وقتی امام هم به حذف آیت الله یزدی از خبرگان واکنش نشان داد

آیت الله محمد یزدی دبیرکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس کنونی مجلس خبرگان، در زمره یاران و شاگردان باسابقه امام خمینی(ره) ، مبارزان پیشکسوت انقلاب اسلامی و همراهان ثابت قدم مقام معظم رهبری به شمار می آید که بواسطه استقامت و ایستادگی بر مواضع اعتقادی و انقلابی و دفاع مستحکم و  بی شائبه از جایگاه ولایت فقیه، طی دهه های اخیر همواره مورد حملات و هجمه های مخالفان و معارضان قرار داشته است.

آیت الله یزدی در کوران مبارزه با رژیم ستمشاهی و غربت امام(ره) یکی از چهره های برجسته انقلاب به شمار می رفت که به دلیل سخنرانی های آتشین در دفاع از امام خمینی(ره) و علیه رژیم شاه، بارها رنج دستگیری و تبعید و ممنوعیت از منبر را تحمل کرد. منزل او در شهر مقدس قم، یکی از پایگاه های اصلی نیروهای انقلابی و مبارز به شمار می رفت و به همین دلیل نیز حضرت امام(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی و عزیمت به شهر قم، در منزل آیت الله یزدی اقامت گزید و او نیز مسئولیت دفتر امام(ره) در قم را عهده دار گردید.

 

در نخستین سال پس از پیروزی انقلاب، مقطعی که موضوع «ولایت فقیه» در مجلس خبرگان قانون اساسی به یک مبحث اساسی تبدیل شده و ائتلاف جریانات لیبرال و ملی گرا و التقاطی تمام تلاش خود را برای عدم ورود این اصل به قانون اساسی را داشتند، آیت الله یزدی یکی از اعضای این مجلس بود که با تسلط فقهی و حقوقی و دفاع عالمانه موجب شد تا با اکثریت قاطع آرا، «ولایت فقیه» به عنوان یک اصل بنیادین در قانون اساسی جمهوری اسلامی نهادینه شود.

درست به دلیل همین ایفای نقش موثر در دفاع از اصل ولایت فقیه بود که آیت الله یزدی نظیر دیگر فقها و اندیشمندان مدافع ولایت، مورد غضب و غیظ جریانات غربگرا و التقاطی قرار گرفت و اگرچه او نظیر شهید آیت و شهید بهشتی ترور فیزیکی نشد اما به انحاء مختلف مورد هجمه و حمله سیاسی و تخریب و ترور شخصیت قرار گرفت.

از سوی دیگر آیت الله یزدی به واسطه تسلط کامل بر فقه جواهری مورد توجه و نظر امام خمینی(ره) به همراه سایر شاگردان مبرز و مجتهد بنیانگزار جمهوری اسلامی در جامعه مدرسین، با دیدگاه های التقاطی و چپ گرایانه برخی از مدعیان خط امام(ره) در دهه 60 مرزبندی روشنی داشت و برخی اقدامات تمرکزگرایانه و شبه سوسیالیستی را که با مبانی و روح اسلام ناب مغایر بود، برنمی تابید. این مواضع روشن فقاهتی نیز مزید بر علت شد تا آیت الله یزدی در کنار بزرگان دیگری چون آیت الله مهدوی کنی، مورد حمله مداوم کسانی قرار گیرد که در دهه 60 تلاش داشتند تا آموزه های اسلامی را به التقاط سوسیالیستی آلوده کنند( و البته در دهه های 70 و 80 نیز تغییر قبله داده و تلاش کرده و می کنند تا مبانی اسلامی را زیر سیطره لیبرالیسم بکشانند!).

 

آیت الله یزدی در کنار امام خمینی(ره)

آیت الله محمد یزدی در مجالس اول و دوم نماینده مردم تهران و نایب رئیس مجلس بود. اما در آستانه انتخابات مجلس سوم، جریان چپ که در آن دوران مدعی مبارزه با امپریالیسم و آمریکا و دفاع از محرومین و مستضعفین بود به پشتوانه در دست داشتن دولت وقت (و نخست وزیری میرحسین موسوی) خیز بلندی برای استیلای کامل بر مجلس برداشت. در آن شرایط  و آغازین ماه های انشعاب مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت مبارز، تمرکز اصلی تبلیغات جریان چپ، تخریب گسترده کاندیداهای جامعه روحانیت مبارز - که آیت الله یزدی در صدر آن قرار داشت - بود.

مجمع روحانیون مبارز، دفتر تحکیم وحدت به عنوان شاحه دانشگاهی طیف چپ و نیز انجمن های اسلامی وزارتخانه های دولت میرحسین موسوی با بهره گیری از تنها رسانه های انحصاری آن روزگار یعنی روزنامه های کیهان و اطلاعات ( که در اختیار سیدمحمد خاتمی و محود دعایی بودند) با سوء استفاده از بیانات امام(ره) درباره اسلام آمریکایی و اسلام سرمایه داری، حجم سنگینی از تبلیغات منفی علیه کاندیداهای جامعه روحانیت مبارز به جامعه پمپاژ کردند و تلاش گسترده ای به عمل آوردند تا نامزدهای جامعه روحانیت مبارز به عنوان حامیان سرمایه داران و زالوصفت ها(!) و طرفداران اسلام آمریکایی تلقی شوند.

