فعالیت‌ها در نطنز روال طبیعی خود را طی می‌کند

افکار نیوز: علياكبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي در ادامه كنفرانس مطبوعاتي خود با بيان اينكه نياز به راديودارو در كشور روزافزون است، گفت كه بيش از ۸۵۰ هزار بيمار از اين راديوداروها استفاده ميكنند.
وی افزود: غربی‌ها اعلام کردند که ایران باید نسبت به این درخواست منطقی که برخواسته از نیاز بود با این تصور که ایران قادر به تولید سوخت ۲۰ درصد نیست و قادر نیست مجتمع‌های سوخت صفحه‌ای را بسازد تسلیم شود.
معاون رئیس جمهور یادآور شد که سوخت مجازی که در این رآکتور استفاده می‌شود تمام عوامل مکانیکی و فیزیکی سوخت حقیقی را دارد و تنها تفاوت آن این است که به جای آنکه در وسط آن اورانیوم باشد فلز مس گذاشته بودیم. الان مراحل را خیلی جلوتر رفته‌ایم و به جای مس از عناصری استفاده می‌کنیم که خواص فیزیکی آن به اورانیوم نزدیک‌تر است یعنی ما آنقدر این تجربه را ادامه می‌دهیم تا به مرحله اورانیوم برسیم.
وی با بیان اینکه ما اورانیوم را نیز تولید کرده‌ایم گفت: دنیا شاهد بود که ما سوخت ۲۰ درصد را تولید کردیم و سوخت مجازی صفحه‌ای را در ۲۰ فروردین به نمایش گذاشتیم لذا امیدواریم در بهار ‌آینده اولین مجتمع را برای آزمایش‌های تشعشعاتی تولید کنیم.
صالحی اضافه کرد: ‌ چند ماهی به این سوخت تابش اشعه داده می‌شود تا ببینیم آیا این سوخت در مقابل تابش اشعه انسجام خود را حفظ می‌کند یا نه، چنانکه این آزمایش‌ها را به خوبی گذراند آن‌ وقت در شهریورماه این سوخت را تحویل نیروگاه بوشهر خواهیم داد.
وی با بیان اینکه هدف ما از غنی‌سازی تأمین سوخت راکتور بوشهر و راکتورهایی مشابه بوشهر است، اظهار داشت: هدف اصلی ما در غنی‌سازی تعیین سوخت نیروگاههای هسته‌ای‌مان بوده است. ما به اندازه ۲۰ درصد تولید می‌کنیم که اندوخته‌یمان تأمین شود. نمی‌خواهیم همه اندوخته اورانیوم خود را به ۲۰ درصد تبدیل کنیم بلکه فقط می‌خواهیم حق غنی‌سازی ۲۰ درصد را برای خود مفحوظ نگه داریم.
وی افزود که این حق ما است که در هر درجه‌ای که مورد نیازمان باشد برای مقاصد صلح‌آمیز غنی‌سازی کنیم و بیش از نیازمان علاقمند نیستیم که تولید کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: حق غنی‌سازی ۲۰ درصد تا هر درجه‌ای غنا طبق ام‌پی‌تی برای مقاصد صلح‌آمیز برای ما محفوظ است.
صالحی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص برنامه‌های دیگر سازمان انرژی اتمی نیز با بیان اینکه دانشمندان ما در اصفهان مشغول ساخت سوخت مجازی راکتور آب سنگین اراک هستند، گفت: ‌ اکنون حدود ۲۰ درصد این کار پیش رفته است و احتمالاً سال آینده سوخت مجازی را تحویل می‌دهند که این هم دستاوردی بزرگ است.
معاون رئیس جمهور در بخش دیگری در خصوص استخراج و اکتشاف اورانیوم نیز گفت: دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان به معاونت نظارت راهبردی و برنامه‌ریزی دستور فرمودند که بودجه مورد نیاز ما را برای اکتشاف و استحصال اورانیوم تأمین کنند. ما از امسال فعالیت‌هایمان را در حوزه اکتشاف چند برابر کرده‌ایم چون اکتشاف اورانیوم اولویت اول سازمان است و امیدواریم به لطف خدا بتوانیم اکتشافات لازم را بعد از اینکه در کل سرزمین ایران انجام دادیم بخش نیازهای داخلی خود را از طریق معادنی که پیدا می‌کنیم تأمین کنیم.
صالحی با بیان اینکه در این زمینه بسیار امیدوار هستیم گفت: ما بازه زمانی که قبلاً در یک روال طبیعی پیش‌بینی شده بود را با تزریق انسانی و با استفاده از تجارب نیروی موجود در کشورمان و همچنین حمایت‌های مالی دولت محترم امیدواریم کوتاه‌تر کنیم.
وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم این بازه زمانی را به ۷ الی ۸ سال برسانیم گفت: در این صورت می‌توانیم کل معادن کشور را شناسایی کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فعالیت معدن ساقند یزد گفت که به فعالیت این معدن که حدود ۳۰۰ متر زیر زمین است سرعت بخشیده شد.
