رایزنی‌های ظریف در بانکوک از نگاه دوربین

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که شنبه شب ١٥ اسفند ماه در سفر به چند کشور آسیایی پس از اجرای برجام به اندونزی سفر و به عنوان نماینده ایران در پنجمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی درباره فلسطین و قدس شریف شرکت کرد، بعد از دو روز حضور و رایزنی با مقامات اندونزیایی برای نخستی بار در طی تصدی این سمت رهسپار سنگاپور شد و رایزنی‌های یک روزه فشرده‌ای را با مقامات سنگاپور در راستای گسترش همکاری‌ها به ویژه در ابعاد اقتصادی انجام داد و در سومین مقصد سفرش راهی برونئی شد و در یک روز حضورش در بندر سری بگاوان و در گفت‌وگو با مقامات این کشور و از جمله سلطان این کشور راه‌های گسترش همکاری‌ها به ویژه در ابعاد اقتصادی را با مقامات این کشور بررسی کرد و از آنجا برای دیدار با مقامات تایلند و شرکت در چهاردهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌گوی همکاری آسیا چهارشنبه شب ١٩ اسفند وارد بانکوک شد.

 

ورود وزیر امور خارجه به بانکوک

 

 

ظریف در چهاردهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌گوی همکاری آسیا

 

ظریف در چهاردهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌گوی همکاری آسیا

 

ظریف دیروز پنج‌شنبه ضمن حضور در این نشست و ایراد سخنرانی در حاشیه آن با سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی دیدار و درباره تحولات روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای به گفت‌وگو پرداخت.

 

ظریف در دیدار با مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی

 

 

 

ظریف در حاشیه نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی با "بان دیت لیم چون" دبیرکل این مجمع ملاقات و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات درباره برنامه های مجمع در دوره ریاست ایران (از سپتامبر 2017 لغایت سپتامبر  2018) و همچنین برنامه نخستین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو در تبریز (به میزبانی ایران) گفتگو و رایزنی شد.

 

وزیر خارجه در دیدار با دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی

 

ظریف در این ملاقات از دبیرکل مجمع برای دیدار از ایران و بازدید از مرکز همکاری فرهنگی مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی (مستقر در تهران) دعوت کرد.

دبیرکل مجمع نیز با تشکر از تلاش‌های ایران و اشاره به تشکیل شبکه دانشگاهی مرکب از 24 دانشگاه از 14 کشور عضو مجمع، از ظریف خواست دانشگاه‌های ایران جهت عضویت در این شبکه تشویق شوند. وزیر امور خارجه در این خصوص قول مساعدت داد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین عصر دیروز با دون پرامودوینای همتای تایلندی خود در محل وزارت خارجه تایلند دیدار و در این ملاقات با تشکر از تایلند بخاطر برگزاری موفق اجلاس وزرای مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا و اشاره به سفرهای متبادل اخیر مقامات دو کشور، ظرفیت‌های گسترش همکاری طرفین در زمینه‌های مختلف اقتصادی را تشریح و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای فعال‌سازی این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه تایلند نیز با اشاره به نتایج مثبت سفر اخیر خود به ایران آمادگی تایلند را برای گسترش روابط با ایران در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و تجاری اعلام کرد. در پایان این ملاقات، ضیافت شام رسمی وزیر خارجه تایلند به افتخار ظریف و هیات همراه برگزار شد.

 

دیدار رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با وزیر خارجه تایلند

 

 

وزیر امور خارجه در این ملاقات با تشکر از تایلند بخاطر برگزاری موفق اجلاس وزرای مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا و اشاره به سفرهای متبادل اخیر مقامات دو کشور، ظرفیت‌های گسترش همکاری طرفین در زمینه‌های مختلف اقتصادی را تشریح و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای فعال‌سازی این ظرفیت‌ها تاکید کرد.

وزیر خارجه تایلند نیز با اشاره به نتایج مثبت سفر اخیر خود به ایران آمادگی تایلند را برای گسترش روابط با ایران در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و تجاری اعلام کرد.

در پایان این ملاقات، ضیافت شام رسمی وزیر خارجه تایلند به افتخار ظریف و هیات همراه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فارس، دون پرامودوینای وزیر امور خارجه تایلند نیز اوائل بهمن سال جاری در راس هیاتی به تهران سفر و با ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه تایلند به همراه هیاتی 50 نفره از بازرگانان و مقامات شرکت‎های تایلندی که خواهان شناسایی فرصت‎های تجاری در ایران بودند به تهران سفر کرد.

وزیر خارجه پیش از ظهر جمعه نیز با حضور در محل ساختمان نخست وزیری تایلند با ژنرال «پرایوت چان او چا» نخست وزیر تایلند دیدار و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات زمینه‌های همکاری و گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری از جمله توریسم، کشاورزی، انرژی و پتروشیمی، دارو، سرمایه‌گذاری، بنادر، علم و فناوری مورد بررسی قرار گرفت.

 

دیدار وزیر خارجه با نخست وزیر تایلند

 

وزیر خارجه در این دیدار با تأکید بر سیاست قطعی ایران در گسترش روابط با کشورهای آسیایی و تایلند، اولویت‌های همکاری ایران و تایلند در مرحله فعلی را تسهیل روابط تجار و مردم و ایجاد کانال همکاری‌های بانکی میان دو کشور دانست. نخست وزیر تایلند نیز با برشمردن ظرفیت‌های مختلف همکاری دو و چندجانبه از گسترش روابط دو کشور در تمام زمینه‌ها استقبال کرد.

 

دیدار وزیر خارجه و هیأت همراه با نخست وزیر تایلند

 

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه همچنین با خانم شمشاد اختر دبیر اجرائی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) دیدار و گفت‌وگو کرد.

در پایان این دیدار، ضیافت ناهار دبیر اجرائی اسکاپ به افتخار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سرتاج عزیر مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی برگزار شد.

در ابتدای ضیافت ناهار، دبیر اجرائی اسکاپ و دو مقام میهمان دیدگاه‌های خود در خصوص اسکاپ و برنامه‌های آن را ارائه کردند.

همچنین ظریف در جمع دیپلمات‌های تایلندی و دیپلمات‌های خارجی مقیم این کشور و صاحبنظران تایلندی در محل وزارت خارجه تایلند سخنرانی کرد و به تشریح برنامه هسته‌ای ایران و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت و سپس به سوالات تعدادی از حاضران پاسخ داد.

 

سخنرانی ظریف در جمع دیپلمات‌های تایلندی و دیپلمات‌های خارجی مقیم این کشور

 

 

سخنرانی ظریف در جمع دیپلمات‌های تایلندی و دیپلمات‌های خارجی مقیم این کشور

 

 

قرار است رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امشب در ادامه این سفر به دو کشور نیوزیلند و استرالیا در اقیانوسیه سفر کند.

حسین جابری انصاری سخنگو و مدیران کنسولی و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند.