کریم ارغنده‌پور (عضو سردبیری روزنامه توقیف شده سلام) در این باره در فیس‌بوک خود نوشت: وقتی گفته می‌شود علی مطهری در لیست اصلاح‌طلبان جای می‌گیرد قابل فهم است. معنی این کار این نیست که چشم روی هویت یا خاستگاه علی مطهری بسته شده یا پاره‌ای مواضع تند و غیر اصلاح‌طلبانه او در ابعاد اجتماعی فراموش شده، معنی‌اش این است که علیرغم این واقعیات امروز علی مطهری اهداف اصلاح‌طلبانه را بهتر از دیگران تأمین می‌کند. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم علی مطهری امروز با علی مطهری دوران اصلاحات که در کیهان مطالب انتقادی می‌نوشت فرق کرده است. آدم‌ها تغییر می‌کنند و او هم در سیاست کاملاً به سمت اصلاحات تمایل پیدا کرده. کما اینکه ناطق نوری نیز، ناطق نوری سال 76 و قبل از آن نیست، کما اینکه هاشمی رفسنجانی و بسیاری دیگران هم.

از سوی دیگر نشریه کارگزارانی صدا در تحلیلی نوشت: با آن که اصلاح‌طلبان عموماً در سابقه تاریخی خود به عنوان «نیروهای خط امام» شناخته می‌شدند و متقابلاً، علی مطهری به پدر خود متصف بود، اما در سال‌های اصلاحات جدالی انتقادی میان منسوبان و رهروان خط امام با فرزند شاگرد و پاره تن او جریان داشت. در آن سال‌ها مطهری از نویسندگان غیرثابت اما پرکار روزنامه کیهان بود. کمتر هفته‌ای بود که او دست به قلم نبرد و مقاله‌ای تفصیلی در نقد سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی عصر اصلاحات ننویسد و دولت و مجلس وقت را به انحراف از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب متهم نکند. در سایه همین مواضع انتقادی بود که مطهری در انتخابات مجلس هشتم مورد حمایت اصولگرایان قرار گرفت.

نویسنده با اشاره به تغییر ریل بعدی مطهری و حضور وی در گروه «اصولگرایان حامی موسوی» در سال 88 می‌نویسد: این انتخاب مطهری گام تعیین کننده در آینده سیاسی او بود. پس از آغاز حصر موسوی و کروبی، او به صریح‌ترین حامی آنها تبدیل شد، چنان که گاه اصلاح‌طلبان و دیگر حامیان انتخاباتی آنان را هم شرمنده کرد... فهرست «صدای ملت» مطهری پیش‌بینی می‌شود اشتراک 90 درصدی با اصلاح‌طلبان داشته باشد.

یادآور می‌شود مطهری قرار است در فهرست اصلاح‌طلبان قرار گیرد. وی به فاصله 4 سال قید «منتقد دولت» را از عنوان انتخاباتی «صدای ملت، منتقد دولت» حذف کرد و ائتلاف وی و دوستانش با دولت و اصلاح‌طلبان قطعی شده است منتها به اعتبار نگرانی از منتسب شدن به وکیل‌الدولگی فعلاً ترجیح داده این ائتلاف علنی نشود.