نخست وزیر ترکیه در ایران به دنبال چه بود؟

گروه سیاسی- می توان گفت بیش از هر کشوری روسیه سفر آقای داوود اوغلو و دیدارهایش با مقامات ایرانی را به دقت زیر نظر گفته است. روسیه در ماه های گذشته و خصوصا پس از سرنگون کردن جت جنگی این کشور توسط ترکیه روابط پر تنشی با این کشور داشته است.

 

به گزارش افکارخبر،خبرگزاری رسمی روسیه در تحلیلی درباره این سفر نوشت: امروزه چون ترکیه و عربستان سعودی احساس می کنند یارانشان در سوریه در حال شکست هستند به صورت مصلحتی به هم نزدیک شده اند اما به هر دلیلی این خطر بگذرد همان ماجرای لیبی تکرار می شود. این خبرگزاری در ادامه می نوسید: نخست وزیر ترکیه در این سفر تلاش کرده است ایرانی ها را متقاعد کند حجم انرژی ای که ترکیه از ایران دریافت می کند را افزایش دهند تا خطر تهدید های روسیه مبنی بر قطع گاز از سر ترکیه رفع شود.

به نوشته این خبرگزاری طی ماه های اخیر به دلیل تحریم کالاهای کشاورزی ترکیه توسط روسیه، ایران نیز ترانزیت این کالا به روسیه از خاک خود را منع کرده بود چرا که برخی تجار ترک این کالاها را به ایران وارد می کردند و تلاش می کردند با نام کالای ایرانی به روسیه صادر کنند.

خبرگزاری روسیه در عین حال نیم نگاهی به موضوع اختلافات میان ایران و عربستان هم داشته و از قول برخی منابع تصریح کرده است: آقای داوود اوغلو یک پیشنهاد برای میانجیگری میان ایران و عربستان هم به همراه دارد که در صورت دریافت پاسخ مثبت از ایرانی ها این پیشنهاد مطرح خواهد شد به گفته این منابع آقای اردوغان موافقت عربستانی ها برای میانجی گری را دریافت کرده اما بحث موافقت ایران فعلا مطرح است.

به نوشته خبرگزاری روسیه در مورد میانجی گری ترکیه میان ایران وعربستان سعودی، ایرانی ها فعلا در صدد بررسی پیشنهاد خواهند بود و با توجه به اینکه رفع تشنج در منطقه جزو اولویت های اولیه دولت ایران است احتمال پاسخ مثبت به آن کم نیست اما با توجه به اینکه روابط ایران و عربستان سعودی فعلا به پایین ترین حد خود رسیده و برقراری مجدد روابط از اولویت اولیه ایران خارج شده، ایرانی ها در شرایطی حاضر به پذیرش این میانجی گری خواهند بود که تضمین هایی وجود داشته باشد که عربستان سعودی رویکرد و رفتار خود در منطقه را تغییر دهد. و قطعا ارتقای سطح کشمکش های سیاسی توسط عربستان سعودی در منطقه از جمله طرح اخیر اتحادیه عرب بر تروریست خواندن حزب الله و تهدید به ورود نظامی به سوریه و یا کشتار غیر نظامیان در یمن و… جز آن ها است به این دلیل است که عربستانی ها امیدوار هستند برگه هایی برای مذاکره احتمالی با ایران در دست داشته باشند چرا که همه برگه های آنها فعلا سوخته و بی مصرف است.

خبر گزاری فرانسه نیز با نگاهی اقتصادی به موضوع نگاه کرده و گزارش داده است: افزایش حجم صادرات و قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه یکی از موارد مهم مورد مذاکره در این سفر خواهد بود. همچنین دو کشور در باره ارتقای سطح مبادلات تجاری خود به هدف رسیدن به 30 میلیارد دلار در سال، گفتگو و رایزنی خواهند کرد.

به نوشته این خبرگزاری طی دو سال اخیر، اقتصاد ترکیه دچار مشکلات جدی رشد شده؛ درگیری‌های داخلی بین دولت و کردهای این کشور، موضع گیری‌های منطقه‌ای ترکیه درباره سوریه و کردهای سوریه، به مشکلات اقتصادی این کشور دامن زده؛ و کاهش بی‌سابقه گردشگران دراین کشور، اقتصاد ترکیه را با چالش‌های جدی روبرو ساخته است. در رابطه با گردشگری، نخست‌وزیر ترکیه، ایران را مخزنی کشف نشده در این حوزه دانست و گفت: اگر تجربه ترکیه و زیبایی‌های ایران به هم پیوند بخورند، قدرت بزرگ "توریسم" را ایجاد خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه در پایان می نویسد: سفر رسمی احمد داوداوغلو، با توجه به پیش‌بینی رشد اقتصادی بهینه در ایران طی سال‌های آینده، و بهره گیری از نقاط قوت آینده اقتصاد و بازار ایران برای کمک به اقتصاد رو به افول ترکیه، انجام گرفته است.

روزنامه "صباح" ترکیه نیز به نقل از نخست وزیر ترکیه نوشته است: آنکارا خواهان افزایش مبادلات تجاری با تهران تا ۳۰ میلیارد دلار است. د رعین حال زینب طغرل اوزل در روزنامه "استار" ترکیه درباره سفر داووداوغلو (۱۴ اسفند / ۴ مارس) نوشته است سفر داووداوغلو به تهران آغازی خواهد بود برای رساندن حجم تجارت دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار در دو سال آینده. به نوشته این روزنامه‌نگار ترک، "آتش بس در سوریه، تحرکات پ ی د در سوریه، و توسعه روابط دو کشور درافق بعد از از میان برداشتن تحریم‌های ایران" از دیگر اهداف این سفر است.

دویچه وله اما با دیدگاهی محتاطانه تر به موضوع سفر آقای داوود اوغلو نگاه کرده و از قول کارشناس خود نوشته است: در شرایط پسا تحریم، سرمایهگذاری در ایران یکی از گزینههای پیش رو برای اقتصاد در حال توسعه و در معرض رکود ترکیه است، خصوصا پس از انتخابات مجلس که میشود گفت میانهروهای همه جناحها در آن حضور دارند، فرصت گشایش اقتصادی برای اقتصاد ایران فراهم آمده است، ترکیه نمیخواهد در این شرایط در انتهای لیست قرار بگیرد، هر چند در این وضعیت با توجه به رخدادهای یک سال گذشته در روابط بین دو کشور، شرایط برای ترکیه خیلی هم مساعد نیست.

به نوشته دویچه وله صادرات گاز به اروپا جزو اهداف بلندمدت ایران است و بهترین مسیر صادارت گاز از طریق خاک ترکیه به اروپاست. با توجه به بحران بین روسیه و ترکیه و وابستگی شدید ترکیه به گاز روسیه منابع عظیم گازی ایران میتواند آلترناتیوی برای گاز روسیه باشد. ولی تصمیمگیری در این امر با توجه به روابط خوب ایران و روسیه آسان نخواهد بود.

تحلیلگر دویچه وله می‌افزاید که احداث خط لوله صادرات گاز به اروپا از مسیر ترکیه نیز منافع زیادی برای دو کشور دارد. ترکیه میتواند از گاز ارزان قیمت بهرهمند شود و از قبل هزینه ترانزیت ارزآوری داشته باشد و در تامین امنیت انرژی اتحادیه اروپا نقش مهمی بازی کند.