نمایندگانی که وارد مجلس نشدند چه کار خواهند کرد؟

انتخابات هفتم اسفند برگزار شد و چهره های جدید مجلس شورای اسلامی در دوره دهم مشخص شدند. شمارش آرای اعلام شده مردم نشان داد، مردم تهران در این دوره از مجلس تصمیم گرفتند چهره های جدیدی را به نمایندگی خود در بهارستان انتخاب کنند. و به جز علیرضا محجوب و علی مطهری، هیچ یک از نمایندگان تهران فرصت حضور در مجلس دهم را بدست نیاوردند. ششم خردادماه سال ۹۵  آخرین روز نمایندگان تهرانی در نهمین دوره از مجلس شورای اسلامی است و حالا باید دید نمایندگان تهران بعد از این به چه کاری مشغول می شوند؟

محمدحسن ابوترابی فرد: ابوترابی‌فرد تولیت مدرسه علمیه امام حسین (ع) را به عهده دارد و سال گذشته نیز یک بار دیگر به عنوان عضو شواری حوزه علمیه استان تهران منصوب شد. ضمنا ابوترابی‌فرد تا سال آینده عضو شورای حل اختلاف  و تنظیم روابط قوای سه‌گانه  است و اگر پست جدیدی در این روزها نگیرد؛ به احتمال زیاد وی بعد از پایان دوران نمایندگی به فضای حوزه برمی گردد.

غلامعلی حدادعادل: حداد عادل از سال ۱۳۶۴ تا کنون هیئت علمی گروه فلسفه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران است. همچنین از سال ۱۳۷۴ مدیریت بنیاد دایره المعارف اسلامی را به عهده دارد. آقای حداد از سال ۱۳۷۴ تا کنون و به جز سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده است و همچنین مدیریت گروه واژه گزینی  فرهنگستان و ادب فارسی را نیز به عهده دارد. البته حداد کماکان شنبه ها باید به عنوان «عضو حقیقی» راهی جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شود.

احمد توکلی: توکلی از جمله نمایندگانی است که دو روزنامه «رسالت» و «فردا» را راه اندازی کرد اما روزنامه «فردا» به دلیل مشکلات مالی زود تعطیل شد. آقای توکلی سالهاست از سال ۸۵ سایت خیری تحلیلی الف را راه اندازی کرد.هم اکنون نیز این سایت به نام وی شناخته می شود و با سیاستگذاری های او حرکت می کند. توکلی در آبان امسال انجمن مردمی «دیده بان شفافیت و عدالت» راه انداخت. هدف تشکیل این سازمان مردم نهاد به گفته توکلی استفاده از ظرفیت مردمی برای دفاع از حقوق شهروندی و اجرای عدالت در ذیل قانون است. توکلی که فعالیت های زیادی در رابطه با افشاگری فساد داشته، تلاش می کند با تشکیل  «دیده بان شفافیت و عدالت» فعالیت های ضدفساد خود را انسجام ببخشد.

علیرضا زاکانی: زاکانی بعد از به پایان رساندن دوره پزشکی هسته در سال ۱۳۸۳ به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران منصوب شد. همچنین در مرکز پزشکی هسته ای مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره) و بیمارستان دکتر شریعتی فعالیت می کند. علاوه بر این زاکانی عضو هیات علمی انجمن علمی پزشکی هسته ای ایران نیز است. به نظر می رسد باتوجه به دبیرکل بودن زاکانی در جمعیت سیاسی «رهپویان انقلاب اسلامی» فعالیت های سیاسی و علمی او بعد از دوره نمایندگی بیشتر شود.

الیاس نادران: الیاس نادران اقتصاد خوانده فرانسه و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اقتصاد است و احتمالا بعد از دوره نمایندگی فعالیت های دانشگاهی اش را ادامه خواهد داد. نادران همچنین از اعضا هیئت موسس انجمن مردمی «دیده بان شفافیت و عدالت» نیز بوده است و با توجه به روحیه ضدفساد نادران در سال های بعد حتما چیزهای بیشتری درباره این انجمن خواهیم شنید.

مهرداد بذرپاش: مهرداد بذرپاش در در ۲۰ اردیبهشت سال جاری طی حکمی از سوی «محمد سرافراز» مدیررسانه ملی به دبیری قرارگاه تخصصی ماهواره منصوب شد. این قرارگاه با هدف بررسی نقش ماهواره‌ها و چگونگی برخورد با تهاجم فرهنگی دشمن، تشکیل شده است.احتمالا بعد از دوران نمایندگی آقای بذرپاش علاوه بر مدیریت روزنامه وطن امروز به عنوان صاحب امتیاز؛ تمرکز بیشتری روی قرارگاه ماهواره ای خواهد داشت. البته بذرپاش پس از جدا شدن از دولت احمدی نژاد مدتی راهی بنیاد تعاون سپاه شده بود و بعید نیست با توجه به تجارب گذشته دوباره راهی بنیاد تعاون سپاه شود.

غلامرضا مصباحی مقدم: حجت الاسلام مصباحی مقدم در انتخابات مجلس و خبرگان ناکام ماند و این عضو فعلی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هست. مصباحی مقدم علاوه بر این از اعضای شورای فقهی بانک مرکزی نیز به شمار می آید. او همچنین در دانشگاه امام صادق چند سمت مهم دارد و به نظر می رسد بعد از دوران نمایندگی نیز فعالیت هایش در این دانشگاه و مجمع تشخیص مصلحت بیش از سابق باشد و همچنان روزهای پرکاری داشته باشد.

علی اصغر زارعی: زارعی که در رشته دکترای مدیریت سیستم مهندسی برق و مخابرات فارغ التحصیل بوده و در حوزه مخابراتی فعالیت های زیادی داشت و بعد از پایان دوره نمایندگی به احتمال زیاد به دانشگاه امام حسین و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برمی گردد.

سیدمحمود نبویان: نبویان عضو دانش آموخته فلسفه و هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) است. به احتمال زیاد حجت الاسلام سیدمحمود نبویان بعد از دوره نمایندگی دوباره به کارهای پژوهشی خود با قوت بیشتری برخواهد گشت.

اسماعیل کوثری: سردار اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران و یکی از فرمانده هان ۸ سال دفاع مقدس نیز بعد از دوره نمایندگی به احتمال زیاد دوباره لباس سبز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برتن خواهد کرد.

مرتضی آقا تهرانی: حجت الاسلام آقا تهرانی نماینده فعلی مردم تهران ولی ساکن شهر قم است. آقا تهرانی یکی از اساتید موسسه امام خمینی(ره) بوده و بعد از پایان نمایندگی اش در ۶ خردادماه سال آینده، دیگر مجبور به رفت و آمد از قم به تهران نیست و به احتمال زیاد در این شهر فعالیت های حوزوی اش را ادامه خواهد داد.

حسین نجابت: آقای نجابت عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قم و البته عضو هیئت امنای فرهنگستان علوم اسلامی شهر قم نیز است. او که این دوره از شهر شیراز راهی رقابت های انتخاباتی شده  و از رسیدن به کرسی مجلس بازماند، به احتمال زیاد بعد از نمایندگی در شهر قم به فعالیت های خود ادامه دهد.