دو روز حضور ظریف در بروکسل  + عکس

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان یکشنبه شب 25 دی ماه به منظور انجام سفری دو روزه و دیدار با مقامات بلژیک و همچنین رایزنی با مسئولان اتحادیه اروپا راهی بروکسل شد.

این چهارمین سفر ظریف به بروکسل بعد از تصدی این سمت است. اولین سفر ظریف دوجانبه و همچنین با هدف رایزنی با کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام شد، ولی در دو سفر بعدی ظریف به منظور گفت‌وگو با موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا راهی بروکسل مقر اتحادیه اروپا شد.

وزیر خارجه ایران دهم شهریور ماه 1393 و بعد از توافق ژنو به منظور دیدار با کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین مقامات بلژیک به بروکسل رفت.

ظریف همچنین برای دومین بار 25 دی ماه 1393 نیز به منظور رایزنی با فدریکا موگرینی به بروکسل سفر کرد و یک ماه بعد یعنی 25 اسفند ماه 1393 نیز به همراه وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو 1+5 با موگرینی در بروکسل دیدار کرد.

از دیگر سو «دیدیر ریندرز» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه بلژیک نیز دو بار به تهران سفر کرده، بار اول سوم اسفند ماه 92 و پس از توافق ژنو بود و دومین بار هم اواسط آبان ماه 1394 و حدود 4 ماه پس از توافق وین (برجام)‌ به تهران سفر کرد.

در دومین سفر وزیر خارجه بلژیک به تهران وزرای خارجه دو کشور ظریف یادداشت تفاهم گسترش تبادلات سیاسی بین دو وزارتخانه و نمایندگی‌های ایران و بلژیک در سازمان‌های بین‌المللی را امضا کردند و آنگونه که ظریف در همان زمان عنوان کرد این یادداشت این امکان را می‌دهد که مسئولان 2 کشور در حوزه‌های مختلف روابط گفت‌وگو کنند.

قرار است حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان نیز در آینده نزدیک به بروکسل سفر کند.

به گزارش فارس، ظریف که هفته گذشته برای شرکت در دو نشست بین‌المللی کمک به حل بحران سوریه و پنجاه و دومین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ به مونیخ آلمان سفر کرده بود، شنبه شب وارد بروکسل شد. او در بدو ورود به بروکسل بر منافع مشترک ایران و اروپا تأکید کرد و به تشریح جزییات سفر دو روزه‌اش پرداخت.

 

 

وی در این سفر ضمن دیدار با همتای بلژیکی و نخست‌وزیر این کشور و همچنین ملاقات با رئیس هیأت روابط با ایران در پارلمان اروپا، در موسسه اگمونت (مؤسسه مطالعات سیاسی وزارت خارجه بلژیک) و همچنین کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با یانوش لواندوفسکی رئیس هیأت روابط با ایران در پارلمان اروپا با اشاره به روابط خوب مجلس شورای اسلامی و پارلمان اروپا عنوان کرد: ما بر تداوم گفت‌وگوها بین ایران و اتحادیه اروپا تاکید داریم.

وی در این دیدار به موضوع مهاجرت به عنوان موضوعات مشترک بین ایران و اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: ایران میزبان حدود 3 میلیون افغان است و ایران و اروپا می‌توانند همکاری خوبی در این زمینه داشته باشند.

ظریف با ابراز نگرانی نسبت به بحران انسانی در یمن، خواستار توجه به موضوع یمن شد و افزود: در مواقعی آمار تلفات در یمن بالاتر از تلفات در سوریه است.

وزیر خارجه کشورمان در این دیدار بر حل صلح‌آمیز موضوع یمن تاکید کرد.

 

 

وی همچنین با تشریح آخرین وضعیت تحولات سوریه، بر حل بحران سوریه از طریق سیاسی تاکید کرد و افزود: بحران سوریه را‌ه‌حل نظامی ندارد.

لواندوفسکی نیز در این دیدار بر ایجاد پل ارتباطی بین ایران و اروپا به ویژه در زمینه اقتصادی در شرایط پس از سفر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به ایتالیا و فرانسه تاکید کرد.

همچنین بر همکاری در زمینه مقابله با قاچاق مواد مخدر، مسائل انسان دوستانه و همچنین گسترش مناسبات پارلمانی تاکید و نقش ایران را در حل مسائل منطقه‌‌ای مهم توصیف کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپایی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه ایران همچنین با ریندرز همتای بلژیکی خود دیدار و به گفت‌وگو پرداخت.

 

                                          ظریف و همتای بلژیکی

 

برنامه دیگر ظریف در این سفر سخنرانی در موسسه اگمونت بود. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در حضور ریندرز وزیر امور خارجه بلژیک، رئیس هیأت امناء و مدیران کل مؤسسه اگمونت (مؤسسه مطالعات سیاسی وزارت خارجه بلژیک) و همچنین تعدادی از محققان بلژیکی و سایر کشورهای جهان به ایراد سخنرانی پرداخت و به سؤالات تعدادی از حاضران پاسخ گفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی در این موسسه با اشاره به بحران‌های زیست محیطی، امنیتی و تروریستی که اروپا با آن مواجه است، تاکید کرد: نمی‌توان در صورتیکه دیگران امنیت نداشته باشند انتظار داشته باشید که شما امنیت داشته باشید.

