خاندانی که خاک ایران آنها را در خود نپذیرفت

«اشرف پهلوی» که به فساد اخلاقی و فساد مالی و قاچاق مواد مخدر معروف بود، در حالی در روز ۱۷ دی ماه امسال در سن ۹۶ سالگی مُرد که در مراسم خاکسپری او حتی «ربع پهلوی» نیز حاضر نشد و تعداد حضار به تعداد انگشت‌های یک دست نیز نرسید. همچنین مراسم یادبود او در شهر لس‌آنجلس آنها در یک کاباره برگزار شد که حتی سبب اعتراض برخی سلطنت‌طلبان شد.

اما سرنوشت «اشرف پهلوی» سبب شد تا نگاهی به سرنوشت دیگر اعضای خاندان پهلوی بیندازیم؛ پایان‌هایی که هر یک برای خود درس‌آموز و عبرت‌آموز است.

«تاج الملوک» که به «ملکه مادر» هم معروف است، یکی از اولین اعضای خاندان پهلوی بود که با سرنوشت ذلت‌باری مواجه شد. اما اگر کسی از محل دفن «تاج الملوک» خبر نداشته باشد، شاید از محل دفنش تعجب کند. ماجرا از این قرار بود که به دلیل عدم پرداخت پول به وسیله «ربع پهلوی» و دیگر نوادگان، شهرداری نیویورک ناچار می‌شود جنازه «تاج الملوک» را که چندین هفته در بیمارستان مرکزی نیویورک مانده بود را به همراه تعداد از اجساد ولگردها و افراد بی‌خانمان در گورستانی مخصوص این افراد در حاشیه نیویورک دفن کند.

«رضا خان پیرپنج» پس از پذیرفتن خفت تبعید توسط کسانی که او را بر سر کار آورده بودند، در ژوهانسبورگ درگذشت و جنازه او در مصر به امانت گذاشته شد و سپس به ایران آورده شد. اما در تاریخ ۲۴ دی ماه ۱۳۵۷ و در کوران انقلاب اسلامی مردم ایران جنازه «رضا خان» بار دیگر به مصر برده شد.

«توران امیر سلیمانی» معروف به «ملکه توران» که مادر «غلامرضا پهلوی» نیز بود، پس از ترک ایران در سال ۱۳۷۴ در خانه سالمندانی در پاریس فوت کرد و در همان جا دفن شد.

«شهریار شفیق» فرزند «اشرف پهلوی» پس از مشارکت در توطئه‌های مختلف علیه جمهوری‌اسلامی و همدستی با باندهای مافیایی موادمخدر در ۱۶ آذر ۱۳۵۸ هنگام خروج از اقامت‌گاه اشرف با گلوله کشته شد. «آزاده شفیق» فرزند دیگر اشرف و همکار «بهروز سوراسرافیل» در رسانه‌های سلطنت‌طلب پس از درگیری با گروه‌های سلطنت‌طلب خارج‌نشین دچار مرگی مشکوک شد و در کالیفرنیا مدفون گردید.

«احمدرضا پهلوی» هشتمین فرزند «رضا خان» نیز در سال ۱۳۶۱ به دلیل بیماری سرطان خون در فرانسه درگذشت و در قبرستانی در حومه پاریس دفن شد.

«فاطمه پهلوی» دهمین فرزند «رضا خان» هم در سال ۱۳۶۶ به دلیل بیماری صعب‌العلاجی پس از مرگ در گورستانی در لندن دفن شد.

«شمس پهلوی» خواهر تنی «محمدرضا پهلوی» و معروف به «شاهزاده عتیقه‌ها» در اسفند ۱۳۷۴ در سن ۷۸ سالگی مُرد و در قبرستانی در کالیفرنیا به خاک سپرده شد.

«محمودرضا پهلوی» فرزند دیگر «رضا خان» در سال ۲۰۱۰ و پس از مصرف زیاد موادمخدر جان خود را از دست داد و در غرب آمریکا دفن می‌شود.

«حمیدرضا پهلوی» برادر دیگر «محمدرضا پهلوی» که به هوس‌بازی معروف بود و مایع آبروریزی خاندان سلطنتی بود، پس از فرار به کشورهای غربی به سرنوشت شومی دچار شد. فرزندان نامشروع او به نام‌های نازک و بهزاد هم سرنوشتی بهتر از پدرشان نداشتند. نازک پس از سالها بازی در فیلم‌های مستهجن در انگلیس در ۲۹ سالگی به‌طور مشکوکی مرد. بهزاد هم در سال ۱۹۸۳ به دلیل استعمال زیاد موادمخدر در اسپانیا مرد و در همان‌جا دفن شد.

تبارشناسی خاندان پهلوی نشان می‌دهد که هیچ یک از اعضای این خاندان در ایران دفن نشدند. تا آنجا که «محمدرضا پهلوی» هم که خود را شاه ایران می‌نامید، در قاهره دفن شد.

لیلا و علیرضا پهلوی هر دو به دلیل خودکشی، اولی به خوردن ۲۲ قرص خواب‌آور و دومی با شلیک گلوله تفنگ‌شکاری در دهان خانشان را از دست دادن و در فرانسه و آمریکا دفن شدند.

اینک تنها «فرح دیبا» به‌عنوان مهمترین عضو خاندان پهلوی است که با ترس از مرگ روزگار می‌گذراند.

در انتها باید به این نکته مهم اشاره کرد که خاک مقدس ایران حتی اجساد اعضای این خاندان را هم در خود نپذیرفت…