روحانی:حضور مردم در انتخابات فوق العاده بود

حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری مشترک با یوهان اشنایدر آمان رئیس جمهور سوئیس که پیش از ظهر امروز در مجموعه تاریخی سعدآباد برگزار شد، اظهار داشت: به رئیس جمهور سوئیس و هیات همراهشان برای اجابت دعوت این جانب و سفر به جمهوری اسلامی ایران خوش‌آمد می‌گوییم. از شانس خوب ایشان، سفر در روزی قرار می‌گیرد که مردم بزرگ ایران دو انتخابات بسیار مهم را با شور، نشاط و شکوه فوق‌العاده‌ای در روز گذشته برقرار کردند؛ ازدحام جمعیت به‌گونه‌ای بود که تا نیمه‌شب به طول انجامید.

وی افزود: در واقع یکی از مبانی که دو کشور را نزدیک کرده است، اعتقاد به اصولی از قبیل استقلال، حاکمیت ملی، دموکراسی و مسئله انتخابات و پای صندوق آراء رفتن است؛ اینها پایه‌های اصلی ارتباط دو کشور ایران و سوئیس است.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: در اینجا مناسب می‌دانم از مردم و دولت سوئیس به دلیل میهمان‌نوازی‌های بسیار خوبشان در دوران‌های مختلف مذاکرات هسته‌ای و از جمله دورانی که به توافق ژنو و لوزان منتهی شد، تشکر کنم.

روحانی تصریح کرد: در مذاکرات خصوصی و عمومی، مسائل مورد علاقه کشور و به‌ویژه مسائل اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. فعال شدن بیشتر بانک‌های سوئیسی در ارتباط با بانک مرکزی و بانک‌های کشورمان و همچنین بیمه صادراتی یکی از پایه‌های اصلی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور خواهد بود که در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی مسائل مربوط به صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و فعال شدن خطوط هوایی را از مباحث مهم دارای اشتراک نظر دو کشور دانست و گفت: همچنین برای عضویت ایران در تجارت جهانی که در سال ۲۰۰۵ قدم عضویت ناظر در این سازمان برداشته شده، بنا شد همکاری‌های دو کشور برای عضویت ایران در این مجمع اقتصادی ادامه پیدا کند.

رئیس جمهور افزود: همچنین درباره توافقنامه تجاری بین ایران و سوئیس که در سال‌های گذشته نیمه‌تمام باقی مانده بود، دو طرف تلاش خواهند کرد تا این قرارداد به اتمام برسد. ما در زمینه همکاری‌های فرهنگی، همکاری‌های بین دانشگاه‌های دو کشور، مراکز علمی - تحقیقاتی، علم و فناوری و نوآوری ها در علوم جدید بحث و بررسی کردیم. در زمینه همکاری‌های علمی و فنی ۶ تفاهمنامه‌های دو کشور به امضا خواهد رسید.

روحانی خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل ظرفیت‌های فراوان جمهوری اسلامی ایران و سوئیس در زمینه گردشگری بنا شد در این زمینه‌ها روابط دو کشور برای موضوع گردشگری تشدید شود.

 وی با بیان اینکه ما در زمینه مسئله حقوق بشر نیز با یکدیگر صحبت کردیم، به مشکلات مسلمانان در کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر به دلیل اسلام‌هراسی اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر به دلیل مهاجرت مردم از برخی از کشورهای منطقه‌ای به دلیل فشار تروریسم و ناچاری از مهاجرت به اروپا، با مشکلات بسیار زیادی از لحاظ حقوق بشری مواجه هستیم؛ در این خصوص نیز با هم گفتگو کردیم.

رئیس جمهور کشورمان افزود: ما معتقدیم در موضوع حقوق بشر هیچ کشوری در جهان کاملا به وضع مطلوب نرسیده است و همه کشورها برای دستیابی بشریت به این حقوق مسلم باید یکدیگر را یاری و کمک کنند.

