ظریف: ایران از آتش‌بس در سوریه حمایت می‌کند

"محمدجواد ظریف" بعدازظهر روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه بوسنی درباره احتمال آتش‌بس در سوریه گفت: ایران همواره معتقد بوده که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و وظیفه دیگران تسهیل این روند بوده است. طرح‌هایی که تا الان ارایه شده آتش‌بس را مطرح کرده و ایران از اولین جلسه مذاکرات در وین بر این امر و هم‌چنین ارایه کمک‌های انسسان دوستانه تاکید داشت.

او ادامه داد که ایران همواره از هرگونه آتش‌بس حمایت کرده و در این رابطه هم ما حمایت می‌کنیم اما هنوز جزییات این مساله باید بحث شود.

ظریف ادامه داد: طرح‌هایی که ایران تاکنون برای حل بحران سوریه داشته است آتش‌بس را اقدام اول می‌دانسته و گروه حمایت از سوریه که شاهد شکل‌گیری نشست آن‌ها در وین بودیم آتش‌بس فوری و همه جانبه را مورد تأکید قرار داد و هنوز هم ایران این اعتقاد را دارد که باید آتش‌بس در اولویت باشد اما نباید این مسأله به معنای صادر کردن اجازه فعالیت داعش و جبهه‌النصره پشت گروه‌هایی مثل احرارالشام و گروه‌های مشابه آن باشد.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: آتش‌بس یا توقف مخاصمه که الان ماه‌هاست به آن اشاره می‌شود ضرورت دارد با چارچوبی مشخص و روشن که اولاً از ایجاد زمینه برای ارسال کمک به گروه‌های تروریستی و سایر گروه‌های مسلح در دوران آتش‌بس جلوگیری کند، شکل گیرد. هم‌چنین باید در این دوره از اعزام نیروهای جدید توسط داعش و جبهه‌النصره جلوگیری شود و بر مرزها نظارت کامل صورت گیرد که این‌ها از ضرورت‌های آتش‌بس است. هم‌چنین باید از پنهان شدن داعش و جبهه‌النصره پشت سایر گروه‌های مسلح جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: هنوز درباره جزییات نحوه اجرای آتش‌بس توافق نشده است. اصل موضوع آتش‌بس در اجلاس مونیخ توافق شد ولی جزییات آن هنوز باید بحث شد در عین حال ما از هر اقدامی که به توقف خونریزی در سوریه و کشتار مردم بی‌گناه پایان دهد حمایت می‌کنیم و امیدواریم سایر کنشگران در منطقه و جامعه بین‌الملل با سیاست‌های جدی و صادقانه به دنبال توقف خشونت‌ها و نه گرفتن فرصت برای اقدامات دیگر تروریست‌ها باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی دیگر گفت: پارادایم مسلط در منطقه در سال‌های گذشته به تقابل هسته‌ای بر مبنای بازی با حاصل جمع صفر بوده است و باید به پارادایم سهم مشترک تغییر کند و این سیاستی است که جمهوری اسلامی ایران از دهه شصت دنبال کرده و بر آن به طور جدی و راهبردی تأکید داشته است.

ظریف تأکید کرد: امیدواریم کشورهای منطقه به ویژه عربستان که به دنبال آتش‌افروزی در منطقه بوده‌اند و بیش از همه به خاطر این سیاست‌ها به خودشان خسارت زده‌اند و یا با تقویت نیروهای افراطی امروز خودشان مورد فشار از سوی این گروه‌ها قرار گرفته‌اند، به سمت تغییر در سیاست‌های‌شان حرکت کنند. در آن صورت است که منطقه‌ای امن‌تر برای زندگی خواهیم داشت.

رییس دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفر هیأت بوسنی و هرزه‌گوین به ایران، گفت: ایران دارای علایق دیرینه تاریخی با بوسنی و منطقه بالکان است و به استقلال و تمامیت ارضی صلح و ثبات و آرامش منطقه تأکید داشته و دارد. امروز پس از دوران تلخ شاهد زندگی مسالمت‌آمیز در بوسنی و هرزه ‌گوین هستیم و خوشحالیم ایران بتواند به توجه به رابطه دوستی با این کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، ارتباط صمیمی با دولت و ملت این کشور داشته باشد.

وی گفت: ما در دیدار امروز در خصوص مسائل منطقه و روابط دوجانبه مشورت داشتیم. ما از جمله در زمینه تسهیل روادید و نیز همکاری‌های بانکی و گسترش توریسم مشورت کردیم.

ظریف افزود: منطقه ما و بالکان هر دو از افراط‌گرایی و خشونت رنج می‌برند. در این چارچوب در خصوص پناهندگان و آوارگان سوری به اروپا گفت‌وگو کردیم. هم‌چنین موقعیت بوسنی و هرزه گوین در اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گرفت.

وزیر خارجه ایران از گفت‌وگو و گسترش همکاری‌ها با جمهوری بوسنی و هرزگوین در سطوح مختلف سیاسی و اقتصادی به ویژه تسهیل روادید میان دو کشور و تسهیل همکاری‌های بانکی خبر داد.

 ایگور سرناداک،‌ وزیر امور خارجه جمهوری بوسنی و هرزه گوین ظهر دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی خود در تهران با بیان مطلب فوق گفت: تقویت همکاری‌های اقتصادی، گردشگری، تسهیل صدور ویزا، بازگرداندن روابط بانکی به قبل از تحریم‌های یک‌جانبه و بین‌المللی و گفت‌وگو درباره برخی چالش‌های مشترک در منطقه از جمله موضوعاتی بود که با وزیر خارجه ایران به بحث گذاشتیم.

وی افزود: ما در دو منطقه مختلف از جهان قرار داریم و هر دو با افرا‌ط‌گرایی و خشونت مواجه هستیم و خوشحالیم که برای مقابله با این موضوع نظراتی یکسان داریم.

سرناداک با تأکید بر تلاش بوسنی و هرزه گوین برای عضویت در اتحادیه اروپا و تمایل مردم کشورش به این امر، گفت: ما در سطح راهبردی تلاش داریم عضوی از اتحادیه اروپا باشیم چرا که مردم ما لیاقت ورود به این سطح از روابط را دارند.

وزیرخارجه بوسنی درباره اوضاع سوریه تصریح کرد: امیدواریم طرح‌هایی که در این رابطه به ویژه در خصوص آتش‌بس مطرح می‌شود موفقیت‌آمیز باشد چرا که منطقه به آرامش نیاز دارد. بحران به طور مستقیم بر حل مسأله آواردگان و پناهندگان تأثیر دارد. البته بحران آوارگان در اروپا شامل حال ما نشده است اما ما به دقت این روند را دنبال می‌کنیم.

وزیر امور خارجه جمهوری بوسنی و هرزه‌گوین که برای اولین‌بار به عنوان یک مقام دولتی به تهران سفر می‌کند با اشاره به روابط دو کشور، گفت: ما بازسازی روابط جدید اقتصادی میان دو کشور را دنبال می‌کنیم و طی هفته‌های آینده تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران که در سال‌های گذشته اعمال می‌شده است برداشته خواهد شد.

او با تأکید بر حل و فصل موضوع آوارگان سوری و ضرورت پایان درگیری‌ها در سوریه، تصریح کرد: هیچ کشوری خواستار تغییر جهت مسیر آوارگان به سمت اروپا نیست و این موضوع به دقت در سطح اروپا مورد بحث است و ما تصمیم داریم در اروپا در سطح وزیران خارجه درباره بحران سوریه و آوارگان گفت‌وگو کنیم و امیدواریم تصویر مشخصی از این مسأله به طور روشن به دست آید.