واشنگتن: جان کری به یک طریقی با ظریف تماس گرفت/نمی‌توانیم بگوییم چگونه/پیام به ظریف رسیده است

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امشب در خصوص مسائل مربوط به خاورمیانه از جمله حواشی تماس اخیر «جان کری» و «محمدجواد ظریف» سخن گفت.

جان کری به عربستان می‌رود

کربی ابتدا گفت جان کری فردا برای ملاقات با مقامات عربستان، به منطقه حفرالباطن یعنی محل رزمایش اعراب خواهد رفت تا در خصوص مسائل مربوط به بحران یمن و سوریه و امنیت خاورمیانه با آنها سخن بگوید.

در ادامه یکی از خبرنگاران به گفته‌های دیروز جان کربی در خصوص برقراری تماس میان کری و ظریف و تکذیب برقراری تماس تلفنی میان این دو از قول یک مقام آگاه ایرانی اشاره کرد و از سخنگو خواست که منظور دقیق‌اش را از تماس بگوید.

برای تماس با ظریف چندین راه داریم

سخنگو پاسخ داد: «من دقیقا نمی‌گویم که این تماس به چه طریقی حاصل شده ولی جان کری چندین مسیر برای برقراری ارتباط با وزیر ظریف دارد که برای انتقال نگرانی خود در خصوص شلیک موشک‌ها، از یکی از این راه‌ها استفاده کرد.»

خبرنگاران باز هم خواستار تعیین روش دقیق برقراری تماس شدند و حتی از کربی پرسیدند «آیا ظریف و کری، دوست فیس‌بوکی هستند؟»

سخنگو باز هم از پاسخ گفتن طفره رفت.

پیام‌مان به ظریف رسیده

منبع آگاه ایرانی امروز همچنین گفته بود که جان کری یک هفته‌ای است برای تماس تلفنی با ظریف، به وی ایمیل می‌زند ولی ظریف هنوز به وی پاسخ نداده است.

جان کربی در این خصوص گفت: «نمی‌توانم در خصوص نحوه برقراری تماس نظری بدهم ولی ما معتقدایم که پیام نگرانی وزیر کری، به وزیر ظریف رسیده است.»

آمریکا توهم ندارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص روابط ایران و آمریکا در سایه اجرای برجام هم نظر داد و گفت: «ما توهم نداریم که ایران پس از برجام، ناگهان اقدامات خود در زمینه ثبات‌زدایی از منطقه را متوقف کند.»

وی ادامه داد: «برخی در ایران، مشخصاً مخالف نفوذ معتدل‌ها هستند حال آنکه این کشور در صدد تعامل مجدد با دنیا است؛ لفاظی‌های ضدآمریکایی و ضداسرائیلی هم در ایران محو نشده است.»