ادعای المانیتور درباره اس300/ آیا این سامانه موشکی را تحویل می‌گیریم؟

در دو هفته اخیر اظهاراتی درباره سامانه موشکی "اس 300" در رسانه های ایرانی و روسی و همچنین توسط مقامات دو کشور مطرح شده است که درباره زمان و مکان تحویل سامانه موشکی "اس 300" بوده است.

روسیه به موجب قراردادی که در سال 2007 با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی "اس-300 " را به ایران تحویل می‌داد. "مسکو" در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.

 

وزارت دفاع ایران به دنبال این تصمیم مسکو، از طرف روسی به دادگاه بین المللی شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود.   "ولادیمیر پوتین"  رئیس‌جمهور روسیه روز 24 فروردین سال 94 با صدور حکمی، ممنوعیت تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد.

برای مثال در تاریخ 28 بهمن ماه خبری بر روی خروجی خبرگزاری ها و سایت های خبری درباره زمان و مکان تحویل  سامانه موشکی "اس 300" قرار گرفت. شبکه تلویزیونی  "المیادین"  لحظاتی پیش به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد نخستین محموله از موشکهای اس 300 روسیه 28 بهمن از طریق  "دریای کاسپین" به ایران فرستاده خواهد شد.

**ادعای  "المانیتور"

پایگاه تحلیلی المانیتور در گزارشی نوشت: "حسین دهقان،" وزیر دفاع ایران، اخیرا به روسیه سفر کرد و پیش از انجام این سفر اظهار داشت  "تهران" و "مسکو" علاوه بر مذاکرات درباره خرید سامانه موشکی  "اس 300" درباره خرید جنگنده‌های چند منظوره  "سوخو 30 " نیز گفتگوهایی خواهند داشت.

 

آیا سامانه موشکی

آیا سامانه موشکی

 

سردار سرتیپ "حسین دهقان" در این سفر با "سرگئی شوئیگو،" وزیر دفاع روسیه دیدار کرد. پس از این دیدار بود که برخی رسانه‌های روسیه اعلام کردند نخستین سامانه موشک‌های  "اس 300 "، 17 فوریه (28 بهمن) از طریق  "دریای کاسپین"   از "آستراخان" روسیه به  "بندر انزلی"  در ایران انتقال داده می‌شود.

در ادامه گزارش المانیتور آمده است:  خبرگزاری "اسپوتنیک" پس از آن به نقل از منابع روس مصاحبه را با سرلشکر "مصطفی ایزدی"  معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، منتشر کرد که در آن تحویل نخستین سامانه  "اس – 300 " از روسیه تایید شده بود ؛ با این حال، سخنگوی "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه، به طور ناگهانی اعلام کرد موشک‌ها به ایران تحویل داده نمی‌شود زیرا ایران هنوز پرداختی را انجام نداده است.

**سامانه "اس 300 " در شرف تحویل؟

سردار سرتیپ "احمد وحیدی"  وزیر سابق دفاع درباره ساز و کار تحویل سامانه موشکی "اس 300" اظهار داشت: سامانه  "اس 300 " در مسیر اقدامات اجرایی بوده و وزارت دفاع و طرف روسی در حال پیگیری و طی شدن مراحل نهایی است.

"رئیس کمیته امور دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی"  اعلام کرد که محموله سامانه موشکی  " اس 300 "  از روسیه به سمت کشورمان بارگیری شده است.

 

وی  در خصوص رایزنی های ایران با روسیه برای تحویل محموله سامانه موشکی اس 300 اظهار داشت: بر اساس قرار دادی که بین  "تهران" و "مسکو"  منعقد شد ایران خواهان سامانه موشکی  "اس 300 " است و تا جایی که اطلاع داریم این محموله برای رسیدن به دست ما بارگیری شده است.

**تاکید ایران و روسیه بر پایبندی قراردادهای نظامی

البته ادعای المانیتور در حالی مطرح می‌شود که سردار سرتیپ "حسین دهقان" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با  ژنرال "سرگئی شویگو" وزیر دفاع و "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور  فدراسیون روسیه در یک هفته اخیر دو بار با یکدیگر دیدار داشته اند و دو طرف بر همکاری های نظامی تاکید کرده اند.

 

آیا سامانه موشکی

آیا سامانه موشکی

 

"ولادیمیر کوجین،" مشاور رییس جمهور روسیه در امور همکاری‌های نظامی تاکید کرد روسیه سامانه دفاع موشکی اس 300  را به ایران تحویل خواهد داد.  وی تاکید کرد ایران هزینه این سامانه را پرداخت کرده و روسیه برای اجرای مرحله اول بارگیری سامانه برای انتقال به ایران آماده است.

کوجین ادامه داد ایران نوع پیشرفته "اس 300" را خواهان است که مذاکرات در این خصوص ادامه دارد.  وی همچنین از درخواست ایران برای همکاری روسیه در خاک ایران برای پیشرفته کردن سامانه‌های نظامی خود خبر داد و گفت: ایران شریک جدی روسیه در همکاری نظامی فنی است.

ادعای  "المانیتور"  در حالی مطرح می‌شود که مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر پایبندی به تفاهمنامه های نظامی خود تاکید داشته اند و اخیرا هم رئیس کمیته دفاعی امنیتی مجلس شورای اسلامی موضوع تحویل سامانه های موشکی "اس 300" را در آینده نزدیک تائید کرده است.

 

اینکه چه زمانی سامانه موشکی "اس 300" دقیقا به  "بندر انزلی"  برسد مشخص نیست اما ادعای  "المانیتور" درباره کنار کشیدن روس ها از تحویل سامانه "اس 300 " واقعیت ندارد ؛ چرا که دو طرف ایرانی و روسی در یک هفته دوبار دیدار فشرده داشتند و لذا به دنبال پیگیری و به ثمر رساندن معاهدات نظامی هستند.

شاید به زودی محموله تحویل سامانه های دفاع موشکی "اس 300" به بندر انزلی برسد ؛ چرا که گمان می رود با توجه به نظرات وجود داشته تحویل سامانه موشکی  "اس 300 " بسیار قریب الوقوع باشد.