حضور چشمگیر مردم در ۵۲هزار شعبه اخذ رأی

با دستور وزیر کشور انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۸ صبح امروز در ۵۲ هزار شعبه انتخابیه در سراسر کشور آغاز شد.

نظارت بر انتخابات صرفا بر عهده شورای نگهبان می باشد

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با صدور اولین اطلاعیه خود تاکید کرد: با تشکر و سپاس از خداوند متعال و ارج نهادن به شرکت حماسی و حضور پرشور ملت قهرمان ایران اسلامی، به اطلاع می رساند از آنجا که نظارت بر انتخابات صرفا" بر عهده شورای نگهبان می باشد هیچ شخص یا مجموعه ای تحت عنوان نظارت و یا هر عنوان دیگر حق دخالت بر امر نظارت بر انتخابات را نخواهد داشت.

رهبر انقلاب رای خود را به صندوق‌ انتخابات انداختند

رهبر معظم انقلاب در نخستین دقایق برگزاری انتخابات رای خود را برای انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به صندوق سیار شماره ۱۱۰ انداختند. 

روحانی: دولت آرای مردم را امانت بزرگ می‌داند

رئیس‌جمهور هنگام پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور و انداختن رأی خود به صندوق انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، در جمع خبرنگاران گفت: دولت آرای مردم را امانت بزرگ می‌داند و برای حراست از این امانت، همه توان خود را به کار می‌گیریم.

جهانگیری: رای مردم زینتی نیست

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور و انداختن رای خود به صندوق انتخابات گفت: رای مردم در جمهوری اسلامی هیچ‌گاه زینتی نبوده است، مردم اطمینان داشته باشند که مسئولان اجرایی امانت‌دار رای مردم هستند.

ظریف:۷ اسفند در تاریخ مشارکت مردم خواهد ماند

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه شرکت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در حسینیه جماران، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به خبرنگار مهر درباره دورنمای انتخابات امروز اظهار داشت: انتخابات مظهر مردم‌سالاری دینی است که یکی از مهمترین یادگارهای امام راحل (ره) و مبنای جمهوری اسلامی است.

حدادعادل: انتخابات جشن سیاسی ملی است

غلامعلی حدادعادل با حضور در مسجد لرزاده تهران آراء خود را به صندوق رأی انداخت و پس از آن در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص پیام حضور پرشور مردم در انتخابات برای جهانیان اظهار داشت: انتخابات را یک جشن سیاسی ملی می‌دانم؛ یعنی همه ملت در یک جشن سیاسی بزرگ شرکت می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: حضور مردم برای همبستگی ملی، افزایش عزت و اقتدار ملی ضروری است و پیام بسیار خوبی را به دنیا می دهد. تنها کافی است که بدانیم در چند ماه گذشته در یکی از کشورهای منطقه که جمعیت آن نزدیک به جمعیت ایران است، انتخابات برگزار شد و در مرحله اول آن تنها ۲ درصد ملت آن کشور شرکت کردند.

رضایی: جناح‌های سیاسی آرای مردم را هزینه پیشرفت خود نکنند

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در حسینیه ارشاد در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه پیش‌بینی شما از انتخابات چیست، گفت: با وجود اینکه ملت ایران در انتخابات‌های گذشته حماسه‌های بزرگی آفریده‌اند، در این انتخابات هم حماسه بسیار بزرگ دیگری به وجود خواهند آورد.

واعظی: حضور مردم در انتخابات اقتدار ایران در منطقه را حفظ می‌کند

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در حسینیه ارشاد اظهار داشت: حضور مردم نشان‌دهنده وحدتی است که بین آنها حاکم است. مردم ما دیدگاه‌های مختلفی دارند، اما نسبت به سرنوشت کشور متعهد هستند.

علوی: باورمان این بود که مردم در انتخابات سنگ تمام خواهند گذاشت

حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات با بیان اینکه دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی باید نسبت به مسئله نفوذ حساسیت داشته باشند، گفت: باید با یک مطالعه راهبردی، عوامل، منافذ و مقاصد نفوذ را شناسایی کنیم. ما باورمان این بود که مردم در انتخابات سنگ تمام خواهند گذاشت و حماسه پرشوری را رقم خواهند زد و همانطور که فکر می کردیم اتفاق افتاد. ‌

موسوی لاری: همه نامزدها نتیجه انتخابات را قبول کنند

سید عبدالواحد موسوی لاری در جمع خبرنگاران درباره تاثیر مشارکت مردم در سرنوشت کشور، گفت: در اثرگذاری مشارکت مردم هیچ تردیدی نیست و این مسئله روشن است، اما اینکه مردم بیایند و حضور چشمگیری داشته باشند، انتظاری است که همه ما داریم.