 

                                     ظریف در موسسه اگمونت

ظریف با بیان اینکه شما نمی‌توانید در پاریس، بروکسل و سن‌باردینو امنیت داشته باشید در حالیکه بقیه جهان در ناامنی و سرکوب به سر ببرند، تصریح کرد: اعتقاد دارم که اگر بتوانیم مسائل‌مان را در منطقه بازتعریف کنیم نه به‌ واسطه حذف دیگران بلکه با مشارکت همه می‌توان به راه‌حل دست یافت.

وی با اشاره به اینکه خشونت و افراط‌گرایی را نمی‌توان به یک کشور محدود کرد، اظهار داشت: اگر امروزه خشونت و افراط‌گرائی در سوریه، عراق، لیبی و افغانستان است، نمی‌توان گفت که این خشونت و افراط‌گرایی به این کشورها محدود بوده و به مناطق دیگر سرایت نمی‌کند. داعش و النصره را هم نمی‌توان به یک کشور محدود دانست.

 

 

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید براینکه در مورد خشونت و افراط‌گرایی نیز باید موضوع را تعریف مجدد کرده و نه فقط به چشم‌انداز تهدید در جهان بلکه به فرصت‌ها در منطقه هم نگاه کنیم، عنوان کرد: ما باید بدانیم که این بحران‌ها تهدیدات و چالش‌های مشترک برای همه ما هستند، باید بحران‌ها را از یک چشم‌انداز جهانی نگاه کرد، به‌گونه‌ای که هر بحران در واقع بحرانی برای همه است.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در این سفر با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و در نشست خبری مشترک به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست خبری در خصوص سفر آتی خود به ایران گفت: «وقتی برای سفر آینده خود به تهران اعلام نمی‌کنم ولی فکر کنم بهار، تاریخ منطقی‌ای برای این سفر باشد؛ همراه با کمیسیونرهای و معاونان کمیسیونرهای اتحادیه برای بررسی حوزه‌های مختلف همکاری ایران و اروپا به ایران می‌آییم.»

 

 

ظریف هم عنوان کرد: «روابط بسیار خوبی که نتیحه اجرای برجام خواهد بود، شروع شده؛ هم در بعد اقتصادی و هم در بعد سرمایه‌گذاری و گفت‌وگوهای سیاسی که از هفته گذشته در تهران با حضور معاون خانم موگرینی آغاز شد.»

وزیر خارجه ایران در خصوص حوزه‌های همکاری با اتحادی اروپا گفت: «همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا ظرفیت بالایی دارد از جمله در موضوعات منطقه‌ای، سیاسی، مواد مخدر و حقوق‌بشر.»

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این سفر با « شارل میشل» نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به دو بار سفر وزیر خارجه بلژیک به ایران در دولت یازدهم تاکید کرد: دو کشور از ظرفیت‌های خوبی برای توسعه مناسبات فیمابین از جمله در زمینه انرژی و همکاری‌های صنعتی و فناوری برخوردارند.

ظریف ابراز امیدواری کرد که مناسبات اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و بلژیک که به دلیل تحریم‌ها کاهش یافته بود، در دوره جدید به سرعت افزایش یابد.

طرفین همچنین در این ملاقات در خصوص موضوع آوارگان و افراطی‌گری و تروریسم بحث و تبادل نظر کردند.

 

                                            ظریف و نخست‌وزیر بلژیک

وزیر خارجه کشورمان در این دیدار خاطر‌نشان کرد: با توجه به اینکه فرصت‌ها و تهدیدات مشترکی پیش روی دو کشور قرار دارد در زمینه توسعه روابط بین دو کشور می‌بایست گام‌های موثری برداشت.

ظریف با اشاره به تحولات منطقه تصریح کرد: مواضع برخی کشورها به تشدید بحران در سوریه کمک می‌کند.

«شارل میشل» نخست وزیر بلژیک نیز در این دیداربا اشاره به ظرفیت‌های زیاد دو کشور، ابراز امیدواری کرد در دوره پسابرجام زمینه به عینیت بخشیدن این ظرفیت‌ها فراهم شود.

وی با اشاره به سفر قبلی وزیر امور خارجه بلژیک به تهران با بیان اینکه روابط دو کشور به سمت شکوفایی می‌رود، ابراز خرسندی کرد با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به بلژیک مناسبات دو کشور تحرک بیشتری یابد.

نخست‌وزیر بلژیک در ادامه این دیدار با اشاره به اینکه بلژیک برای روابط دوجانبه خود با ایران اهمیت قائل است، خواستار رایزنی و مذاکره دو کشور در خصوص مسائل منطقه‌ای از جمله موضوع بحران سوریه و بحران آوارگان و تاثیر آن بر اروپا شد.

شارل میشل با اشاره به لزوم تشویق بخش خصوصی بلژیک برای سرمایه گذاری در ایران گفت: از برقراری خط پرواز مستقیم بین تهران - بروکسل حمایت می‌کنیم.

براساس این گزارش، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا نیز به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

 

وی به همراه المار بروک رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در نشستی خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

 

وی در این نشست خبری با بیان اینکه در سوریه حکومت مشروعی وجود دارد که توسط سازمان ملل به مشروعیت شناخته شده است، تصریح کرد: آنهایی که در سوریه بدون مجوز یک دولت مشروع عمل می‌کنند قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند.

ظریف همچنین بر توقف حملات نظامی علیه مردم بیگناه یمن تأکید کرد.