جانشینی آیت الله واعظ طبسی و تیرهایی که به سنگ می‌خورد!

گروه سیاسی-مرحوم واعظ طبسی حائز خصوصیاتی بود که با توجه به آن ویژگی ها یافتن جانشین برای ایشان تا اندازه زیادی دشوار خواهد بود. تولیت فقید آستان قدس با وجود تمام امکانات و توانمندی هایی که در آن مجموعه داشت فردی خوددار، متقی و در عین حال پاکدامن بود، آن مرحوم هیچگاه مجموعه آستان قدس را درگیر بازی های جناحی و سیاسی نکرد و همواره تلاش کرد به آن مجموعه نگاهی موقوفاتی داشته باشد. اینک و پس از درگذشت آن مرحوم برخی از رسانه ها به فراخور حال اقدام به گمانه زنی درباره جانشینی آیت الله واعظ در آستان قدس کرده اند.

به گزارش افکارخبر، در روزهای گذشته نام حجت الاسلام خاموشی، حجت الاسلام رئیسی، آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله محمدی ری شهری بیش از دیگران برای جانشینی در آستان قدس گمانه زنی شده است.

نگاهی به مجموعه انتخابات های رهبر معظم انقلاب اسلامی در موارد مشابه و ریاست سازمان های بزرگ حکومتی نشان می دهد اتفاقاً در کمتر موردی بوده که تیر حدس های ژورنالیستی و رسانه ای به هدف خورده باشد.   

هنگامی که دوران مدیریت ضرغامی در صدا و سیما به پایان رسید رسانه ها از غلامعلی حداد عادل (رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نماینده مجلس شورای اسلامی)، علی دارابی (قائم‌مقام صداوسیما و معاونت سیمای دوره ضرغامی)، حسین محمدی (معاون سیاسی صداوسیما در دوره لاریجانی و از اعضای دفتر مقام معظم رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام)، محمدحسین صفارهرندی (عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان و وزیر ارشاد دولت نهم) و درنهایت علی‌اصغر پورمحمدی (رئیس سابق شبکه سوم سیما و قائم‌مقام وزارت ارشاد دولت دهم) به عنوان افرادی نام بردند که نامشان برای تکیه زدن بر صندلی ریاست سازمان صداوسیما مطرح‌شده است. و در نهایت محمد سرافراز کمترین بخت را میان گمانه زنان به خود اختصاص داده بود.

در مورد دانشگاه امام صادق نیز اوضاع بر همین منوال بود. آن روزها نام آیت الله موحدی کرمانی بیش از دیگران برای تکیه زدن بر صندلی ریاست دانشگاه و جانشینی مرحوم مهدوی کنی مطرح بود اما در نهایت سعید مهدوی کنی فرزند آیت الله فقید به جای پدر نشست. در مورد مجموعه کمیته امداد نیز اوضاع مشابهی رخ داد. چه کسی تصور می کرد پرویز فتاح به جانشینی مرحوم عسگراولادی منصوب شود؟ در نهایت باید گفت همزمان که به اهمیت مجموعه آستان قدس رضوی واقف هستیم در عین حال بهتر است این روزها بیشتر به گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم واعظ طبسی و مرور خاطرات آن انقلابی بزرگ سپری شود و کار انتخاب جانشین را با خیال راحت به دست با کفایت مقام عظمای ولایت بسپاریم.