بر نقش مردم آن خطه در تاریخ معاصر تأکید کرد و درباره مقطع مشروطه، گفت: ری مرکز تغذیه روحی و سیاسی بزرگان و علمایی بود که از استبداد خسته شده بودند و برای تحصن به صحن و حرم عبدالعظیم(ع) متوسل می‌شدند.

وی، به آشنایی خود با ری در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب، مخصوصاً در ایام متواری دوران مبارزه اشاره کرد و یادآور شد: به خاطر سکونت بستگانم در ری، گاهی در آن دیار مخفی می‌شدم و با تمام وجودم حس می‌کردم که چگونه مردم سختی‌های حاصل از گرد و غبار کارخانجات مربوط به سیمان و سنگ‌بری و دود شرکت‌های مختلف را تحمل می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این نکته که «آلودگی‌هایی که کارخانجات، شرکت‌ها و فاضلاب برای مردم ری ایجاد می‌کردند، تا سال‌های پس از انقلاب نیز ادامه داشت»، به برنامه‌های دوران سازندگی، مخصوصاً تأسیس «شهر سالم» اشاره کرد و گفت: طرح‌هایی برای ری شروع شده بود که اگر ادامه می‌یافت، امروز ری به تمام معنا شهر سالم بود و می‌توانستیم از آن به عنوان الگو در تمام کشور استفاده کنیم.

هاشمی رفسنجانی ری را یکی از بهترین مناطق معموره زمین از لحاظ هوا و حاصلخیزی و حتی فضای معنوی دانست و پس از مقایسه ری با دمشق، ادامه داد: مردم ری امتحان خود را در تاریخ پس داده‌اند و حق آنان است که در نظام اسلامی به آن شهر توجه شود.

وی نقش ری را برای مهار بسیاری از مشکلات جمعیتی و اشتغال تهران، مهم دانست و گفت: باید قدم‌های شایسته‌ای برای آن منطقه برداشت و می‌توان براساس برنامه مدون «شهر سالم»، آن طرح را گسترش و ادامه داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به مسایل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مردم ری و نقش حرم عبدالعظیم(ع)، گفت: اکثریت مردم ری، بر محور اعتدال، به تبلیغ اسلام و انقلاب اسلامی مشغولند و نباید وجود اقلیت‌های تندرو را به همه مردم تعمیم داد.

هاشمی رفسنجانی، با ابراز تأسف از رواج بداخلاقی‌ها، مخصوصاً در آستانه انتخابات، گفت: بعضی از رفتار و گفتار این روزها، در شأن نظام اسلامی ایران نیست که قرار بود جمهوری اسلامی ایران، سایه‌ای از حکومت عدل امام عصر(عج) باشد و باید به عنوان منتظران واقعی آن امام عادل، از رذیلت‌های اخلاقی بپرهیزیم، که دروغ، تهمت، توهین، فریب‌کاری، ریا و ... از مصادیق آن است.

وی، با برشمردن اهداف نظام اسلامی، افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی را مایه تأسف خواند و افزود: این کارها مناسب جمهوری اسلامی نیست که جمهوریت آن بر رأی مردم و اسلامیت آن بر احکام اسلام استوار است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ناملایمات خاص ضد فرهنگی را مانع الگو شدن انقلاب اسلامی در دنیا دانست و خاطرنشان کرد: راه علاج آن برگشت به فرهنگ اصیل اسلامی و تکیه بر نظرات اکثریت مردم جامعه است که نشان دادند به اهل بیت(ع)، آرمان‌های امام(ره)، شهدا و انقلاب اسلامی وفا دارند.

هاشمی رفسنجانی، عدم انجام وظیفه را یکی از بدترین کارهای فرهنگی و اجتماعی در جامعه خواند و با توصیه به احساس تکلیف همه مردم در همه مقاطع انقلاب، همکاری و همدلی آنان را به ویژه در آستانه انتخابات ضروری دانست و گفت: انقلاب اسلامی همیشه با حضور یکپارچه مردم تقویت شده است و در این مقطع نیز تک تک آرای مردم موجبات تقویت پایه‌های مردمی و دینی نظام خواهد بود.

وی، با تأکید بر امتیازات مکتب اهل بیت(ع)، ائمه شیعه را مفسرین واقعی قرآن کریم خواند و با تأکید بر اهمیت اجتهاد به عنوان مکمّل خاتمیت دین اسلام، ادامه داد: وجود امام‌زاده‌های فراوان در سراسر کشور نشان از محبوبیت اهل بیت(ع) در میان مردم ایران است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری حکومت‌های فراوان شیعی درطول تاریخ، مانند حمدانیان، علویان، ادارسه، آل بویه و فاطمیان، گفت: هیچ یک از حکومت‌های شیعی ساختار سیاسی نداشتند و انقلاب اسلامی اولین نظام در تاریخ پس از حکومت 13 ساله پیامبر و حکومت پنج و نیم ساله امام علی(ع) است، که تمام پایه‌های حکومتی آن براساس تعالیم مکتب اسلام و مذهب تشیّع شکل گرفته است.

