به گزارش فارس، همزمان با سخنان سوزان رايس نماينده دائم آمريكا در سازمان ملل درباره اختلافات داخلي شوراي امنيتي درباره سوريه، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا خواستار براندازي نظام سوريه با استفاده از فيسبوك شد.

ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در سخنانی درباره سوریه اعلام کرد: پایگاه ارتباط اجتماعی فیس‌بوک مکانیزم فعالی برای انتشار فراخوان برای کناره‌گیری بشار اسد از قدرت به شمار می‌رود.

این سخنان تحریک‌آمیز وزارت خارجه آمریکا در حالی مطرح می‌شود که تلاش‌های آمریکا و انگلیس و فرانسه در شورای امنیت برای صدور قطعنامه علیه سوریه به بن‌بست رسیده است.

سوزان رایس در این خصوص اذعان کرد که دو پیش‌نویس قطعنامه علیه سوریه در شورای امنیت وجود دارد ولی هنوز هیچ توافق و اجماعی درباره این دو وجود ندارد.

از طرف دیگر، پس از آنکه هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به ترکیه اعلام کرد که نمی‌توان از بیرون بر جامعه و داخل سوریه تاثیر گذاشت، رابرت فورد سفیر آمریکا در داخل سوریه نیز بشدت فعال شده است.

فورد پیشاپیش سخن از ناتوانی مقامات سوریه در اجرای اصلاحات در این کشور سخن گفت و مدعی شد که دولت سوریه توان اجرای اصلاحات ریشه‌ای را ندارد.

فورد در صفحه فیس‌بوک سفارت آمریکا در دمشق مدعی شد: نه جنبش اعتراضی در سوریه نه جامعه بین‌الملل، هیچ یک باور ندارند که سران سوریه تمایل دارند یا قادرند که اصلاحات ریشه‌ای حقیقی در سوریه که مردم می‌خواهند، اجرا کنند.

بشار اسد در عمل به وعده اصلاحات خود تاكنون قانون فوقالعاده اين كشور را لغو كرده و قوانين اصلاح شده انتخابات، مطبوعات، احزاب و قوانين وزارت امور اداري را ابلاغ كرده است و قرار است تا ماه مارس آينده با مشاركت احزاب مختلف انتخابات پارلماني برگزار شود.