اما به قول امام خامنه‌ای، وقتی دشمنی دشمنان به جایی نمی‌رسد، لباس دوست به تن می‌کند. حال، شبکه‌هایی مانند «بی‌بی‌سی فارسی»، «صدای آمریکا»، «رادیو فردا» و … که پیش از این از تحریم انتخابات سخن می‌گفتند، مخاطبینشان را برای شرکت در انتخابات ترقیب می‌کنند.

البته این رویکرد رسانه‌های وابسته به دولت‌های غربی که در ایران با عنوان نفوذ شناخته می‌شود، نظر تمام اپوزیسیون ایران نیست، بخصوص حال که نظر شوران نگهبان قانون اساسی درباره تایید یا ردصلاحیت شده‌ها اعلام شده است.

هنوز افرادی از «ربع پهلوی» تا امثال «محمد نوری‌زاد» و «علیرضا نوری‌زاده» و «شهرام همایون» مخالف شرکت در انتخابات هستند و ادعا می‌کنند با رای ندادن باید به جمهوری‌اسلامی فشار آورد.

برای گروه دوم که شرکت در انتخابات را رد می‌کنند، این کلیدواژه می‌تواند معنی داشته باشد. بهانه‌ای برای زیرسوال بردن آزادی انتخابات در ایران. با این حال مسئولان شورای نگهبان قانون اساسی در ایران می‌گویند که مطابق قانون عمل خواهند کرد، و نه سلیقه و نظر شخصی‌شان.

اما برای گروه اول بکار بردن کلیدواژه «انتخابات دومرحله‌ای» تناقضی جدی به وجود می‌آورد، تناقضی که در آن انتخابات ایران هم معیارهای مورد نظر آنها را ندارد و هم مردم باید در آن شرکت کنند. با این حال بعید است افرادی که حامی این نظریه هستند، به تناقض در نظرشان بی‌تفاوت باشند.

اما این گونه حرف‌ها احتمالاً مقصود اصلی را هویدا می‌نمایند. «احمد سلامتیان» از عناصر اپوزیسیون خارج‌نشین چند روز پیش در گفت‌وگو با «بی‌بی‌سی فارسی» گفت: “در زمان در انتخابات ایران درصد مشارکت مردمی بالا بوده، میزان مهندسی انتخابات توسط برخی نهادها کمتر شده … “

همچنین «آرمان چاروستایی» از عناصر سلطنت‌طلب نیز درباره اهمیت مشارکت در انتخابات آتی گفت: “برخی می‌پرسند رای ما شمرده نمیشود، پس باید انتخابات را تحریم کنیم. هر سال اپوزیسیون این استدلال‌ها را می‌چیند و می‌گذارد و پس از ۳۷ سال جمهوری‌اسلامی هنوز سر جایش است و حکومت می‌کند. این یعنی انجماد فکری اپوزیسیون. آیا برای انقلاب‌سیاسی ما نیاز به افرادی که درون آن نظام (جمهوری‌اسلامی) به قول خودشان نفوذی باشند نداریم؟ شرکت در انتخابات از سوی ما در ظاهر مانند حرفی هست که برخی در ایران می‌زنند، اما نیت ما با نیت آنها متفاوت است …”

اینکه دشمنان نظام جمهوری‌اسلامی لباس دوستی به تن کنند و اینکه برایشان مهم است چه کسانی بر صندلی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری می‌نشینند، می‌تواند نشانه‌ای از جعلی بودن هیایوی انتخاباتی آنها باشد، هیاهویی که در آن حمایت مستقیم دشمنان جمهوری‌اسلامی متوجه کسانی می‌شود که ردصلاحیت شده و این یعنی کسانی که در لباس دوست کار دشمن را انجام دهند، همچون ماجرای دوستی خاله خرسه.