«عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات مدعی شد: «تلاش‌های بیهوده ایران در امور کشورهای عربی ادامه‌دار است و ایران تنها کشوری در جهان است که قانون اساسی آن بر صادرات انقلاب تصریح می‌کند. این باری بر دوش کشورهای منطقه است.»

به نوشته خبرگزاری رسمی امارات (وام)، وزیر خارجه امارات این سخنان را روز دوشنبه در «ابوظبی» در جریان کنفرانس خبری با «فرانک والتر اشتاین‌مایر» همتای آلمانی خود بیان کرد.

این وزیر اماراتی با تأکید بر اهمیت تلاش‌های وزارت خارجه آلمان در روند مذاکرات «1+5» با ایران، گفت: «ثابت شد که ایران پذیرای گفت‌وگو با دنیا است. ولی آن باید همچنین نشان دهد که از گفت‌وگو با کشورهای همسایه نیز استقبال می‌کند.»

وی درخصوص بحران‌های منطقه نیز گفت: «امارات شرکایی مثل آلمان، اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه دارد و با شرکای خود برای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه و نیز دستیابی به راه‌حل‌هایی سیاسی در سوریه و عراق همکاری می‌کند.»

آل نهیان افزود: «راه‌حلی نظامی برای این بحران‌ها وجود ندارد بلکه راه‌حل‌ها سیاسی است. باید همه طرف‌ها در دستیابی به راه‌حلی سیاسی تلاش کنند. بغداد و دمشق باید برای پایان دادن به مداخله‌های ایران در منطقه اقدام کنند.»

وزیر خارجه امارات شمار آوارگان سوری در کشورش را 100 هزار نفر خواند و اظهار داشت این آمار به‌تدریج در حال افزایش است.

از سوی دیگر، وزیر خارجه آلمان تأکید کرد، مذاکراتی که در ابوظبی در حال اجرا است، شامل رایزنی درباره مناقشات کنونی در منطقه، اوضاع در یمن، پرونده‌های لیبی، لبنان و به‌ویژه آینده سوریه و نیز تلاش‌های دیپلماسی برای بهبود اوضاع انسانی و ورود کمک‌های بشردوستانه به ملت سوریه است.