دعوت از روحانی برای سفر به باکو

 محسن پاک‌آیین سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو در نشستی خبری با اشاره به سفر الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان به تهران اظهار داشت: با توجه به امضای 11 سند همکاری بین 2 کشور در حوزه‌های مختلف، این سفر را می‌توان سفری مهم و تاریخی عنوان کرد.

وی با اشاره به جزئیات اسناد امضا شده بین 2 کشور، افزود: مذاکرات انجام شده در این سفر بسیار ثمربخش و محیط مذاکره نیز صمیمانه بود.

سفیر ایران در باکو تصریح کرد: 2 کشور ایران و جمهوری آذربایجان موضع نزدیک در مسائل منطقه‌ای دارند و باکو و تهران تروریسم را تهدیدی برای امنیت منطقه می‌دانند و بر ضرورت همکاری برای مقابله با این پدیده شوم تاکید دارند.

به گفته وی، ایران و جمهوری آذربایجان در مسئله مناقشات موجود در خاورمیانه از جمله بحران سوریه بر آن تاکید دارند که این مناقشات راه‌حل نظامی نداشته و باید از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز حل و فصل شود.

پاک‌آیین با ابراز نگرانی از گسترش موج اسلام‌هراسی عنوان کرد: ایران و جمهوری آذربایجان همچنین نگران تشدید موج اسلام‌هراسی علیه مسلمانان در اروپا بوده و بر ضرورت برگزاری همایش‌های مشترک برای مقابله با این پدیده تاکید کردند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش برای ایجاد اتحاد اسلامی و وحدت مسلمانان مدنظر روسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان بود.

پاک‌آیین دیدار رئیس‌جمهوری آذربایجان با رهبر معظم انقلاب اسلامی را نیز بسیار صمیمانه توصیف کرد.

به گفته پاک آیین، الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان در این سفر از حسن روحانی همتای ایرانی خود برای دیدار از جمهوری آذربایجان دعوت به‌ عمل آورد و امید است این سفر در سال جاری تحقق یابد.

سفیر کشورمان لغو ویزا از سوی جمهوری آذربایجان برای اتباع جمهوری اسلامی ایران را یکی از موضوعات مهم مورد مذاکره عنوان کرد و گفت: امیدواریم این مسئله تا پایان سال 2016 میلادی حل شود و شهروندان ایرانی بتوانند بدون ویزا به جمهوری آذربایجان سفر کنند.