صالحی اضافه کرد: معدن ناریگان که هزار تن اورانیوم در آنجا شناسایی شد امیدواریم که به صورت روباز بتوان فعالیت‌ها را در آنجا انجام داد. در اطرف معدنی که در بندرعباس قرار دارد نیز نشانه‌های خیلی خوبی از اکتشاف اورانیوم پیدا کردیم و این احتمال نیز وجود دارد که در بندرعباس و اطراف آن از معادن روباز بیشتری در ارتباط با اورانیوم استفاده کنیم.
صالحی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص فعالیت‌ها در نطنز نیز با بیان اینکه فعالیت‌ها در نطنز روال طبیعی خود را طی می‌کند، اظهار داشت: ما به دنبال تثبیت فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان هستیم که سابقه‌ای حداقل ۴۵ ساله دارد. بسیاری در قبل از انقلاب زحمت کشیدند به طوری که فعالی‌ت‌های ساخت قرص سوخت را ما قبل از انقلاب آغاز کرده بودیم.
وی بار دیگر با بیان اینکه فعالیت‌های نطنز روال طبیعی خود را طی می‌کند گفت: ما کار را یک‌مقدار به صورت فنی‌تر داریم جلو می‌بریم به عبارت دیگر ما دیگر عجله‌ای نداریم. یک زمانی در ساخت سانتریفیوژ سرعت داشتیم ولی مراحل علمی را به طور دقیق طی نمی‌کردیم و الان سعی می‌کنیم به همه اینها یک نظام مهندسی و صنعتی ببخشیم.
وی با بیان اینکه ما از مرزهای لازم عبور کرده‌ایم گفت: ‌ این بدین معنا است که سانتریفیوژ به اندازه کافی داریم، اورانیوم تولید می‌کنیم و الان عجله‌ای نداریم و همّ و غم ما این است که کارها را به صورت مهندسی و حساب‌ شده با حداقل ضایعات و حداکثر بهره‌وری پیش ببریم.
صالحی ابراز امیدواری کرد در ۴ سال آینده سازمان انرژی اتمی یک سازمان سیستماتیک جا افتاده و کاملاً با حساب و کتاب باشد.
خبرنگاری از صالحی پرسید آیا سوختی که در بوشهر مطرح می‌شود به روسیه ارسال خواهد شد که وی گفت: ‌ بعد از مدتی که سوخت استفاده شد در استخر می‌ماند و آن را در محفظه‌های فولادی می‌گذارند و به روسیه برمی‌گردانند. غربی‌ها تصورشان این بود که ما مقاصد غیر صلح‌آمیز در استفاده از این سوخت داریم یعنی می‌خواهیم از این سوخت برای استخراج پلوتونیوم استفاده کنیم اما هر آدمی که مختصری از فیزیک بداند متوجه است که این برای استخراج پلوتونیوم صرف نمی‌کند چون هم هزینه بالایی دارد و هم اینکه پلوتونیوم آغشته به چیزهای دیگری است.
رئیس سازمان انرژی اتمی توضیح داد که این بازگشت سوخت روسیه طبق تفاهم انجام می‌گیرد و هیچ پولی برای آن پرداخت نشده است.
وی در خصوص هزینه‌های راه‌اندازی نیروگاه نیز یادآور شد که حدود ۱.۵ میلیارد دلار هزینه شده است.
صالحی در پاسخ به فارس در خصوص وضعیت کارشناسان روسی پس از راه‌اندازی نیروگاه نیز گفت: اگر کنسرسیوم بهره‌برداری به صددرصد رسید خیلی از کارشناسان روسی در ایران می‌مانند.
معاون رئیس جمهور در خصوص پاسخ ایران به گروه وین نیز یادآور شد: رئیس جمهور کشورمان اعلام کردند که به میثاق‌های بین‌المللی پایبند هستیم و بیانیه تهران نیز یکی از آن میثاق‌ها است.
وی با اشاره به پاسخ جلیلی به اشتون گفت: آقای جلیلی شرایط مذاکره با ۱ + ۵ را در نامه‌ای که به اشتون دادند به طور صریح اعلام کردند. ترک‌ها و برزیلی‌ها پاسخ ۹ سؤال روسیه، آمریکا و فرانسه را دادند.
وی افزود: ما به نوبه خودمان در مراحل تهیه پاسخ‌های لازم هستیم و در زمان مقرر که گروه وین آمادگی خود را برای مذاکره اعلام کند ما هم با پاسخ‌های لازم آن ۹ سؤال وارد گفت‌وگو خواهیم شد.
صالحی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص محموله توقیف شده نیروگاه بوشهر در آلمان گفت: به نظرم خیلی مسئله جدی نبود و مشکل این محموله رفع شده است.