«رضا هاکان تکین» سفیر ترکیه در ایران با اشاره به کاهش روابط طی سال گذشته به تلاش تهران و آنکارا برای افزایش و به نوعی جبران این قضیه در سال جاری میلادی اشاره کرد و گفت: با انتخابات ترکیه و تثبیت دولت برای دوره 4 ساله و نیز با اجرایی شدن برجام که باعث شده فشارها و محدودیت‌هایی که بر ایران اعمال می‌شد رفع شود، سال جاری را سالی متفاوت در روابط دو کشور پیش‌بینی می‌کنیم.

وی با اشاره به سفر ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر خارجه کشورمان به ترکیه در هفته گذشته اظهار داشت: در سفر آقای رحیم‌پور برای گسترش روابط و دیدارها در سطوح بالا یک نقشه راه پیش‌بینی شده که سفر آقای ظریف به ترکیه، سفر آقای داود اوغلو نخست‌وزیر به ایران و نیز سفر آقای روحانی به آنکارا را شامل می‌شود.

سفیر ترکیه با اشاره به 3 دعوت رسمی از رئیس جمهور ایران برای شرکت در سومین نشست شورای عالی همکاری دو کشور، نشست بین‌المللی بررسی وضعیت انسانی و نیز نشست سران سازمان همکاری اسلامی افزود: درباره دیدارهای دیگر در سطوح پایین‌تر نیز صحبت شده است.

هاکان تکین درباره سفر احمد داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه به ایران نیز گفت: فعلاً تاریخ دقیقی برای آن مشخص نیست، اما بعد از سفر آقای ظریف به ترکیه خواهد بود و به طور کلی تلاش می‌کنیم همه این سفرها ظرف 3 تا 4 ماه آینده انجام شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره مسائل منطقه‌ای و اعلام آمادگی عربستان برای اعزام نیرویی متشکل از 150 هزار سرباز به سوریه گفت: اینکه گفته شد 150 هزار سرباز به سوریه گسیل می‌شود درست نبوده و در عربستان نیز کسی این موضوع را تایید نکرد. آنچه عربستان گفت، این بود که حاضریم قوای زمینی به سوریه بفرستیم، اگر ائتلاف جهانی مبارزه با داعش در این باره تصمیم بگیرد.

سفیر ترکیه در ایران در پاسخ به این سؤال که آیا آنکارا حاضر است در کنار ریاض به عربستان نیرو اعزام کند نیز یادآور شد: ترکیه فعلاً طرح و برنامه‌ای در این خصوص ندارد، اما منطقه‌ای که درباره‌اش بحث می‌شود(شمال سوریه و مناطق کردنشین این کشور) پشت مرزهای ماست و ما برای تأمین امنیت خود هر تصمیمی را می‌گیریم.