از پیگیری دیه جانباختگان منا تا آغاز سفر آسیایی ظریف

نشست خبری این هفته (10 اسفند) "صادق حسین جابری انصاری" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اصحاب رسانه برگزار شد.

 انتخابات بار دیگر پیوند میان دولت و ملت را نشان داد

 

جابری انصاری در ابتدای این نشست پیرامون برگزاری این انتخابات گفت: این انتخابات بار دیگر نقش آفرینی مردم و پیوند میان دولت و  ملت را نشان داد.

 

وی افزود: امیدواریم با این انتخابات کشور بتواند از اقتدار ایجاد شده به نحو احسنت در سیاست داخلی و خارجی استفاده کند.همکاری بین دولت و ملت و همه نهادهای ایران زمینه های تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران را فراهم خواهد کرد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن خسته نباشید به نمایندگان پیشین مجلس برای همه نمایندگان جدید آرزوی موفقیت کرد.

 

توضیحات پیرامون عملیات انتحاری در عراق

 

 

جابری ⁠⁠⁠⁠⁠انصاری در پاسخ به این سوال پیرامون عملیات انتحاری در بغداد گفت: متاسفانه در عملیات های دیروز در بغداد بیش از 70 نفر از مردم بیگناه کشته شدند و ده ها نفر مجروح شدند.

وی ادامه داد: این اقدامات تروریستی وضعیت را بی ثبات کرده و نشان می دهد تروریست ها مایل به حل سیاسی بحران منطقه نیستند و با شدیدترین عبارات این عملیات را محکوم کرده و با دولت و ملت عراق همدردی می کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: دخالت گسترده برخی از کشورهای خارجی در لبنان به پیچیدگی وضعیت موجود منجر میشود و شرایط را دشوارتر می کند .مواضع ایران حمایت از افق ملی لبنان است و همه گروه ها و جریان های سیاسی و ملت لبنان را برای حل مشکلات فعلی در حد مقدور حمایت خواهیم کرد.

 توضیحات پیرامون حضور مستشاری نظامی ایران در عراق

 
جابری انصاری پیرامون آتش بس در سوریه گفت: آتش بست درسوریه آغاز شده است اما گروه های مختلف تروریستی تلاش می‌کنند این توافقات انجام نشود.

 

وی  تاکید کرد: امیدواریم زمینه مدیریت بحرانی به سمت انتخاب مردم سوریه فراهم شود ایران از ابتدا برای شکل گیری روند سیاسی و  پایان این بحران تلاش کرده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به حضور مستشاری نظامی ایران در سوریه اظهار داشت: ایران بر اساس درخواست دولت رسمی این کشور و توافقات مابین در سوریه حضور مستشاری نظامی دارد و ادامه این حضور منوط به وضعیت بحران و در خواست دولت سوریه است.

 کارشکنی عربستان در زمینه صدور روادید برای هیات ایرانی در اجلاس مقدماتی جده

جابری انصاری گفت: در سال جدید شمسی اجلاس عادی سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول انجام خواهد شد و اجلاس مقدماتی در جده برگزار می شود، متاسفانه برای هیات ایران روادید صادر نشده است اما دولت میزبان وظایفی دارد در قبال اعضای سازمان که متاسفانه عربستان به تعهدات عمل نکرده و به دلیل عدم حضور یکی از اعضا نتبجه این جلسه از اعتبار قانونی چندانی برخوردار نخواهد بود.

 پیگیری دیه جانباختگان منا در دستور کار قرار دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پیرامون دیه جانباختگان منا اظهار داشت: ایران پیگیر ماجرا بوده و برخی اخبار منتشر ه در این زمینه دقیق نیست. عربستان هم باید به تعهدات خود عمل کند و بدیهی ترین کار جبران خسارت و پرداخت دیه است و این امر در دستور کار هست.

وی افزود: ایران بارها اعلام کرده مسئله هسته ای خود را در راستای صلح آمیز به کار می گیرد اما متاسفانه برخی کشورهای عربی سیاست ایران هراسی را دنبال می کنند .و اینها تنها به تشدید تناقض ها منجر می شود و برای کشورهای منطقه ضرر خواهد داشت.

سخنگوی وزارتخارجه اضافه کرد: یادی میکنم از روزنامه نگار عربی محمدحسنین هیکل که بارها میگفت من علت دشمنی برخی کشورهای عربی را با ملت ایرانی را نمی توانم هضم کنم !

جابری انصاری تصریح کرد: پیوند عمیقی بین دولت ملت و نظام است، در دولت فعلی تلاش های گسترده ای برای ترمیم روابط با عربستان انجام شده است اما متاسفانه ریاض پی در پی فرافکنی می کند.

 آغاز سفر آسیایی ظریف از هفته آتی

 

جابری انصاری در تشریح سفر آسیاسیی ظریف گفت:  سفر ظریف به آسیا از 15 اسفند به شش کشور اسیایی از جاکارتا آغاز می شود. و هیات اقتصادی بزرگی  وی را همراهی می کنند. سفرهای متقابلی از سوی کشورها در حال انجام است و یکی از اولویت ها مسایل اقتصادی است و همچنین رایزنی های سیاسی انجام خواهد شد .

وی ادامه داد: سفر اسیایی وزیر با هدف حضور در اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی به درخواست فلسطین برای حمایت از قدس انجام می شود .

موضع کشورها برای خودشان محترم است

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان پیرامون سفر ولیعهد عربستان به فرانسه و گفتگو پیرامون برکناری بشار اسد گفت: سفر مقامات کشوری به دیگر به ما ربطی ندارد اما  دخالت در امور داخلی دیگر کشورها پذیرفتنی نیست موضع کشورها برای خودشان محترم است و هیچ بازیگر خارجی حق دخالت در امور سوریه را ندارد.

شبکه بانکی ما با سوءیفت متصل شده

 

جابری انصاری افزود: یکی از تعهدات مسیر برجام رفع این مشکل بوده و شبکه بانکی ما با سوءیفت متصل شده است.

وی با اشاره به سفر روسای جمهور سوییس و آذربایجان گفت: گسترش زمینه های اقتصادی در گفتگو با طرف سوییس فراهم شد در سفر آذربایجان هم مجموعه ای از توافقات حاصل شد در گفتگوها از جمله موضوعات توافق شده گفتگوهای سه جانبه میان ایران و آذربایجان و برخی کشورها بود .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: سفر آقای زوما قرار بود انجام شود به دلیل امر فوق العاده ای در قاره آفریقا و دلیل تشدید بحران بروندی به تعویق افتاد و گفتگو بین دو کشور برای تعیین تاریخ جدید ادامه دارد.

سیاست کلی ایران ادامه حمایت از فلسطین است

 

جابری انصاری تاکید کرد: سیاست کلی ایران ادامه حمایت از فلسطین است و مجرای کمک ها هم در مسیر قانونی خود و براساس توافقات با نمایندگان قانونی فلسطین انجام خواهد شد .