اوباما قانون روادید را به نفع ایران تعلیق کرد

 فری بیکِن با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: گروه‌های طرفدار ایران در نهایت موفق شدند کاخ‌سفید را وادار کنند اقدامات ضدتروریستی خود را به حالت تعلیق درآورد. دولت اوباما به تازگی اعلام کرده قصد ندارد قوانین [به‌اصطلاح] ضدتروریستی مصوبه نمایندگان کنگره آمریکا را که اکثریت آنان را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند، به اجرا درآورد. «وزارت امنیت داخلی آمریکا» در دستورالعمل منتشره اخیر خود اعلام کرد: اجرای این قوانین ممکن است به منافع اقتصادی ایران آسیب برساند. 

 

مجلس سنای ایالات متحده اوایل دیماه سال جاری، طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن، وزارت امنیت داخلی آمریکا موظف می‌شود بوسیله سامانه الکترونیکی و تعیین هویت مسافران، از ورود تروریست‌ها به این کشور جلوگیری کند. این قانون که پاسخی به حملات تروریستی در پاریس بود در برابر برنامه حذف روادید تصویب می‌شود که به شهروندان 38 کشور اجازه می‌داد بدون اخذ روادید وارد آمریکا شوند.

 

بر اساس قانون محدودیت صدور روادید، که به تصویب سنا و اوباما نیز رسیده است، اگر شهروندان کشورهای مذکور در 5 سال گذشته به ایران، سوریه، سودان و عراق سفر کرده باشند نمی‌توانند مانند گذشته بدون ویزا وارد آمریکا شوند. همچنین، کسانی که تابعیت دوگانه این کشورها را دارند از جمله ایرانی‌هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند بریتانیا، استرالیا و فرانسه هستند باید با اجرای قانون تازه برای سفر به آمریکا درخواست ویزا کنند. 

 

گفته می‌شود باراک اوباما عجولانه و برای پایان دادن به هفته‌ها اختلاف میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در خصوص لایحه بودجه، این قانون را که در تضاد آن با مفاد توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی است، امضا کرد.