هاشمی رفسنجانی، ایران اسلامی را به خاطر برخورداری از طبیعت مناسب، زمین‌های حاصلخیز، دانشمندان کوشا، جوانان تحصیل کرده، مردم وفادار و به ویژه مکتب اهل بیت(ع) در میان کشورهای اسلامی منطقه ممتاز خواند و با بیان شاخصه‌های چند کشور منطقه، افزود: می‌توانیم با استفاده از تجربیات ارزشمند گذشته و همچنین با استفاده از روش‌های علمی، تمدن ایران اسلامی را به دوران شکوفایی برگردانیم که همیشه مأمن و ملجاء دانشمندان ملل مختلف بوده است.

وی، توجه به اقتصاد، صنعت و کشاورزی را به عنوان مقدمات احیاء تمدن ایرانی ـ اسلامی ضروری دانست و با اشاره به گستردگی خاک و محدودیت آب در کشور، گفت: می‌توانیم با روش‌های علمی آبیاری از هدر رفتن آب جلوگیری نماییم و با ذخیره سازی مناسب و همچنین کانال کشی‌های علمی، کشاورزی را پویا و شاداب کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برنامه‌ریزی برای حل مشکل امروز و آینده آب را به عنوان اساسی‌ترین نیاز بشریت ضرورت عقلی، اجتماعی و حکومتی دانست و اظهار داشت: به عنوان نمونه ری با آن زمین‌های حاصلخیز می‌تواند با رونق به کشاورزی، اقتصاد جامعه را در مسیر درست تقویت نماید.

هاشمی رفسنجانی، در بخش دیگری از سخنان خویش، به فضای سیاسی کشور، به خصوص بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: به جای انزوای سیاسی و اقتصادی در تحریم، می‌توانیم دنیا را با روش‌های اقتصادی، نیازمند ایران اسلامی نماییم که این مهم به رونق صادرات و زمینه‌سازی منطقی برای ایجاد تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی بستگی دارد.

وی، با تأکید بر این جمله که «با منطق اسلامی و انقلابی می‌توانیم در مجامع و مراکز بین‌المللی حضور فعال یابیم و برای حل مشکلات منطقه‌ای، به خصوص مبارزه معقول با تروریسم در کشورهای همسایه، مؤثر باشیم»، این امر را مستلزم فعالیت پویای دیپلماسی دانست و افزود: باید برنامه‌ریزی کنیم که حرف اسلام و قرآن را در دنیا بگوییم که مستمعان زیادی به عنوان تشنگان معارف اسلامی دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تلاش یک عده محدود در کشور برای ایجاد دعواهای سیاسی با دیگر کشورها و تحریک آنها به مخالفت با انقلاب اسلامی را دور از عقل و منطق و حتی آموزه‌های اسلام و ائمه(ع) شیعه دانست و افزود: باید با زبان دیپلماسی انقلاب اسلامی را به دنیا معرفی کنیم و نباید اسیر فضای شعار زدگی شویم که اثرات و نتایج آن را در دوران هشت ساله دولت سابق دیده‌ایم.

هاشمی رفسنجانی در بخش پایانی سخنان خویش با تأکید مجدد بر اهمیت انتخابات اسفند، شرکت در آن را باعث افزایش اعتبار داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی انقلاب اسلامی دانست و گفت: مردم عزیز ایران با تفکرات اعتدالی به میدان خواهند آمد و به دنیا ثابت خواهند کرد که تندروی‌های سیاسی و تلاش برای تحقیر ملت‌های دیگر، سلیقه‌ یک اقلیت محدود است و سیاست‌های نظام که از سوی رهبری انقلاب و قانون اساسی اعلام می‌شود، روابط با همه‌ دنیا بر پایه سه اصل عزت، حکمت و مصلحت است.

در ابتدای این دیدار خلیل آبادی، عضو شورای مرکزی و رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ـ شاه محمدی، دبیر حزب کارگزاران سازندگی شهرستان ری  و نجفیان یکی از فعال اقتصادی این شهرستان، ضمن ارائه گزارشی از اوضاع جمعیتی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن خطه، به بیان دغدغه‌های خویش درباره نیازمندی‌های شهرری، بیکاری جوانان، میدان داری تندروهای سیاسی، انتخابات اسفند و مطالبات مردم پرداختند.

همچنین در ادامه این مراسم از جمعی از شخصیت‌های علمی، فرهنگی، ورزشی و مفاخر شهرستان ری تقدیر شد که لوح خود را از دست رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفتند.