غیبت هاشمی در مراسم تشییع آیت الله واعظ طبسی+عکس

مراسم تشیع پیکر عالم ربانی آیت الله واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی و نماینده ولی فقیه در خراسان، با حضور رهبر معظم انقلاب در حرم رضوی برگزار شد. حسن روحانی، صادق لاریجانی و علی لاریجانی، سران قوا نیز در این مراسم حضور داشتند. 

 

این در حالیست که هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت که ارتباط و دوستی نزدیکی با آیت الله طبسی داشت، غایب بزرگ این مراسم بود. وی  اواخر هفته گذشته به همراه سیدحسن خمینی برای عیادت از آیت الله طبسی راهی مشهد مقدس شده بود و پس از حضور بر بالین طبسی در مرکز اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا (ع) مشهد در اظهاراتی گفته بود که جانشینی را برای آیت الله طبسی نمی شناسد. 

 

همراهی سیدحسن خمینی در سفر هاشمی رفسنجانی به مشهد و ادامه آن در سفر به گرگان توسط رسانه های اصلاح طلب با آب و تاب ویژه ای بازتاب داده شد. پس از عدم موفقیت هاشمی و یارانش برای ورود حسن خمینی به رقابت های انتخاباتی مجلس خبرگان، همسفر شدن این دو در چند روز اخیر می تواند حامل پیام های مهمی باشد. 

 

در سفر چند روزه هاشمی، سیدحسن خمینی به همراه او به گرگان و دیدار با آیت الله نوری مفیدی، امام جمعه این شهر و منتخب مجلس خبرگان در دور پنجم، نیز رفت. این در حالیست که هاشمی سفر خود به گرگان را برای حضور در مراسم تشیع پیکر آیت الله واعظ طبسی نیمه کاره رها نکرد و محمد هاشمی را به عنوان نماینده خود برای حضور در مراسم به مشهد فرستاد. 

 

 اعلام خبر وفات آیت الله طبسی به هاشمی رفسنجانی که در گرگان حضور داشت. 

 

به نظر می رسد هاشمی از همراه کردن سید حسن خمینی با خود در این سفر، رفع کدورت های پیش آمده در زمان انتخابات است. برخی از فعالین اصلاح طلب، پس از رد صلاحیت سیدحسن خمینی، هاشمی را مقصر اصلی این رویداد می دانستند که به واسطه توصیه و اصرار او، سیدحسن خمینی وارد عرصه انتخابات شد. از سوی دیگر، احتمال این نیز می رود که هاشمی قصد دارد تا جایگاه خمینی جوان را نزد اعضای مجلس خبرگان و علمای راه یافته به دور پنجم خبرگان، ارتقا ببخشد تا در صورت نیاز از این جایگاه در برنامه های آینده خود بهره ببرد.