تروریست‌های داعش که زمانی قصد داشتند واحد پول خودشان را استفاده کنند اکنون شرایط بسیار سختی در تامین هزینه‌هایشان دارند که علت این مساله آسیب دیدن بسیاری از زیرساخت‌های آنها در اثر حملات هوایی از جمله حملات هواپیماهای روسی بوده است.

 

این گروه زمانی توانسته بود با پرداخت پول و مزایا وفاداری تروریست‌ها را به خود جلب کند اما اکنون می‌تواند هزینه‌های برخی مزایای کوچک‌تر از جمله نوشیدنی‌های انرژی زا و شکلات‌های اسنیکرزی که به تروریست‌ها می‌داد را تامین کند.

 

براساس گزارش‌ها و مشاهدات عینی از سوی برخی نیروهای فرار کرده از مناطق تحت اشغال داعش به دلیل کاهش شدید کالاهای ضروری در این مناطق تورم بسیار زیاد و کاهش شدید کالاها اتفاق افتاده است در مصاحبه‌هایی که طی هفته‌های اخیر با سه فرد فرار کرده از این مناطق انجام شده است مشخص شده که گروه تروریستی داعش به دنبال منابع مالی جایگزین از جمله از طریق کشور لیبی است.

 

در شهر رقه که مرکز خلافت داعش در سوریه است از ماه دسامبر تاکنون حقوق‌ها به نصف کاهش پیدا کرده، برق منطقه جیره بندی شده و قیمت کالاهای اساسی از کنترل خارج شده است.

 

ایمن جواد التمیمی یک تحلیل‌گر مجمع خاورمیانه که به بررسی اسناد فاش شده داعش پرداخته است، اظهار داشته که داعش تقریبا دو سوم بودجه خود را صرف تامین سلاح و حقوق تروریست‌های خود در میدان جنگ می‌کند.

یک ساکن رقه که اکنون در شهر غازی آنتپ ترکیه ساکن است و ارتباط با نزدیکانش در رقه را حفظ کرده گفت: نه فقط شبه نظامیان بلکه کارمندان غیرنظامی نیز چه در دادگاه‌ها و چه در مدارس با کاهش 50 درصدی حقوق در مناطق تحت کنترل داعش مواجه شدند.

 

همچنین یک فعال در شهر رقه اظهار داشت: در دو هفته گذشته گروه داعش برای پرداخت مالیات و قبوض آب و برق تنها دلار قبول می‌کند.

 

وی که با نام مستعار ابواحمد معرفی شده، گفت: همه چیز اکنون در رقه با دلار پرداخت می‌شود.

یک ساکن سابق دیگر شهر رقه نیز این اظهارات وی را تایید کرد.

التمیمی همچنین به یک حکم مقام‌های داعش به منظور اعلام کاهش حقوق شبه نظامیان در شهر رقه اشاره کرده و گفت: داعش بر حسب شرایط استثنایی تصمیم گرفته همه حقوق پرداختی به شبه نظامیان را به نصف کاهش داده و اعلام شده که هیچ کس از این تصمیم مستثنی نیست.

 

یکی از دلایل این شرایط سخت برای داعش کاهش جهانی قیمت نفت و هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های نفتی و انبارهای پول نقد داعش در حملات هوایی و همچنین تصمیم دولت عراق برای توقف پرداخت حقوق کارمندان دولت در مناطق تحت کنترل داعش بوده‌ است.

 

حملات هوایی روسیه و همچنین حملات نیروهای دولت سوریه در استان حلب نیز بیش از هر چیز فشارها را بر داعش افزایش داده است.

یک فراری از شهر الباب در استان حلب که تحت کنترل داعش است، گفت: شبه نظامیان سطح پایین در این شهر شروع به شکایت کردند و شنیده شده که مقا‌م‌های داعش به تاثیر ویرانگر حملات هوایی در زیرساخت‌های آنها در سوریه و عراق و قطع خطوط تامین مالی آنها اعتراف کرده‌اند.

 

یکی از ساکنان این شهر که با نام اسامه خودش را معرفی کرد، گفت: ده‌ها تن از ساکنان شهر الباب با بی‌توجهی به دستورات تروریست‌های داعش از این شهر فرار کردند.

اسامه که به دلیل داشتن خویشاوندان در این شهر نام واقعی‌اش را فاش نکرده، گفت: کاملا سرخوردگی و کاهش روحیه داعش در این شهر حس می‌شود.

 

یک ساکن سابق دیگر شهر رقه که در حال حاضر در بیروت زندگی می‌کند، گفت: برخی سوری‌های ساکن خارج در حال فرستادن دلارهای حواله شده به این شهر به منظور تامین هزینه‌های مواد غذایی نظیر شکر و سبزیجات هستند.

این ساکن سابق که هنوز همسر و کودکش در رقه زندگی می‌کنند، همچنین گفت که وضعیت مالی داعش در رقه بسیار ناگوار است.

یکی از ساکنان سابق دیگر این شهر که در غازی آنتپ ترکیه زندگی می‌کند نیز گفت: اواخر سال گذشته میلادی جاده موصل قطع شده و قیمت‌ها بسیار افزایش یافته و قیمت نفت 25 درصد افزایش یافته است و حتی قیمت گوشت قرمز 70 درصد افزایش یافته و قیمت شکر نیز دو برابر شده است.

 

همچنین در شهر فلوجه که زمانی داعش در آن به نیروهایش ماهانه 400 دلار پرداخت می‌کرد اکنون مدتی است که اصلا هیچ حقوقی به نیروهایش پرداخت نکرده و غذای آنها را کاهش داده و به دو وعده در روز رسانده است.

 

یکی از ساکنان فلوجه که نامش را فاش نکرد، گفت که مردم این شهر برای آنکه بتوانند فرار کنند باید 1000 دلار پرداخت کنند که در واقع هیچ کس توانایی پرداخت آن را ندارد.

 

همچنین داعش به ساکنان فلوجه اجازه داد با پرداخت 500 دلار اسرایشان را آزاد کنند.