مقام آمریکایی: برنامه موشکی ایران در دوران تحریم‌ها پیشرفت کرد

کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه نشستی با موضوع تهدیدهای جهانی با حضور دو مقام ارشد پنتاگون برگزار کرد. 

ژنرال «وینسنت استوارات»، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (بخش جاسوسی پنتاگون)  و سرلشکر «جیمز مارس»، مدیر بخش اطلاعات نیروی هوایی آمریکا از حاضران در این نشست بودند. 

«استورات» در بخشی از این نشست مدعی شد رفع تحریم‌ها منجر خواهد شد ایران از روسیه، تسلیحات پیشرفته بخرد. 

او گفت: «من کاملاً انتظار دارم که ایران بخشی از منابعش را برای ادامه مدرن‌سازی نیروهای نظامی خود صرف کند.»

«استورات» به برنامه‌های ایران برای خرید هواپیما از روسیه اشاره کرد و گفت یکی از مواردی که در نهاد تحت امر او علاوه بر حضور روسیه در سوریه مورد تحلیل قرار می‌گیرد، توانمندی مسکو برای عرضه سلاح به خریداران آن در منطقه خاورمیانه است. 

او همچنین گفت با توجه به رفع تحریم‌ها علیه ایران انتظار می‌رود ایران از روسیه تسلیحات خریداری کند. 

 

 

یکی از نمایندگان آمریکایی با اشاره به اینکه ایران با توجه به توانمندی‌های موشکی توان هدف قرار دادن ده‌ها کشور را دارد پرسید: «آیا فکر می‌کنید تحریم‌های ما می‌تواند جلوی توانایی آنها برای هدف قرار دادن کشورها را بگیرد؟»

 

مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در پاسخ گفت: «تحریم‌های ما در گذشته نتوانسته‌اند جلوی دست‌یابی ایران به پیشرفته‌ترین برنامه موشکی بالیستیک، با توان رسیدن به تمامی دشمنان بالقوه آنها و توان رسیدن به داخل اروپا را بگیرند.»

 

او گفت: «آنها نه تنها قوی‌ترین فناوری موشکی را ساخته‌اند، بلکه دقت آنها را بهبود بخشیده‌اند، قابلیت جابه جایی آنها را بهتر کرده‌اند و من ندیده‌ام که این روند را تغییر داده باشند، چون توانمندی موشکی آنها راهی برای سردرگم کردن اقدامات ما است، بنابراین من فکر نمی‌کنم تحریم اصلاً تغییری در این مسیر ایجاد کند.»

 

«استوارت» همچنین تصریح کرد با رفع تحریم‌ها، احتمال اینکه ایران روش‌هایی برای ارتقاء دادن قابلیت جابه‌جایی، افزایش بُرد و کشنده بودن تمامی سامانه‌های موشکی‌اش پیدا کند، بالا می‌رود. 

آقای «استوارت» با اشاره به گزارش‌های رسانه‌ای درباره اینکه موصل به زودی در سال جاری آزاد خواهد شد گفت که در این باره خوش‌بین نیست. 

وی گفت تصرف موصل و پاکسازی آن ظرف 8 تا 10 ماه آینده چیزی نیست که او آن را در «جام جهان‌بین» خودش مشاهده کند. 

این ژنرال پنتاگون در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه روندها و مسائلی در حال حاضر آمریکا را تهدید می‌کنند و باید برای مقابله با آنها برنامه‌ریزی در درازمدت برنامه‌ریزی شود، گفت که روسیه در حال حاضر، برای ابزار قدرت در عرصه جهانی و تهدید منافع آمریکا در اقصی نقاط دنیا فعالیت می‌کند.  

او همچنین گفت که چین در تلاش برای تصرف سرزمین‌های آبی مورد مناقشه است که این توانایی آمریکا برای جولان در اقیانوس آرام و انجام عملیات در آن کاهش می‌دهد.  

«استوارت» همچنین «استیلای ایران در خاورمیانه» و تنش‌های میان این کشور با عربستان را دیگر روندهای تهدیدکننده پیش روی آمریکا دانست. 

وی در پاسخ به سوالی درباره اولویت‌های پنتاگون برای مقابله با تهدیدهای پیش روی آمریکا 5 مورد را برشمرد. او مبارزه با تهدیدهای تروریستی در کشورهای مختلف اعم از افغانستان، سوریه عراق را اولین اولویت آمریکا دانست و گفت دولت - ملتهای در حال رقابت با آمریکا چهار تهدید دیگر را تشکیل می‌دهند.

مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، در این نشست، تروریسم، ایران، روسیه، چین و کره شمالی را چهار چالش دیگر پیش روی واشنگتن دانست که او منابعش برای مقابله تهدیدها را بیشتر به آنها اختصاص خواهد داد. 

 

«استوارت» درباره چالشهایی که به گفته او ایران متوجه آمریکا می‌کند  گفت: «ایرانی که از بند تحریم‌ها رها شده، درآمدهایش را افزایش داده، توانمندی‌های موشکی‌اش را توسعه می‌دهد و در حال رقابت با همسایگانش در منطقه است، چگونه رفتار خواهد کرد؟»