امضای 2 سند یادداشت تفاهم بین ایران و مالت

محمدجواد ظریف و جرج ولا وزیر خارجه مالت پس از دیداری که شامگاه شنبه انجام شد، در نشست خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست، با اظهار خرسندی از اینکه برای اولین بار در تاریخ میزبان وزیر خارجه مالت در ایران بوده است، گفت: ایران و مالت از سال 1972 دارای روابط سیاسی هستند.

وی ادامه داد:‌ نزدیک 44 سال از سابقه روابط سیاسی 2 کشور می‌گذرد و در سال‌های گذشته به دلیل وجود تحریم‌ها در روابط دو کشور رکود ایجاد شده بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ظرفیت‌های موجود در ایران و مالت عنوان کرد: امروز زمینه بهره‌برداری از ظرفیت‌های 2 کشور وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه مالت رئیس دوره‌ای بعدی اتحادیه اروپا خواهد بود، افزود: همزمان با تغییر دولت در ایالت متحده کشور مالت نیز از سال آینده ریاست اتحادیه اروپا را به عهده خواهد گرفت و مسئولیت بیشتری برای اجرای تعهدات در قالب برجام را به عهده خواهد داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور ادامه داد:‌ زمینه‌های روابط دوجانبه با مالت وجود دارد و 2 کشور می‌توانند در بخش‌هایی نظیر بانکداری، بیمه، کشتیرانی، تعمیرات کشتی‌ها، آموزش حقوق بین الملل و آموزش‌های دریایی با یکدیگر همکاری داشته باشند.

ظریف خاطرنشان کرد: مالت به عنوان کشوری توریست‌پذیر که زیرساخت‌های صنعت گردشگری را دارد می‌تواند در این زمینه با کشورمان همکاری داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گسترش افراط گرایی در منطقه تاکید کرد: بحران‌های منطقه‌ای خطر گسترش افراط‌گرایی و خشونت را به صورت پدیده‌ای جهانی به دنبال داشته است و باعث مواجهه اتحادیه اروپا با موج مهاجران شده است.

وی گفت: نزدیکی مالت به سواحل کشورهای شمال آفریقا از جمله لیبی باعث شده است تا آن‌ها نیز با مهاجران بسیاری روبرو باشند.

ظریف با اشاره به امضا 2 یادداشت تفاهم در زمینه‌های مشورت‌های سیاسی بین 2 وزارت خارجه و لغو روادید متقابل گذرنامه‌های سیاسی و خدمت بین ایران و مالت گفت: زمینه برای تعامل بیشتر 2 کشور فراهم شده است و امیدواریم گفت‌وگوها به نفع همکاری‌های بین 2 کشور و افزایش تعاملات ایران با اتحادیه اروپا پیش برود.

همچنین ظریف در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و تروریست خواندن حزب الله در این بیانیه توضیح داد: احساس می‌کنم برخی از کشورهای حوزه ما با توجه به سیاست‌های غلطی که دنبال کرد‌ه‌اند به ویژه دولت سعودی به دنبال ایجاد تنش و ناامنی در کل منطقه هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: حتی این سیاست‌ها را به قیمت استفاده از برخی عناوین که فقط برای رژیم صهیونیستی خوشایند است و تمام آزادی‌خواهان جهان عرب را متنفر کرده است، دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ حزب الله تنها سازمانی است که از تمامیت ارضی لبنان در مقابل صهیونیست‌ها دفاع کرده است. اقدام اخیر شورای همکاری خلیج فارس نه‌تنها بی‌اعتبار و محکوم است بلکه باعث می‌شود نقش مخرب این حرکت‌ها بیشتر آشکار شود.

ظریف با فراخواندن همسایگان کشورمان به حسن همجواری و دوری از اقداماتی که می‌تواند به خشونت در منطقه دامن زند گفت: آنها امروز آثار سیاست‌های غلط در سوریه و یمن را می‌بینند و بهتر است قبل از اینکه این اقدامات از کنترل خارج شود و دامن خودشان را بگیرد ندای حسن همجواری و گفت‌وگو را بشنوند.

همچنین در ادامه این نشست خبری وزیر امور خارجه مالت اظهار داشت: با وجود اینکه کشور ما کوچک است اما همواره نقش موثری در عرصه بین‌الملل ایفا کرده و در تاریخ نیز به اثبات رسانده است که همواره طرفدار صلح و ثبات در دنیا است.

ولا با بیان اینکه اولین وزیر امور خارجه مالت است که به ایران سفر می‌کند، گفت: در زمان حساسی به سر می‌بریم و پس از چندین دوره مذاکرات این اراده به وجود آمده و ما دیدیم که گفت‌وگوها و درک متقابل کمک زیادی در پیشبرد مذاکرات داشت. در هر صورت دید ما به آینده بسیار روشن است و شاهد بودیم که ایران در سیاست و اقتصاد تاثیر زیادی در دنیا دارد.

وزیر امور خارجه مالت با اشاره به ملاقات امروز خود با همتای ایرانی خود خاطرنشان کرد: این ملاقات امکان افزایش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف را از طریق ترکیب منابع در ایران ایجاد کرد و خوشبختانه زمینه‌های همکاری دو طرف از طریق گفت‌وگوها فراهم شده است.

وی ادامه داد: از طریق گفت‌وگوهای سیاسی که داشتیم توافق‌هایی حاصل شد.

ولا با بیان اینکه جولای سال گذشته نشان داد مذاکرات می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی به دنبال داشته باشد، افزود: ایران و مالت می‌توانند در حوزه‌های کشتیرانی،‌ بانکی و بیمه همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته باشند و ما به عنوان عضوی از اعضای اتحادیه اروپا که ناظر مذاکرات در سطوح دوجانبه و با اعضای اتحادیه اروپا بودیم، می‌گویم که در 6 ماه اول 2016 تحولاتی در اتحادیه اروپا به وجود خواهد آمد.

وزیر خارجه مالت همچنین اظهار امیدواری کرد که در دیدار با رئیس جمهور کشورمان نیز بتواند درک درستی از وقایع منطقه پیدا کرده و در رابطه با مسائل دوجانبه با وی گفت‌وگو کند.

وی نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تروریست خواندن حزب الله لبنان طی بیانیه‌ای که در شورای همکاری خلیج فارس صادر شده است، گفت: لبنان طی سال‌های جنگ داخلی مقاومت بسیاری از خود نشان داده است و لازم است که امروز شاهد اتحاد بیشتری در این کشور باشیم.

ولا تاکید کرد: در نشستی در بروکسل با وزیر خارجه لبنان گفت‌وگو داشتم و متوجه شدم که این کشور نیز با آوارگان بسیاری مواجه است و نیاز به کمک‌های انسان‌دوستانه دارد. علاوه بر این حزب‌الله لبنان برای مدت زیادی در کابینه دولت حضور داشت و برای کمک به این کشور باید از طریق نهادهای قانونی اقدام کرد و به دنبال ایجاد شکاف در لبنان نبود.