این مثلث طلایی جهان را نجات می‌دهد

 خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: «اف. ویلیام انگدال،» نویسنده، پژوهشگر و مشاور خطرپذیری‌های راهبردی، که تبعه آمریکا است، اعلام کرد «ریسمان طلایی» مشترک که چین، ایران و روسیه را به یکدیگر متصل می‌کند، پافشاری اصولی این کشور‌ها بر این نکته است که مرز‌ها، حاکمیت ملی و استقلال، همگی جزء اصول مسلم و غیر قابل نقض هستند. 

 

 وی افزود: تعهد این کشور‌ها به ارزشهای اساسی مذکور در منشور سازمان ملل متحد ممکن است جهان را از نابودی به دست خود نجات دهد. 

 

این نویسنده آمریکایی گفت: واشینگتن قطعا از به وجود آمدن این ائتلاف سه گانه میان ایران، چین و روسیه خرسند نیست. سیاستگذاران مکار آمریکایی بار‌ها تلاش کرده‌اند میان این قدرت‌ها فاصله بیندازند، اما این تلاش‌ها تا کنون موفقیت آمیز نبوده است. 

 

 «انگدال» در مقاله خود در «نیو ایسترن آوتلوک» در این باره نوشت: «در صورتی که هدف راهبرد اوباما در قبال ایران، اغوای این کشور بزرگ و جلب آن به سمت غرب در جریان یک بازی پیچیده ژئو پولتیک، و قرار دادن این کشور در مقابل روسیه، چین و قرن اوراسیایی که در حال ساخته شدن حول طرح «یک کمربند، یک راه،» است باشد، این اقدام یک شکست بزرگ خواهد بود.» 

 

بدون توجه به نقشه کشی‌‎های مخفیانه واشینگتن، ایران «آزاد شده از تحریم‌ها» برای برقراری روابط نزدیک با همسایگان اوراسیایی خود به شتاب اقدام کرده است. 

 

این پژوهشگر در ادامه گفت: «یک هفته پس از سفر تاریخی شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین به ایران، پس از لغو تحریم‌های این کشور، دو طرف اقدام به امضای موافقتنامه‌های تجاری عمده کردند که از جمله آن‌ها می‌توان ورود کامل ایران به طرح اولیه راهبردی و در حال ظهور «راه ابریشم اقتصادی جدید» و «راه دریایی» اشاره کرد. چین یک مسیر دریایی جدید را به ایران ایجاد کرده است. دو روز پیش از این تاریخ، نخستین قطار باربری چین، این کشور را به مقصد جمهوری اسلامی ایران ترک کرد.» 

 

انگدال در ادامه گفت: پکن و تهران همچنین در اندیشه ایجاد زیرساخت راه آهن سریع السیر و جدیدی هستند که انزوای اقتصادی ایران را از بین خواهد برد و مسیر رشد اقتصادی اوراسیا را فراهم خواهد کرد. 

 

به علاوه، ایران احتمالا اواخر سال کنونی به عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای دعوت خواهد شد. این موضوع نیز قابل توجه است که شش عضو کامل این سازمان، ۶۰ درصد قاره اوراسیا را پوشش و یک چهارم جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند. 

 

این پژوهشگر آمریکایی گفت: «غربی‌ها هرگز نتوانسته‌اند اعتماد ملت ایران را به خود جلب کنند. دولت و ملت ایران همواره تلاش کرده‌اند تا روابط خود را با کشورهای مستقل و قابل اعتماد مانند چین، گسترش دهند.» 

 

وی افزود روسیه در حقیقت نقشی مهم را در این «مثلث طلایی» قدرتهای در حال ظهور اوراسیا بازی می‌کند. 
 
انگدال در ادامه گفت: «مثلت طلایی مشترک که سه فرهنگ و ملت بزرگ اوراسیایی چین، ایران و روسیه را به یکدیگر متصل می‌کند، پافشاری آن‌ها بر این نکته است که ملت‌ها، مرز‌ها و حاکمیت ملی، اصول غیر قابل نقضی هستند. همکاری‌های فزاینده این کشور‌ها بر اساس احترام به حاکمیت کشور‌ها، ممکن است باعث نجات جهان از نابودی شود.»