ژنرال «وینسنت استوارت»، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا روز چهارشنبه در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، چندین بار به توانمندی‌های موشکی ایران اعتراف کرد.

یکی از نمایندگان حاضر در این نشست، به توانمندی‌های موشکی ایران اشاره کرد و گفت که ایران اکنون توان هدف قرار دادن ده‌ها کشور را دارد. او سپس پرسید: «آیا فکر می‌کنید تحریم‌های ما می‌تواند جلوی توانایی آنها برای هدف قرار دادن کشورها را بگیرد؟»

مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در پاسخ گفت: «تحریم‌های ما در گذشته نتوانسته‌اند جلوی دست‌یابی ایران به پیشرفته‌ترین برنامه موشکی بالیستیک، با توان رسیدن به تمامی دشمنان بالقوه آنها و توان رسیدن به داخل اروپا را بگیرند.»

او گفت: «آنها نه تنها قوی‌ترین فناوری موشکی را ساخته‌اند، بلکه دقت آنها را بهبود بخشیده‌اند، قابلیت جابه جایی آنها را ارتقاء داده‌اند و من ندیده‌ام که این روند را تغییر داده باشند، چون توانمندی موشکی آنها راهی برای سردرگم کردن اقدامات ما است، بنابراین من فکر نمی‌کنم تحریم اصلاً تغییری در این مسیر ایجاد کند.»

«استوارت» همچنین تصریح کرد با رفع تحریم‌ها، احتمال اینکه ایران روش‌هایی برای ارتقاء دادن قابلیت جابه‌جایی، افزایش بُرد و کشنده بودن تمامی سامانه‌های موشکی‌اش پیدا کند، بالا می‌رود.  

مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا علاوه بر این گفت که رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باعث خواهد شد که ایران نیروهای نظامی خود را مدرن‌سازی کند.

او گفت: «من کاملاً انتظار دارم که ایران بخشی از منابعش را برای ادامه مدرن‌سازی نیروهای نظامی خود صرف کند.»

«استورات» به برنامه‌های ایران برای خرید هواپیما از روسیه اشاره کرد و گفت یکی از مواردی که در نهاد تحت امر او علاوه بر حضور روسیه در سوریه مورد تحلیل قرار می‌گیرد، توانمندی مسکو برای عرضه سلاح به خریداران آن در منطقه خاورمیانه است.

این ژنرال آمریکایی، همچنین اولویت‌های نهاد تحت امرش برای مقابله با آنچه به گفته وی تهدیدهای پیش روی آمریکا خوانده می‌شد را تشریح کرد. «استورات»، تهدیدهای تروریستی در کشورهای مختلف، روسیه، ایران، کره شمالی و چین را 5 تهدید مهم پیش روی واشنگتن خواند و گفت که او منابعش را به مقابله با این «تهدیدها» اختصاص خواهد داد. 

«استوارت» درباره چالشهایی که به گفته او ایران متوجه آمریکا می‌کند  گفت: «ایرانی که از بند تحریم‌ها رها شده، درآمدهایش را افزایش داده، توانمندی‌های موشکی‌اش را توسعه می‌دهد و در حال رقابت با همسایگانش در منطقه است، چگونه رفتار خواهد کرد؟»

رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در بخش‌های پایانی جلسه بار دیگر در پاسخ به سوال یک نماینده، قدرت برنامه موشکی ایران و ناتوانی تحریم‌ها در جلوگیری از آن را مورد تأکید قرار داد.

او در پاسخ به سوال نماینده‌ای که خواستار توضیح درباره نقش برنامه موشکی ایران در راهبرد نظامی این کشور در پرتو «برجام» و همچنین احتمال ادامه این برنامه علی‌رغم تحریم‌ها علیه آن شده بود، گفت: «برنامه موشکی ایران، یکی از محورهای دفاعی حکومت این کشور است. آنها، علی‌رغم بیش از سی سال مواجهه با تحریم‌ها، توان موشکی بسیار قدرتمندی ایجاد کرده‌اند. هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه قصد عقب‌نشینی از فناوری و توان موشکی‌شان دارند، وجود ندارد.»

استوارت ادامه داد: «آنها همچنان به ارتقاء بُرد موشک‌ها، میزان مرگ‌آوری آنها و توان مانورشان ادامه می‌دهند و از نظر من، اینها، هیچ زمان و با هیچ تحریمی تغییر نخواهند کرد.»

نماینده آمریکایی گفت: «اینها، خیلی امیدوارکننده نیستند، اما شما کاملاً درست می‌گویید.»