اولین محموله‌های نفت ایران در راه اروپا

حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس هیأت کارشناسی تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای کشورمان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: یکی از تحریم‌های اصلی ظالمانه علیه ایران تحریم علیه صادرات نفت ایران بود که باعث شد از حداقل حدود هفت سال پیش صادرات نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه به تدریج کاهش و از چهار سال پیش به یک میلیون کاهش پیدا کند و اگر تفاهم هسته‌ای نبود باز هم به سیر نزولی خود ادامه می‌داد.

وی اضافه کرد: اولین مقاصد تحریم نفت ایران اروپا بود که صادرات نفت ایران به آن کشورها در چند سال گذشته به صفر رسید. متاسفانه سهم کاهش سهام بازار ایران را سریعاً رقبای ایران به ویژه عربستان گرفتند و حالا هم که به دهانشان مزه کرده است قصد رها کردن آن را ندارند.

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه با بیان اینکه عربستان امروز بیش از 10 میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کند که سهم یک میلیونی ایران در برابر آن بسیار ناچیز است، ادامه داد: اما فارغ از مسائل مختلف ایران قصد دارد بازار خود را از دست رقبا بگیرد و این کار آسانی هم نیست و تلاش وافری می‌خواهد.

بعیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: خوشبختانه قدم اول را ایران محکم برداشت و روز چهارشنبه بعد از چند سال اولین محموله‌های نفت ایران در سه محموله به ارزش چهار میلیون تن به مقصد اروپا صادر شد. این صادر کردن نفت به اروپا نتیجه یک کار منسجم و پیگیر در دوره مذاکرات و پس از آن بود که خوشبختانه عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه برای آغاز دوباره صادرات نفت چند کار لازم بود، تصریح کرد: لغو تحریم ثانویه آمریکا بر صادرات نفت ایران، لغو تحریم اروپا بر واردات نفت ایران، لغو تحریم ثانویه آمریکا و اروپا بر حمل نفت ایران توسط نفت‌کش‌های بین‌المللی، لغو تحریم ثانویه آمریکا و اروپا بر بیمه نفتکش‌های نفتی، لغو تحریم اتحادیه شرکت‌های بیمه معروف به پی‌اند‌آی در آمریکا و اروپا که بیمه نفتکش‌های نفتی در برابر حوادث غیرمترقبه در دریا را برعهده دارند، از جمله کارهایی است که باید صورت می‌گرفت.

رئیس هیأت کارشناسی تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای کشورمان عنوان کرد: علیرغم آنکه همه این موارد برای صادرات نفت ایران به اروپا لازم بودند هر یک از این موارد بطور جداگانه به تلاش‌های منسجم و کار دقیق نیازمند بوده‌اند که به لطف الهی با کار مذاکراتی فشرده در سطوح سیاسی و فنی با آمریکا و اروپا نهایی شدند.

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه قصد ایران آن است که در 2 مرحله صادرات نفت خود را ابتدا با 500 هزار بشکه افزایش به 1.5 میلیون بشکه در روز برساند، اظهار داشت: بازاریابی نفت البته در این مقطع از وضعیت بازار خود پیچیدگی‌های زیادی دارد که همین اقدامات اخیر نشان از زحمات متخصصان ما و اشتیاق اروپا به از سرگیری کار با ایران دارد.