مقیمی: حضور پرشور مردم در انتخابات

محمدحسین مقیمی رئیس ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: مردم در ساعات اولیه آغاز انتخابات استقبال خوبی از خود نشان دادند و پای صندوق‌های رای حاضر شدند، حتی در دورترین مناطق کشور، در مناطق روستایی، عشایری و مرزی مردم از ساعات ابتدایی پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

ابتکار: حضور مردم در انتخابات برای تعیین سرنوشت امر بسیار مهمی است

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست با حضور در حسینیه ارشاد تاکید کرد: حضور مردم در انتخابات برای تعیین سرنوشت امر بسیار مهمی است و نشان‌دهنده آن است که مردم می‌توانند در انتخاب دیدگاه‌های متنوع در فضای سیاسی کشور تعیین‌کننده باشند.

مطهری: مجلس آینده قوی‌تر و معتدل‌تر خواهد بود

علی مطهری با حضور در حسینیه ارشاد در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که ترکیب مجلس آینده را چگونه پیش‌بینی می‌کنید، گفت: مجلس آینده قطعا معتدل‌تر از مجلس فعلی خواهد بود و به سیاست خارجی دولت و توسعه کشور کمک خواهد کرد.

شهیدی محلاتی: حضور پرشور مردم در انتخابات، باعث یاس دشمنان نظام می شود

حجت الاسلام محمدعلی شهیدی محلاتی رئیس سازمان بنیاد شهید با حضور در حسینیه ارشاد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مردم را برای شرکت در انتخابات دعوت می کنم، اظهارکرد: تا به الان شرکت مردم بسیار بالا بوده است و طبیعتا هرچقدر حضور مردم بیشتر باشد، باعث قوت نظام، کشور و رهبری خواهد شد. اجابت فرمان رهبری و مراجع تقلید برای شرکت در انتخابات باعث مایوس شدن دشمنان از توطئه هایشان برای نظام جمهوری اسلامی می شود.

انصاری: امیدواریم مجلسی قوی و همراه دولت تشکیل شود

مجید انصاری با حضور در حسینیه جماران گفت: امیدواریم با انتخابات امروز، مجلسی قوی، معتدل، مستقل و همراه دولت تشکیل شود.

ابراهیم یزدی هم آمد

ابراهیم یزدی و هاشم صباغیان از اعضای نهضت آزادی همزمان با آغاز انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با حضور در حسینیه ارشاد آرای خود را به صندوق انداختند.

معصومه ابتکار ،علی شکوری راد، غلامخسین اسماعیلی ، غفوری فرد و غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری نیز با حضور در حسینیه ارشاد آراء خود را به صندوق انداختند.

همچنین ری شهری، منتجب نیا و موسوی بجنوردی هم با حضور در حسینیه ارشاد رای خود را به صندوق انداختند.

وزیر ارتباطات از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد

به گزارش خبرنگار مهر، محمود واعظی وزیر ارتباطات از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد. وزیر ارتباطات با حضور در ستاد انتخاباتی کشور از بخش های مختلف این ستاد بازدید کرد.

مهدی کوچک زاده و محمد غرضی مهرعلیزاده کاظم جلالی صادق زیباکلام هم با حضور در وزارت ارشاد در انتخابات شرکت کردند.

تعداد واجدین شرایط سراسر کشور

برای انتخابات خبرگان ۳۱ حوزه اصلی و ۱۰۳۱ حوزه فرعی و برای انتخابات مجلس ۲۰۷ حوزه اصلی و ۸۵۵ حوزه فرعی در نظر گرفته شده است.

تعداد ۵۴ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۲۴ نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات هفتم اسفند هستند و متولدین هفتم اسفندماه ۷۶ به عنوان رای اولی های این دوره از انتخابات محسوب می شوند که در این دوره از انتخابات ۳ میلیون و ۸۸ هزار و ۳۰۰ نفر «رأی اولی» وجود دارد.

استان های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان، فارس و آذربایجان شرقی بیشترین تعداد جمعیت واجدین شرایط رای دادن را دارا هستند.

