در روز اول ریاست‌جمهوری‌ام برجام را لغو می‌کنم!

بلافاصله پس از انتشار نتایج اولیه مبارزات نامزدهای انتخابات 2016 آمریکا در «سه شنبه بزرگ»، دو نامزد پیشتاز جمهوریخواه که پیشتر با توافق هسته‌ای ایران مخالفت کرده بودند، مخالفت خود را با برجام تکرار کردند.

مبارزات انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به روز «سه شنبه بزرگ» رسید؛‌ روزی که در آن در اردوگاه جمهوریخواهان و دموکرات‌ها انتخابات درون حزبی به صورت همزمان در چندین ایالت برگزار می‌شود.

نتایج اولیه «سه شنبه بزرگ» حاکی از پیشتازی دونالد ترامپ در میان نامزدهای جمهوریخواه و هیلاری کلینتون در اردوگاه دموکرات‌ها است.

بلافاصله پس از انتشار نتایج اولیه نامزدهای انتخاباتی کنفرانس خبری ترتیب داده و مواضع خود را در قبال موضوعات مختلف مطرح کردند. یکی از موضوعاتی که نامزدها درباره آن اظهارنظر کردند، مساله برجام بود.

در این میان، تد کروز نامزد جمهوریخواه که پیشتر گفته بود، توافق ‌برجام را «پاره می‌کند»، این بار گفت :‌«وقتی من رئیس‌جمهور شدم، در روز اول، ما توافق اوباما با ایران(توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵) را لغو خواهم کرد».

دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوریخواهان هم در کنفرانسی خبری اینطور مخالفت خود را با برجام تصریح کرد :‌«من کارهای زیادی انجام دادم اما هرگز همچنین چیزی ندیدم. وقتی شما به نقص و نارسایی توافق ایران نگاه می‌کنید که آنها ۱۵۰ میلیارد دلار گرفتند و ما اصلا هیچ چیزی نگرفتیم».

او افزود: «ببینید کشور این همه مشکلات دارد و شما می‌بینید که ارتش با سرعت زیاد در حال کوچک شدن است. ما ارتش را بزرگتر و قویتر خواهیم کرد تا هیچ کس، هیچ کس، هیچ کس سر به سر ما نگذارد».