ادعای روزنامه آمریکایی درباره موشک‌های کروز ایران

 در ادامه ادعاهای آمریکایی‌ها درباره موشک‌های ایران،‌ روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی موشک‌های کروز ایران را تهدید خوانده و بر لزوم مقابله با آن تاکید کرده است.

در گزارش این روزنامه آمریکایی با عنوان «بی‌توجهی به تهدید موشکی ایران» ادعا شده است :‌«آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران هشدارآمیز است اما تهران هم اکنون موشکهای کروزی دارد که می‌تواند کلاهک هسته‌ای حمل کند».

وال استریت ژورنال ادعا کرد:‌ «آزمایش‌های گستاخانه موشک‌های بالستیک در ماه‌های اخیر تاکیدی بر شکست واضح توافق هسته‌ای این کشور با قدرت‌های غربی است. تمرکز روی موشکهای بالستیک ایران سبب بی‌توجهی به یک موضوع مهم می‌شود: ایران هم اکنون موشکهای کروزی دارد که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند».

این رسانه ادامه داد: «نه توافق هسته‌ای و نه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علی رغم خطر موشکهای کروز، به این موضوع توجه نکرده و به آن اشاره نکردند. موشکهای بالستیک و کروز می‌توانند کلاهک‌های اتمی حمل کنند اما مقابله با موشکهای کروز مشکل‌تر است. زمان شلیک موشکهای کروز کمتر است و در قیاس با موشکهای بالستیک ایران که یک ساعت یا بیشتر طول می‌کشد، موشکهای کروز چند دقیقه طول می‌کشد. موشکهای بالستیک در مسیرهای پر شیب و از قبل تعیین شده پرواز می‌کنند اما کروز سیستمهای هدایتگر پیچیده‌ای دارند و این به آنها اجازه پرواز در نزدیکی سطح زمین و در اطراف موانع را می‌دهد که این موضوع ردیابی آنها توسط رادار را سخت می‌کند».

رسانه وابسته به جمهوریخواهان آمریکا همچنین افزود: «مشکل وقتی بدتر می‌شود که توافق هسته‌ای به تهران اجازه توسعه زرادخانه موشک کروز را می‌دهد. روسیه و چین که بخش اعظم تجیهزات موجود ایران را به این کشور فروخته‌اند، این موضوع را درنظر دارند. میل آنها برای بازسازی پیوندها با صنعت دفاعی تهران بدین معناست که ایران مشکل کمی برای خرید موتورهای توربوفن و سیستمهای هدایتگر برای بهبود برد و دقت موشکهای کروزش و شاید سکوهای پرتاب جدید خواهد داشت».

وال استریت ژورنال تصریح کرد:‌ «موشکهای ضد کشتی ساخت چین، عنصر و رکنی از استراتژی ایران برای مقابله با تسلط آمریکا بر خلیج فارس و دریای عمان است. ایران در مراحل پایانی جنگ ایران-عراق به تانکرهای نفتی با پرچم آمریکا شلیک کرد و موشکهای ضد کشتی در اختیار حزب‌الله قرار داد و در مانورهای اخیر دریایی خودش، دو موشک جدید کروز ضد کشتی  شلیک کرد».

در ادامه گزارش می‌خوانیم: «آمریکا نباید در بازی کردن خوب با کارت بدی که دارد، احساس بی قدرتی کند. آمریکا بریتانیا و فرانسه بر اساس قطعنامه 2231 می‌توانند مانع انتقال موشکهای کروز، قطعات و تکنولوژی آن از سوی چین و روسیه به ایران شوند. انتقال اینها به تایید شورای امنیت سازمان ملل نیاز دارد و آمریکا باید باید تعهد خود برای وتو کردن تلاشها برای دادن یا فروختن تکنولوژی موشکی به ایران را نگهدارد. قطعنامه همچنین ارسال تسلیحات ایران به خارج از کشور را ممنوع می‌کند. با توجه به سابقه انتقال موشکهای کروز تهران به حزب‌الله و شاید حماس، مهم است که آمریکا و شرکایش به قدغن کردن صادرات تسلیحات ایران ادامه دهند».

در پایان مطلب هم آمده است: «همه کشورهای عضو دائم شورای امنیت به استثنای چین، در (معاهده) رژیم کنترل تکنولوژی موشکی هم عضویت دارند که به نحو خاص برای کمک کردن جهت ممانعت از گسترش سیستمهای با قابلیت حمل احتمالی هسته‌ای از قبیل موشکهای کروز طراحی شدند که این موضوع، جایگاه و مجمعی برای هماهنگی جهت اعمال کنترل‌های سخت‌گیرانه‌تر روی ارسال سلاح به ایران تامین می‌کند. آمریکا باید روشن و تصریح کند که برای تنبیه کردن متخلفان و ناقضان رژیم کنترل تکنولوژی موشکی،‌ از قوانین تحریم‌ی موجود استفاده خواهد کرد».