بر اساس ماده ۸ قانون انتخابات نمایندگان مجلس برای ورود به محلس شورای اسلامی باید حداقل ۲۵ درصد آراء (یک چهارم) را کسب کنند اما برای نامزدهای خبرگان حدنصابی وجود ندارد.

برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ۶۰ هزار صندوق و برای انتخابات خبرگان نیز ۶۰ هزار و در مجموع ۱۲۰ هزار صندوق اخذ رای درنظر گرفته شده است.

در این دوره از انتخابات ۵۲ هزار شعبه اخذ رای وجود دارد که در هر شعبه یک نفر از هیات نظارت، یک نماینده از فرمانداری، یک بازرس و دو نفر از مامورین نیروی انتظامی و همچنین نماینده نامزدهای انتخاباتی حضور دارند.

تعداد واجدین شرایط، حوزه های انتخابیه، تعداد کرسی های مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به تفکیک هر استان بر این اساس است:

استان حوزه های انتخابیه تعداد کرسی واجدین شرایط رای دادن  تعداد کرسی خبرگان     
آذربایجان شرقی ۱۳ ۱۹ ۲ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۲۰۸ نفر ۵
آذربایجان غربی ۹ ۱۲ ۲ میلیون و ۲۹۶ هزار و ۵۹۱ نفر ۳
اردبیل ۵ ۷ ۹۹۸ هزار و ۴۹۹ نفر ۲
اصفهان ۱۵ ۱۹ ۳ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۲۹۸ نفر ۵
البرز ۲ ۳ ۱میلیون و ۴۸۰ هزار و ۱۳۱نفر ۱
ایلام ۲ ۳ ۴۳۴ هزار و ۶۳۶ نفر ۲
بوشهر ۴ ۴ ۶۹۱ هزار و ۴۰۶ نفر ۱
تهران ۶ ۳۵ ۸ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۷۷ نفر ۱۶
چهارمحال بختیاری ۴ ۴ ۷۰۲ هزار و ۶۲۳ نفر ۱
خراسان جنوبی ۴ ۴ ۵۹۸ هزار و ۲۰۵ نفر ۱
خراسان رضوی ۱۲ ۱۸ ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار و ۷۱۸ نفر ۶
خراسان شمالی ۳ ۴ ۶۲۴ هزار و ۳۰۰ نفر ۱
خوزستان ۱۴ ۱۸ ۳ میلیون و ۴۴۷ هزار و ۹۵۹ نفر ۶
زنجان ۴ ۵ ۷۷۵ هزار و ۸۲۰ نفر ۱
سمنان ۴ ۴  ۴۹۴هزار و ۷۱۲ نفر ۱
سیستان و بلوچستان ۶ ۸ ۱ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۷۶۰ نفر ۲
فارس ۱۵ ۱۸ ۱ میلیون و ۳۷۴ هزار و ۲۴۳ نفر ۵
قزوین ۳ ۴ ۸۸۷ هزار و ۱۶۴ نفر ۲
قم ۱ ۳ ۷۶۸ هزار و ۷۳۰ نفر ۱
کردستان ۵ ۶ ۱ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۵۳۷ نفر ۲
کرمان ۹ ۱۰ دو میلیون و ۸۳ هزار و ۸۷۸ نفر ۳
کرمانشاه ۶ ۸ ۱ میلیون و ۵۰۷ هزار و ۵۹۵ نفر ۲
کهگیلویه و بویراحمد ۳ ۳ ۵۱۸ هزار و ۸۱۱ نفر ۱
گلستان ۶ ۷ ۱ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۵۳۶ نفر ۲
گیلان ۱۱ ۱۳ ۱ میلیون و ۸۶۱ هزار ۴
لرستان ۷ ۹ ۱ میلیون و ۴۰۹ هزار و ۳۶ نفر ۲
مازنداران ۹ ۱۲ دو میلیون و ۲۳۵ هزار و ۶۳۶ نفر ۴
مرکزی ۶ ۷ یک میلیون و ۴۷ هزار و ۶۷۰ نفر ۲
هرمزگان ۳ ۵ یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۹۳ نفر ۱
همدان ۷ ۹ یک میلیون و ۵۰۵ هزار و ۲۷۹ نفر ۲
یزد ۴ ۴ ۶۶۵ هزار و ۵۰۴ نفر ۱
اقلیت های دینی ۵ ۵    
  ۲۰۷ ۲۹۰ ۵۴ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۲۴ نفر ۸۸