نخست وزیر ژاپن به ایران سفر می کند

 "شینزو آبه،" نخست وزیر ژاپن اعلام کرد قصد دارد در سال جاری میلادی به ایران سفر کند. این نخستین بار است که پس از 38 سال یک نخست وزیر ژاپنی به ایران سفر می کند. در حال حاضر اروپا و آمریکا تحریم های اقتصادی ایران را لغو کرده اند؛ به همین دلیل شینزو آبه تصمیم گرفته است گام های لازم را برای تقویت روابط اقتصادی با تهران بردارد.

 

آخرین بار "تاکئو فوکودا،" نخست وزیر پیشین ژاپن در سال 1978 به ایران سفر کرده بود. آمریکا در سال 1979 پس از انقلاب اسلامی ایران روابط دیپلماتیک را با این کشور قطع کرد. از آن زمان تاکنون، ژاپن وزرای خارجه خود را به ایران فرستاده و اقدامات دیگری برای حفظ روابط دوجانبه انجام داده است.

 

ایران به دلیل دارا بودن ذخایر گازی و نفتی فراوان، برای کشورهای خارجی یک بازار امیدوارکننده است. شرکت های ژاپنی که ناگهان فعالیت های خود را با ایران قطع کردند، انتظار می رود پس از لغو تحریم ها، سرمایه گذاری را در این کشور آغاز کنند.

 

دیگر کشورها نیز به دنبال احیای روابط خود با تهران هستند. "شی جین پینگ،" رئیس جمهور چین در ماه ژانویه سال جاری میلادی (دو ماه پیش) به ایران سفر کرد. رئیس جمهور کره جنوبی نیز قرار است به زودی به این کشور سفر کند. با بهبود روابط ایتالیا و فرانسه با ایران، شینزو آبه نیز برای عقب نماندن از رقبای خود تصمیم گرفته است به تهران سفر کند.