ظریف: مبارزه با تروریسم نیاز به رویکرد جهانی دارد

 وزیر امورخارجه ایران با اشاره به حادثه یازدهم سپتامبر افزود:« چیزی که ما در تشخیص آن عاجز هستیم این است که امنیت نیز جهانی است و این موضوع امکان پذیر نیست شما در جایی از دنیا در امنیت زندگی کنید در حالیکه در گوشه دیگری از دنیا نا امنی وجود دارد.»

ظریف ادامه داد:« همه ما باید بدانیم که دردنیای امروز بدست آوردن چیزی به هزینه دیگران غیر ممکن است، شما نمی توانید در امنیت زندگی کنید در حالیکه زندگی برای دیگران نا امن است، شما نمی توانید منافعی کسب کنید در حالیکه گروه دیگر متضرر می شوند.»

ظریف با اشاره به سیاست برخی از کشورها مبنی بر اینکه خشونت ها و درگیری تنها به خود خاورمیانه معطوف می شود گفت تبعات چنین سیاست هایی توسعه تروریسم را به همراه دارد.

وزیر امورخارجه ایران گفت:«متاسفانه این عقیده همواره وجود دارد. افراط گرایی و  تندروی تنها به عراق و سوریه معطوف می شود که تندروها و افراط گراها با نیروهای دولتی درگیر هستند. اکنون تبعات موضوع را شاهد هستیم که افراط گرایی تنها به یک منطقه، کشور، قاره و یا یک مکان خاص نیست.»

ظریف گفت:« هنگامیکه افراط گرایی در گوشه ای از جهان وجود دارد، افراط گراها در سراسر جهان انرژی و انگیزه می گیرند تا ناامنی را در جهان توسعه  دهند و زمینه را برای افراط گرایی بیشتر فراهم کنند.»

وزیر امورخارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ایران همواره به عنوان عضو «ان. پی.تی» خواهان انرژی هسته ای صلح آمیز بوده است، گفت ایران انرژی هسته ای را حق خود می داند.

وزیر امور خارجه با تشریح روند مذاکرات در سال های گذشته، تصریح کرد دو طرف نظرات متفاوتی داشتند، از نظر آنها غنی سازی نباید انجام شود، اما از نظر ما غنی سازی صلح آمیز باید انجام شود.

ی تاکید کرد دو طرف به این نتیجه رسیدند که نمی توانند به خواست خود برسند مگر این که به خواست طرف مقابل توجه کنند و هیچکس نمی تواند بگوید که چه کار باید انجام داد.

وی خاطر نشان کرد تصمیم گرفته شد این مساله از نو بررسی شود و نتیجه آن شد که ایران حق دستیابی و دارا بودن انرژی هسته ای را اکنون داراست.

ظریف ادامه داد بازی «برد و باخت» در جهان هرگز موفق نخواهد بود، بلکه نتیجه آن منفی است.

وزیر امور خارجه کشورمان که قرار است از چندین کشور جنوب شرق اسیا، استرالیا و نیوزیلند دیدار کند در سفر خود به تایلند با «پرایوت چان او چا» نخست وزیر و« دون پرامودینای» وزیر امورخارجه تایلند دیدار و گفتگو کرد.