ایران و اروپا تمایل زیادی برای احیای روابط اقتصادی دارند

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مصاحبه به خبرگزاری آذربایجانی ترند می‌گوید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای و امنیت منطقه‌ای حیاتی بوده و باید یک نقطه آغاز بالقوه در نظر گرفته شود.

وی در ادامه تأکید کرد که اتحادیه اروپا تعامل دو جانبه با ایران را نیز بار دیگر از سر گرفته است.

موگرینی گفت: «چند روز پیش با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در بروکسل دیدار کردم تا درباره مسائل منطقه‌ای و دو جانبه گفتگو کنیم. برنامه دارم که به همراه برخی مقامات دیگر اتحادیه اروپا به زودی به تهران سفر کنم.»

وی افزود: «تمایل مشترک برای گفتگوهای سیاسی مداوم و احیای پیوند‌های اقتصادی وجود دارد.»

به گفته موگرینی تجارت، انرژی، محیط زیست، مهاجرت و حاکمیت قانون برخی از موضوعاتی هستند که اتحادیه اروپا مایل است همکاری در آنها را با ایران افزایش دهد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «مطمئن هستم که این تعامل مجدد نه تنها به نفع شهروندان ایران و نیز شهروندان ما در اتحادیه اروپا خواهد بود بلکه سرریزهای مثبت آن می‌تواند به تمام منطقه برسد.»

موگرینی همچنین گفت که هفت ماه گذشته تبدیل به مرحله‌ای متفاوت در تحولات منطقه‌ای شده است. «ما در نهایت توانستیم تمام بازیگران بین‌المللی مربوطه را پای میز و در مسیر راه‌حلی مذاکره‌ای برای مناقشه در سوریه، بیاوریم. نیازی به یادآوری نیست که بگویم پایان دادن به این جنگ چقدر مهم است - همه به تأثیر بی‌ثبات‌کننده این جنگ در منطقه و توان رادیکال‌کننده رویارویی‌های فرقه‌ای بلند مدت در خاورمیانه آگاه هستند.»