انتقاد تند هافینگتن پست از خبرنگار آمریکایی

 پایگاه اینترنتی «هافینگتن پست» در مطلبی در وبسایت خود نوشت: «استیو اینسکیپ،» مجری مشهور و خبرنگار رادیوی ملی آمریکا (NPR) چند هفته پیش برای پوشش اخبار برنامه جامع اقدام مشترک – برجام – به ایران سفر کرد تا از نزدیک با بررسی واکنش مردم این کشور نسبت به نتایج برجام، گزارش‌هایی تهیه کند. او به زبان فارسی آشنا نیست و از فرهنگ و منش ایرانیان سر رشته ای ندارد. بنابراین نباید انتظار ارائه گزارش‌های بی‌طرفانه ای از وی داشت. در مورد آینده اقتصاد ایران پس از برجام نگرانی هایی وجود دارد؛ ولی گزارش‌های اینسکیپ سراسر به مشکلات، دل تنگی، و بدبینی مردم ایران نسبت به برجام پرداخته است.

در ادامه این مطلب آمده است: مصاحبه‌های اینسکیپ عاری از درک گفتمان ایرانیان است. او گفتگو‌هایی مغرضانه با مردم ایران انجام داده است.

او در بخشی از گزارش‌های خود آورده است: بیشتر مردم ایران نیمه خالی لیوان را می بینند و امیدی به آینده ندارند. بیشتر ایرانیان برجام را بی اساس می دانند و بر این باورند که برنامه جامع اقدام مشترک به بهبودی اوضاع اقتصادی کمک نمی کند. این روش پاسخگویی آنها به این دوره مربوط نیست و حتی پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن نیز اینگونه بوده اند. البته این ایدئولوژی ایرانیان تا حدودی از اعتقاد آنها به سرنوشت، سبک گفتمان و اندیشه آنها نشأت می گیرد.

به عقیده اینسکیپ، بدبینی در میان ایرانیان موج می زند. حتی اگر شواهد قابل لمسی از پیشرفتهای اقتصادی و تغییرات اجتماعی در این کشور وجود داشته باشد، باز هم مورد رضایت ایرانیان نیست.

او یک گزارش میدانی خود را با دو بانوی شیک پوش در یک فروشگاه لوکس آغاز کرد. آنها درحالی که به شرایط اقتصادی در ایران اعتراض داشتند، به خرید از اجناس گران قیمت فروشگاه ادامه دادند. گفتگوی او با چند تاجر نیز در نهایت شکایت آنها از شرایط اقتصادی را به دنبال داشت و اینکه چرا آنها نمی توانند به وضع اقتصادی بهتری دست یابند.

گزارشگر رادیوی ملی آمریکا از هر فرصتی برای پرداختن به مقوله فساد در اقتصاد ایران استفاده می‌کند. «ویلیام اُ بیمن،» استاد دانشکده جامعه شناسی دانشگاه مینه سوتای آمریکا با انتقاد از شیوه گزارش نویسی اینسکیپ می گوید: این گزارش سراسر به بدبینی و مشکلات ایران اشاره کرده است. اینسکیپ به مهربانی، موسسات خیریه، شادی های عمومی، و مهمترین خصوصیت ایرانیان که مهمان نوازی آنهاست – نکته‌ای که قطعاً خودش هم با آن روبرو شد -- اشاره ای نکرده است. وی حتی یک کلام از تاریخ غنی، طبیعت چهارفصل، و معماری کهن ایران که عمق آن در شیراز و اصفهان است، سخنی به میان نیاورده است. آمریکایی‌هایی که ایران را می شناسند، واقعیت این کشور را چیزی غیر از این گزارش‌ها می بینند. در این گزارش‌ها تعادل مثبت و منفی رعایت نشده است.