هاشمی رفسنجانی بدنبال جایگاه از دست رفته

گروه سیاسی-بازماندن آیت الله محمد یزدی از راهیابی به مجلس خبرگان پنجم وضعیت ریاست این مجلس عالی را با هاله ای از ابهام روبرو کرده است. آیت الله سید احمد خاتمی چند روز پیش گفته بود که رئیس آتی مجلس خبرگان رهبری خصوصیاتی شبیه آیت الله یزدی باید داشته باشد. این برای دومین بار است که رئیس مجلس خبرگان در زمان حیات ریاست را به شخص دیگری واگذار می کند.

 

به گزارش افکارخبر،بار نخست این هاشمی رفسنجانی بود که اجباراً جایگاه ریاست را به آیت الله مرحوم مهدوی کنی داد. حالا با راه نیافتن آیت الله محمد یزدی به خبرگان بعدی و رای نخست هاشمی رفسنجانی در تهران به نظر می رسد هواداران وی قبای ریاست را برای او تدارک دیده اند. اما اینبار هاشمی رفسنجانی قصد ندارد تا شخصا به انتخابات هیات رئیسه خبرگان ورود کند.

 

یک کانال تلگرامی نزدیک به هاشمی رفسنجانی است نوشته طیف نزدیک به او قصد دارند تا آیت الله امینی را برای ریاست حبرگان معرفی کنند و دلیل این انتخاب هم این است که آیت الله امینی در طیف مقابل هم محبوبیت دارد و در فهرست جامعه مدرسین هم حضور داشته و بنابراین حضورش در صندلی ریاست خبرگان با مقاومت کمتری از سوی طیف منتقد هاشمی روبرو خواهد شد.

از سوی دیگر احتمال می رود طیف منتقد هاشمی آیت الله موحدی کرمانی را برای ریاست خبرذگان نامزد کنند همچنین نامزدی آیت الله مومنی نیز دور از انتظار نخواهد بود. طیف نزدیک به هاشمی رفسنجانی مدعی هستند که 28 کرسی خبرگان کاملا با هاشمی هماهنگ خواهند بود در حالیکه جناح مقابل دستکم 50 کرسی را در اختیار گرفته اند.

هاشمی رفسنجانی با اطلاع از این موضوع چهره ای چون آیت الله امینی را برای ریاست خبرگان نامزد خواهد کرد و به طور کامل از او حمایت می کند تا جلوی ریاست آیت الله موحدی کرمانی و یا آیت الله مومن گرفته شود. آیت الله  احمد جنتی هم پیش از این در سال 86 یکبار رقابت را به هاشمی رفسنجانی با نتیجه 34 به 41 باخته  و انتظار نمی رود که در سال 95 بخواهد آن رقابت را در مقابل گزینه هاشمی تکرار کند.

نکته قابل توجه این است که به نظر می رسد با توجه به خیز بلند طیف هاشمی برای ریاست خبرگان خردادماه سال آینده نیز یکی از سخت ترین رقابت ها در ارگانی که تا پیش از این رقابت برای ریاست در ان معنا نداشت بوقوع خواهد پیوست. رقابتی که هاشمی رفسنجانی و افراد نزدیک به وی تلاش می کنند جایگاه از دست رفته را با یارکشی های سیاسی بازیابند.