گسترش روابط با ایران در اولویت ترکیه است/ حجم تجارت دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید

احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه بعدازظهر امروز 160 نفر از بازرگانان ترکیه را با خود آورده بود تا پس از برداشته شدن تحریم‌های ایران از رقبای اروپایی خود عقب نمانده و بتواند رایزنی‌هایی را برای توسعه روابط تجاری با ایران انجام دهد.

وی به سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور جدی گرفتن قرارداد تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه و استفاده از دروازه ورودی ترکیه و ایران را در سرفصل‌ صحبت‌های خود قرار داد.

احمد داود اغلو در اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت که روابط ایران و ترکیه وارد دوران جدیدی شده است و دوران طلایی خود را سپری می‌کند چرا که با برداشته شدن تحریم‌های ایران موانع دست‌وپا گیر برداشته شده است.

وی ملاقات‌های خود را با مقامات ایرانی مثبت ارزیابی کرد و افزود: ما می‌خواهیم با ایران مکمل یکدیگر باشیم و اگر اراده سیاسی قوی در این زمینه باشد، این کار پیش می‌رود، چرا که اولویت ما روابط پایدار و روبه رشد با ایران است.

نخست‌وزیر ترکیه بر این نکته تأکید کرد که باید زیرساخت‌های رشد اقتصادی را فراهم کرده و اقتصاد دو کشور به طوری پیوند بخورد که بخش خصوصی طرفین بتوانند اهداف خود را عملیاتی کنند.

داوود اغلو با بیان اینکه ما به رابطه برد برد فکر می‌کنیم، افزود: جغرافیایی هر دو کشور به گونه‌ای است که ترکیه می‌تواند دروازه ورود ایران به اروپا و ایران دروازه ورود ترکیه به آسیا باشد و ما توسعه راههای خشکی و هوایی دو کشور را بررسی کرده‌ایم که توسعه راه‌آهن و شرکـت‌های هواپیمایی برای احیای راه ابریشم که از گذشته با ما بوده از اولویت‌ها است.

وی بازار و اقتصاد ایران را جوان و داینامیک دانست و اظهار داشت: بعد از چین و هندوستان سرعت رشد اقتصاد ایران خیلی بیشتر شده است و سه برابر بازار اروپا است و به همین دلیل ما باید بازارهای‌مان را با یکدیگر هماهنگ کنیم.

نخست‌وزیر ترکیه بخش دیگری از سخنانش را به قرارداد تعرفه ترجیحی با ایران اختصاص داد و گفت: نباید در این زمینه مشکلی داشته باشیم و روابط گمرکی‌مان را باید تسهیل کنیم و در عین حال نباید به این نکته بیندیشم که محصول ایرانی به ترکیه برود و تولید ترکیه به بازار ایران بلکه باید با سرمایه‌گذاری مشترک به کشورهای ثالث بیندیشیم.

وی تقویت سیستم بانکی بین دو کشور را از دیگر ضرورت‌ها عنوان کرد و افزود: ریال ایران و لیر ترکیه باید طول مبادلات تجاری و ملی باشد و در این راستا استقرار بانک‌های ترک و ایرانی در خاک دو کشور ضروری است.

وی به خیز برخی کشورهای اروپایی برای تصاحب بازار ایران اشاره کرد و گفت: هم‌ آنهایی که به ما انتقاد می‌کردند که در دوران تحریم برای چه به ایران کمک می کنید، الان خودشان هیأت به ایران می‌آورند تا از بازار ایران عقب نمانند، در صورتی که ما هیچ زمانی دوستان‌مان را تنها نگذاشته و نمی‌گذاریم و می‌دانیم ایرانی‌ها روزهای سختی را پشت سر گذاشته‌اند.

راه‌اندازی ارتباط بورس تهران و استانبول و افزایش فعالیت‌های بورسی بین دو کشور نکته دیگری بود که نخست‌وزیر ترکیه به آن اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در گذشته برای خرید گاز طبیعی و نفت محدودیت‌های زیادی داشتیم که اکنون برداشته شده و باید واحدهای ترانزیتی بین ایران و ترکیه ایجاد کنیم و شرکت‌های بیشتری در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری کنند که انرژی تجدیدپذیر یکی از آنها است.

وی به هجمه‌ای که طی یک سال اخیر برخی رسانه‌ها سعی کرده‌اند به گردشگری ترکیه وارد کنند، اشاره کرد و گفت: سالانه یک میلیون و 700 گردشگر ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند و برخی رسانه‌ها سعی دارند تا این مسئله را خراب کنند، در حالی که ترکیه ششمین کشور جهان از لحاظ گردشگری است، اما قبول داریم که باید گردشگران ترک هم از جاذبه‌های ایران دیدن کنند.

داوود اوغلو به سرمایه‌گذاران ترک پیشنهاد داد تا در شهرهای جذاب و مهمی مانند تبریز، شیراز، اصفهان و دیگر شهرهای ایران برای رونق گردشگری سرمایه‌گذاری کنند.

وی از رشد نزولی مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه طی 2 سال اخیر اظهار تأسف کرد و گفت: فاکتورهای خارجی در این زمینه بی‌تأثیر نبوده‌اند و ما تلاش می کنیم، حجم مبادلات را به 30 میلیارد دلار برسانیم.

داوود اوغلو قول مساعد دارد تا موانع پیش‌روی بازرگان دو کشور را پیگیری و برطرف نماید