جلسه مشترک سرویس های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل در مورد انتخابات ایران

سوزان رایس، مشاور ارشد امنیت ملی آمریکا اخیرا در جلسه کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا گفته است : « سرویس اطلاعاتی اسرائیل - موساد – از ماه ها پیش بر روی 2 انتخابات ایران تمرکز کرده است.» او همچنین گفته است : «یکی از نقاط ضعف اصلی ایالات متحده در رابطه با ایران، نداشتن اشراف اطلاعاتی است که یکی از دلایل اصلی آن، نداشتن سفارتخانه در تهران و کنسولگری در شهرهای دیگر ایران است.» او گفته است ما در این مورد از دوستان انگلیسی و اسرائیلی خود کمک خواسته ایم و اقدامات موثری هم انجام شده است.

در همین رابطه اخیرا جلسات مرتبی بین نمایندگان سرویس های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل و به میزبانی «وادات» در تل آویو در مورد انتخابات ایران برگزار شده است.

در جلسه ای که عصر روز 16 فوریه (27 بهمن) – یعنی 10 روز قبل از انتخابات هفتم اسفند ماه – در هتل رستچیلد در تل آویو برگزار شده است، «یوسی کوهن» رئیس سازمان موساد، دستور کار این سازمان در مورد انتخابات ایران را این گونه شرح داده است : « انتخابات خبرگان رهبری در ایران فوق العاده مهم است. کسانی که در این انتخابات پیروز شوند، می توانند بعدا رهبر تعیین کنند و در واقع سیاست کلی ایران را تغییر دهند. رهبر در ایران شخص اول قدرت است. »

او اضافه کرده است : «بگذارید برایتان مثالی بزنم. ما سال ها مالیات می دهیم تا در وقت بازنشستگی پول خوبی بگیریم. اطلاعات جمع می کنیم تا در وقت نیاز استفاده کنیم. الان همان وقت نیاز است.»

کوهن همچنین گفته است : «ایران تا سال 1979 ( 1357 شمسی) متحد نزدیک ما بود. اگرچه حکومت اسلامگرایان افراطی در ایران دشمن درجه اول ماست و تروریست تربیت می کند، اما تروریست ها هم خوب و بد دارند. می شود در همین وضعیت هم بهترین نتیجه را با توجه به شرایط گرفت.»

او همچنین گفته است : «وضعیت فعلی ایران بسیار خطرناک است. ما در مورد برنامه هسته ای ایران به متحدان خود هم هشدار داده ایم. چیزی که می توانم بگویم این است که روی کار آمدن تندروها در انتخابات 26 فوریه ( 7 اسفند) به نفع هیچ کس نیست.»

سوزان رایس در جلسه کمیته اطلاعاتی سنا ادامه می دهد : در جلسه ای که اخیرا در واشنگتن برگزار شد، نتایج فعالیت ها را به «جان برنان»، رئیس سازمان سیا گزارش داده ایم. او گفته است که خود بر روند کار نظارت خواهد کرد. او همچنین گفته است که به نظر می رسد که کنار نشستن در انتخابات 26 فوریه (7 اسفند) در ایران درست نیست. ایران سال هاست تمرکز ما را در خاورمیانه به هم زده است و ما باید برای مقابله با نفوذ ایران، فعالانه در انتخابات ایران ورود کنیم.

اخیرا روزنامه اسرائیلی هاآرتص از سفر مخفیانه یوسی کوهن، رئیس جدید موساد به واشنگتن و دیدار او با جان برنان، رئیس سازمان سیا خبر داده بود. کوهن همچنین در این سفر با سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا و چند تن از اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان گفت و گو کرده است. هاآرتص نوشته است : «موضوع اصلی این دیدارها، توافقات امنیتی اسرائیل و آمریکا، موضوعات امنیت اسرائیل و موضوع ایران بوده است.»

کوهن که به تازگی و پس از «تامیر پاردو» ریاست موساد را به عهده گرفته است، در مراسم ادای سوگند خود به سمت ریاست موساد نیز درباره ایران گفته بود: «ایران همچنان  خواهان نابودی اسرائیل است و به توسعه قابلیت‌های نظامی خود می‌پردازد و در نزدیکی نواحی حساس ما مواضع برپا می‌دارد. »

جلسات گفته شده به میزبانی وادات تشکیل شده است. وادات، نام اختصاری سازمان همکاری و اقدام مشترک سیاسی – امنیتی موساد است که مسئولیتش فعالیت های سیاسی و همکاری با سرویس های اطلاعات کشورهای دوست اسرائیل است. رژیم صهیونیستی چندین سازمان بزرگ امنیتی دارد که هریک در کمیته ی وادات نماینده دارند. سازمان اطلاعات نظامی موسوم به «آمان»، سازمان اطلاعات داخلی موسوم به «شین بت»، سازمان امنیت عمومی موسوم به «شاباک» و چند نماینده ویژه از طرف نخست وزیر و وزیر خارجه، اعضای وادات را تشکیل می دهند.

گفتنی است در جریان فتنه 88 ، نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهار نظر صریحی گفته بود : «اصلاح‌طلبان بزرگ‌ترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند» و شیمون پرز، رئیس‌جمهور رژیم کودک کش اسرائیل گفت: «اصلاح‌طلبان به نمایندگی از اسرائیل با رژیم اسلامی ایران می‌جنگند.»

بسیاری از کارشناسان مسایل سیاسی، مسایل اخیر و اطلاعات منتشره را دلیل اصلی رویکرد حمایتی رسانه های بیگانه از یک جریان در انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی دانستند. مقام معظم رهبری حدود 10 ماه است که در بیانات خود به صورت مکرر به مساله نفوذ دشمن، راه های نفوذ و شیوه های مقابله با آن پرداختند. همچنین آیت الله خامنه ای در آخرین سخنرانی خود پیش از انتخابات در جمع مردم نجف آباد فرمودند : « از هنگامی که موضوع نفوذ و لزوم هوشیاری در قبال نفوذی ها مطرح شد، عده ای در داخل بر آشفته شده اند که چرا دائماً حرف از نفوذ زده می شود اما این برآشفتگی بیجا و بی مورد است.

ایشان تأکید کردند: موضوع نفوذ و نفوذی واقعی است اما گاهی اوقات فرد نفوذی خودش هم متوجه نیست که در چه مسیری قرار گرفته است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان امام مبنی بر اینکه گاهی اوقات سخن دشمن با چند واسطه از زبان افراد موجه شنیده می شود، افزودند: این فردِ موجه، نه پولی گرفته و نه تعهدی داده است اما بدون آنکه بداند، سخن دشمن را تکرار می کند و در واقع به نوعی زمینه ساز نفوذ شده است.»