ایران و ترکیه باید مانع ورود بیگانگان به منطقه شوند

احمد داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه در نشست خبری مشترک با معاون اول رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از سفر به تهران اظهارداشت: بعد از اینکه تفاهم هسته‌ای در ایران انجام شد، فضای بسیار مساعدی نیز برای همکاری بین دو کشور فراهم شد.

نخست‌وزیر ترکیه با تأکید بر اینکه بنده یکبار دیگر موفقیت هسته‌ای ایران را تبریک می‌گویم، تصریح کرد: بنده از اینکه در گذشته به عنوان وزیر خارجه تلاش زیادی برای حل مسئله هسته‌ای ایران به کار برده بودم و امروز نیز شاهد موفقیت پرونده هسته‌ای ایران هستم بسیار خرسندم.

داود اوغلو ادامه داد: در گذشته در زمانی که ایران در شرایط سختی قرار داشت، ما در آن دوران با تمام توان در کنار ایران بوده و تلاش زیادی برای حل مسائل ایران انجام دادیم. دودستان در شرایط سخت خودشان را نشان می‌دهند و ما آزمایش دوستی خودمان را در گذشته به دوستان ایرانی خودمان ثابت کردیم.

نخست‌وزیر ترکیه تأکید کرد: امروزه در دنیا از اینکه فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها برطرف شد و دسترسی‌های ایران نیز آسان‌تر شد، ما از هر کشوری خوشحال‌تر و خرسندتریم و رسیدن به حجم مبادلات 30 میلیارد دلاری بین تهران و آنکارا یک مانع بزرگ یعنی تحریم‌ها داشت که خوشبختانه امروز آن مانع برطرف شده است و لذا راه برای توسعه روابط دو کشور بیش از گذشته فراهم شده است. 

داود اوغلو ادامه داد: ممکن است در برخی موارد دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشیم، ولی تاریخ و جغرافیای دو کشور هرگز تغییر نخواهد کرد. این تاریخ، تاریخی است که از همسایگی کهن و دیرینه برخوردار است و جغرافیای دو کشور مکمل یکدیگرند.

وی افزود: در مذاکرات خصوصی و عمومی که با یکدیگر داشتیم، درباره راه‌های توسعه و رفع موانع برای پیشبرد اهداف با یکدیگر گفت‌وگو کردیم.

نخست‌وزیر ترکیه ادامه داد: در این گفت‌وگوها در زمینه‌های انرژی، نفت، حمل و نقل، توریسم پرداختیم که چگونه می‌توان به این طریق اقتصاد دو کشور را به یکدیگر پیوند بزنیم که بدین وسیله هر دو کشور پیروز باشند و نتایج خوبی برایشان به همراه داشته باشد.

داود اوغلو تأکید کرد: در بحث حمل و نقل، ترکیه دروازه ایران برای رسیدن به اروپاست و ایران دروازه ترکیه برای رسیدن به آسیا و کشورهای عربی است، دو کشور مانند قطعات پازل همدیگر را تکمیل می‌کنند و هر دو کشور در زمینه‌های تجاری دارای بازارهای بزرگی هستند، به خصوص در زمینه انرژی ایران یک تولیدکننده بسیار بزرگ و ترکیه هم یک مصرف‌کننده بسیار بزرگ است، ضمناً ترکیه یک کشور ترانزیت‌کننده انرژی هم هست. 

وی گفت: در خصوص توریسم نیز ترکیه ششمین کشور جهان در این زمینه به شمار می‌رود و ایران نیز یک کشور کشف‌نشده در زمینه توریسم در دنیاست. فکر کنم تجربه‌های توریسم بین ایران و ترکیه به یکدیگر پیوند بخورد، هر دو کشور می‌توانند قدرت بزرگی در این زمینه ایجاد کنند.

نخست‌وزیر ترکیه ادامه داد: ایران به همان اندازه که ذخایر انرژی نفت و گاز دارد، به همان اندازه فرهنگ و تمدن و تاریخ غنی دارد و بنده به عنوان کسی که ایران را می‌شناسم، شهرهایی مانند اصفهان و شیراز و یزد و ... آنچنان دارای فرهنگ غنی هستند که می‌توانند جایگزین ظرفیت‌های نفت و انرژی در ایران باشند.

داود اوغلو ادامه داد: بنده با گروهی از بخش‌های خصوصی در ترکیه به ایران آمدم، این هیأت تنها بحث همکاری تجاری نیست، بلکه سرمایه‌گذاری‌های متقابل هدف این سفر است.

وی بیان کرد: وقتی که در روابط دوجانبه بتوانیم به این حد از ابعاد ظرفیتی دو کشور که وجود دارد به بهره‌برداری برسیم، می‌بینیم که موانع سیاسی منطقه‌ای را می‌توانیم به راحتی رفع کنیم. ما فکر می‌کنیم همکاری ایران و ترکیه برای پایان دادن درگیری‌ها و خونریزی‌های برادرانه‌ای که در منطقه‌مان است و درگیری فرقه‌ای که در منطقه ما وجود دارد، بسیار مفید خواهد بود.

نخست وزیر ترکیه تأکید کرد: ممکن است در موضوعات منطقه‌ای دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشیم، اما باید با همکاری‌های دو کشور مانع از ورود بیگانگان به منطقه خودمان شویم. همه بر این واقف هستند که صلح و ثبات پایدار در منطقه ما با همکاری ایران و ترکیه می‌تواند محقق شود.

داود اوغلوخاطرنشان کرد: ما در شرایط سخت در کنار برادران ایرانی‌مان بودیم و در دوران پیش رو نیز در کنار یکدیگر خواهیم بود.

وی تصریح کرد: بنده همچین با استفاده از این فرصت، وفات آیت‌الله طبسی یکی از علمای بزرگ ایران را به مردم شریف ایران و رهبر ایران تسلیت عرض می‌کنم.