از آنجا که آیت الله یزدی یکی از سرلیست ها و کاندیداهای شاخص جامعه روحانیت مبارز بود، به طور طبیعی در معرض حجم گسترده تری از تخریب قرار داشت. تبلیغات مخرب در دانشگاه ها و وزارتخانه ها علیه آیت الله یزدی به گونه ای بود که گویی این یار دیرینه امام(ره) که بارها توسط رژیم شاه دستگیر و تبعید شده و منزلش در قم پایگاه انقلابیون و دفتر امام(ره) بود، هیچ سابقه ای در همراهی با انقلاب و امام(ره) نداشته و نماینده طیف فئودال ها و سرمایه داران و زالوصفتان و اسلام آمریکایی است!

در چنین فضای مسمومی، کار بدانجا رسید که در شب 19 رمضان سال 67 زمانی که آیت الله یزدی بر منبر سخنرانی در مهدیه تهران رفت، پیاده نظام جریان چپ و حامیان دولت موسوی رعایت شب قدر و  ایام عزای امیر مومنان(ع) را نکردند و با سردادن شعارهای مرگ بر سرمایه دار و مرگ بر اسلام آمریکایی در سخنرانی آیت الله یزدی اختلال ایجاد کردند و مانع از ادامه آن شدند. 

با این تبلیغات و اقدامات تخریب گرانه، بسیاری از کاندیداهای جامعه روحانیت مبارز تهران از جمله آیت الله محمد یزدی در انتخابات مجلس سوم از راهیابی به مجلس بازماندند و جریان چپ توانست با شعارهای مقابله با امپریالیسم و اسلام آمریکایی، ستیز با سرمایه داری و دفاع از محرومان و پابرهنگان اکثریت کرسی های این مجلس را فتح کند.( جالب این که در پایان همین مجلس سوم، جریان چپ تمامی این ادعاها و شعارها را زیر خاک مدفون کرد و چند سال بعد که سردمدارانش، مجلس ششم را به دست آوردند دقیقاً در نقطه مقابل این شعارها قرار گرفتند).

اما در این میان، واکنش حضرت امام(ره) به تبلیغات تخریب گرانه حامیان دولت موسوی و حذف آیت الله یزدی از مجلس سوم بسیار جالب و عبرت آموز بود. جریان چپ با ادعای پیروی از خط امام و با استناد به مواضع حضرت امام(ره) علیه اسلام آمریکایی و اسلام سرمایه داری، آیت الله یزدی را ترور شخصیت کرد، اما امام(ره) بلافاصله پس از پایان دوره نمایندگی آیت الله یزدی در مجلس دوم و آغاز بکار مجلس سوم، این شاگرد باسابقه و امین خود را به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان منصوب کرد. شورای نگهبانی که مسئولیت نظارت بر قوانین مصوب مجلس را بر عهده دارد!

حکم انتصاب آیت الله یزدی در شورای نگهبان توسط امام(ره)

امام خمینی(ره) در این نامه که به تاریخ 4 تیرماه 1367 صادر شد، با توصیف آیت الله یزدی به عنوان «متدین مورد وثوق» و «دردآشنای اسلام و انقلاب» به شرح ذیل، وی را به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کردند:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ محمد یزدی - دامت افاضاته

با تقدیر از زحمات صادقانه جناب حجت الاسلام آقای صافی - دامت افاضاته - طبق اصل 91 قانون اساسی، جنابعالی را که از افراد متدین مورد وثوق و درد آشنای اسلام و انقلاب می‌باشید، به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان منصوب می‌نمایم. توفیق بیشتر شما را در راه تأیید قوانین مورد رضایت خداوند و در جهت کمک به مستضعفین و محرومین جامعه اسلامی ایران خواستارم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

روح الله الموسوی الخمینی

بدین ترتیب در حالی که حامیان دولت موسوی و مجمع روحانیون مبارز با تبلیغات تخریب گرانه تلاش کردند تا آیت الله یزدی را به نام امام(ره) ترور شخصیت کنند و به دور از اخلاق سیاسی و حتی رقابت جوانمردانه انتخاباتی، مجلس سخنرانی او را در شب قدر به هم زدند، امام خمینی(ره) در حالی که با این عمیات تخریب گسترده،آیت الله یزدی آرای مردم تهران را کسب نکرده بود، این مجتهد باسابقه را با توصیفاتی کم نظیر، به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان منصوب کرد. 

آیت الله یزدی نیز در پاسخ به این تدبیر حکیمانه امام(ره) طی نامه ای خطاب به استاد خویش چنین نگاشت:

بسم الله الرحیمن الرحیم

محضر مبارک رهبر عظیم الشان انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خمینی

صدور حکم و دستور واجب الاطاعه آن حضرت مبنی بر انجام وظیفه اینجانب در نهاد شورای محترم نگهبان که موجب توفیق بیشتر اینجانب و پیشگیری از ذنب لایغفر کنار بودن از انقلاب شد و تقارن آن با میلاد مسعود حضرت ثامن الائمه(ع) را به فال نیک گرفته، ضمن دعای سلامت و طول عمر برای آن حضرت، امیدوارم با دعای خیر آن امام بزرگوار بتوانم در راه انقلاب و اسلام و مسلمین بخصوص ضعفا و  محرومین انجام وظیفه کنم.

چند ماه بعد نیز که حضرت امام(ره) شورایی را برای بازنگری قانون اساسی تشکیل دادند، آیت الله یزدی هم به عنوان یکی از شخصیت های برجسته این شورا از سوی ایشان معرفی گردید.