روحانی در ادامه گفت: در خصوص منطقه، شرایط مشکل مردم سوریه، یمن، لیبی، افغانستان، پاکستان، موضوع تروریسم و فشار آن در این منطقه بحث کردیم. هیچ راهی جز همکاری، رایزنی و فعالیت بیشتر برای مبارزه با تروریسم برای کشورهای جهان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در مورد مسائل نوع‌دوستانه که باید با آوارگان این کشورها به ویژه در سوریه و یمن انجام شود، بحث شد؛ مردمی که امروز نیازمند به دارو، غذا و سرپناه هستند. ایران و سوئیس می‌توانند با همکاری‌های بیشتر در این زمینه فعالیت کنند. در شرایطی که کشور سوریه در آستانه یک آتش‌بس قرار دارد، این همکاری ضروری است.

رئیس جمهور کشورمان گفت: در یک کلمه می‌توانم بگویم در خصوص مسائل دو جانبه‌ای و منطقه، اختلاف نظری نداشتیم و نظرات ما مشابه یکدیگر بود. دو کشور برای توسعه روابط مصمم هستند. اطمینان دارم سفر آقای رئیس جمهور و هیات همراهشان آغازی برای توسعه روابط دو کشور خواهد بود.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما چه نقشی را برای سوئیس در آینده سیاسی ایران متصور هستید؟ اظهارداشت: روابط ما با کشور دوست ما سوئیس، منحصر به روابط دوجانبه نخواهد بود.

وی با بیان اینکه روشن است که سوئیس به عنوان حافظ منافع بین ما و ایالات متحده نیز نقش آفرینی می کند، افزود: سوییس به عنوان حافظ منافع با کشور عربستان نیز نقش دیگری ایفا خواهد کرد. بنابراین روابط ما، روابط گسترده سیاسی است.

رئیس جمهور ادامه داد: به لحاظ فرهنگی مردم ما احترام خاصی را برای مردم سوئیس قائلند و این زمینه خوبی را برای ارتقاء روابط فرهنگی، علمی و گردشگری فراهم خواهد کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه در زمینه اقتصادی سوئیس همواره در گذشته در زمینه های مالی، بانکی و بیمه ای نقش خوبی را ایفاء کرده است، گفت: بعد از برجام نیز همان نقش را می تواند ایفا کند.

وی در خصوص باز شدن درهای اقتصادی ایران مقابل اروپائی ها، گفت: ما همانطور که قبلاً اعلام کرده ایم، در جمهوری اسلامی ایران زمینه های فراوانی برای فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری وجود دارد.

رئیس جمهور افزود: به همه دوستان و شرکای اقتصادی سابق خود در اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورهای اروپا گفته ایم که ما برای سرمایه گذاری آماده ایم. در زمینه نفت و گاز، پتروشیمی، راه آهن، بنادر و صنایع و همچنین در بخش گردشگری و سایر بخش ها، در صورتی که سرمایه خارجی بیاید، ما می توانیم با هم مشارکت داشته باشیم.

روحانی افزود: ورود فناوری های جدید به کشور مورد نظر ما است و اشتغال جوان های ما نیز اهمیت دارد. البته در برابر این، ما بخشی از بازار داخلی خود را در اختیار آنها قرار خواهیم داد و همزمان با مشارکت یکدیگر، بخشی از بازار خارجی را در اختیار خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در کشور ما هر روز فعال‌تر می شود، گفت: البته تمام فضاها برای بخش خصوصی ما هنوز باز نیست و رقابتی که در کشور ما است، باید به طور جدی باشد. برخی از انحصارات وجود دارد که باید کنار زده شود. یکی از اهداف این دولت این است که کارها قدم به قدم به بخش خصوصی سپرده شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه می بینیم که فضای سیاسی و فرهنگی ما از گذشته متفاوت است، ادامه داد: می بینید که فضای دانشگاهی ما با گذشته کاملاً فرق کرده است. فضای مجازی و اینترنت نیز کاملاً با گذشته متفاوت است. همچنین آزادی های اجتماعی به مراتب بیشتر شده است؛ در انتخابات دیروز، مشارکت مردم و حضور آنها را دیدید که تا چه میزان زیاد بود.

روحانی با بیان اینکه این نشان دهنده امید مردم به آینده است، افزود: اگر مردم به آینده امید نداشتند، مشارکت دیروز را شاهد نمی بودیم. آقای رئیس جمهور گفتند که من در سفر به سوئیس ۴۰۰ نفر از کارآفرینان را با خود ببرم که این نشان دهنده این است که ایشان کاملاً به بخش خصوصی ما امیدوار است؛ البته من هم امیدوارم.