هاشمی رفسنجانی:موضع رهبری درباره انتخابات را قبول دارم

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست هم اندیشی برگزیدگان مرحله اول انتخابات مجلس دهم و نامزدهای مرحله دوم ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدال گرایان که صبح امروز در تالار همایش کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: خوشحالم در جمع کسانی صحبت می کنم که امیدواریم در تاریخ انقلاب بتوانند تاریخ ساز باشند.

وی افزود: تحولاتی که از سال ۸۴ تا ۹۲ پشت سرگذاشتیم، تحولات منفی بود و وضع کشور، اسلام و انقلاب را در شرایط نامناسبی قرار داد. مردم گام اول خود را در سال ۹۲ خوب برداشتند و راه را باز کردند و اگر آن راه باز نشده بود، این نتیجه قابل قبول در دوره فعلی به دست نمی آمد.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: مردم و سیاست مداران فرهیخته کشور ما، امروز شرایطی پیدا کردند که اگر جدی و با صبر و استقامت باشند، می توانند راه انحرافی که در انقلاب پیش آمد و جریان انحرافی که به نظام ضربه زد را اصلاح کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما می توانیم شرایط جدید و ارزشمندی را در تاریخ انقلاب به وجود بیاوریم و شرط آن این است که همه در این مسیر جدی باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شما کسانی هستید که یا در انتخابات مجلس دهم انتخاب شدید و یا در آستانه انتخاب شدن هستید و موثرترین مدیریت کشور را در دست خواهید گرفت.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع اعضای خبرگان رهبری تصریح کرد: دیروز شاهد بودیم که رهبری انتخابات را خوب توصیف کردند و نکات برجسته آن را در آرامش و صحت انتخابات دانستند که من هم این موضوع را کاملاً قبول دارم.

وی گفت: در شرایطی که بیم آن می رفت فتنه بزرگی را شاهد باشیم، آرامش کم نظیری را در انتخابات مشاهده کردیم. آمریکائی ها که خیلی ادعا می کنند انتخاباتی آرام و متمدنانه دارند، دیدیم که شب گذشته در جریان سخنرانی «ترامپ» که اسم این فرد نشان می دهد آدم عجیبی است،تشنج ایجاد شد و در آن درگیری پیش آمد به طوری که نتوانست سخنرانی خود را ادامه دهد. البته ما هم از این مسائل داشته ایم اما این اتفاق در آمریکا بی سابقه بود.

وی افزود: در شرایطی که خیلی ها در دنیا منتظر بودند تا حوادث تلخی در ایران اتفاق بیفتد، ما رشد مردم و ریسک پذیری فعالین سیاسی در انتخابات را شاهد بودیم که وارد میدان رقابت شدند.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: باید از کسانی تشکر کنم که صادقانه و متفکرانه توانستند هماهنگی در صفوف خود ایجاد کنند و تصمیمات یکپارچه بگیرند. آنها باید از گذشته درس بگیرند تا به صورت متفرق وارد میدان نشوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید از این انتخابات درس بگیریم که متفرق وارد میدان نشویم، اظهار داشت: در دنیا دو یا سه حزب میداندار هستند؛ ما از رشد مردم فهمیدیم که با اخبار حزب های بزرگ سروکار داشته اند. دو طرف به لیست رای دادند و انفرادی خیلی کم است، این خیلی کار بزرگی است.

وی افزود: مردم ۴۶ نفر را از روی لیست انتخاب می کردند و این کار سختی بود. حضور مردم جدی تر می شود و اطلاع رسانی حضوری، تصویری و مکتوب ما نیز بیشتر می شود؛ در شرایط کاملا جدیدی قرار گرفته ایم و جوانان ما حسابی متخصص هستند و دیدم مسائل را چقدر خوب برای مردم توضیح می دهند.

وی با اشاره به اینکه رهبری از حضور و تعداد شرکت کنندگان ابراز رضایت می کنند، ادامه داد: اما ممکن است برخی از این نتایج آنچه ایشان می خواستند، نشده اما این اصول کار است و فکر می کنم انتخاب خوبی داریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه مجلسی تشکیل می شود که یکنواخت نیست و اختلاف نظر وجود دارد که بسیار مفید است تصریح کرد: ما نمی خواهیم که همه مثل محصول یک کارخانه اثر داشته باشند؛ باید اختلاف نظر باشد و اکثریت، ملاک حل اختلافات است. باید تابع باشیم و مجلسی داشته باشیم که کاملا به صورت زنده مسائل کشور را تعریف کند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد این مجلس می تواند با دولت همدلی داشته باشد. وقتی رئیس مجلس و یا رئیس جمهور بودم فکر نمی کردم که هر چه دولت می خواهد مجلس باید عمل کند؛ باید آزادانه فکر کند و رای بدهد تا انشاالله مجلس ارزشمندی داشته باشیم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: زمینه اینکه مجلسی معتدل، کارا، زنده، فعال و به روز داشته باشیم، فراهم است و در کنار آن، دولت فعال باید ادامه داشته باشد تا بتوانیم خدمت واقعی به مردمی انجام دهیم که سالها جانفشانی کرده و سالها کمبودها را تحمل کرده اند؛ آخرین امتحان مردم حضور موثر در انتخابات است. مردم باید امید داشته باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شعارهای انتخابات اخیر گفت: آخرین شعار انتخاباتی شما سه کلمه امید، آرامش و اقتصاد مناسب است. اعتدال را در همین ها توضیح می دهیم که یک پایه اساسی، خدایی و قرآنی است؛ شما برای این شعارها تلاش می کنید.

وی با بیان اینکه شما می توانید برای راه خدا، عدالت و برگزیدگان خداوند، راه خود را پیدا کرده و بروید، اظهار داشت: در سوره فرقان از آیات ۶۳ تا ۷۶، ۱۳ آیه بندگان خاص خدا را معرفی می کند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود افزود: رحمانیت شرط این است که ما در مسائل راه خود را گم نکنیم. خداوند رحمان است و بندگان عبادالرحمان را مخاطب قرار می دهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از ویژگی های عبادالرحمان را «هون» دانست و تصریح کرد: هون، خط مشی است. هون یعنی اعتدال و آنهایی که خط و مشی اعتدال را پذیرفته اند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه در این خط آرامش مردم همواره با آدم های آرامش‌خواه مواجه نیستند، تصریح کرد: آدم های تندرو و بدجنسی هستند که آدم با آن مواجه می شود؛ اینجا راه مشخص خواهد شد. اگر منطقی دارید بیایید جلو؛ بیایید بنشینید و بحث کنیم؛ بیایید با هم در مشترکات حرف بزنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام کلمه «سلام» را مهمترین شعار دین برشمرد و افزود: ما چون عرب نیستیم نمی توانیم مفهوم آن را خیلی متوجه شویم. عبادالرحمن وقتی به بهشت می روند سرتا پا سلام هستند و ملائکه با سلام از اینها استقبال می کنند و بین آنها هر چه که رد و بدل می شود، سلام است.

وی با تاکید بر اینکه در همه امور ما باید معتدل زندگی کنیم و افراط و تفریط نداشته باشیم، تصریح کرد: امید دو جهت دارد یکی دولت تدبیر و امید است و بخشی از مردم طرفدار دولت هستند و برخی ها هم اصلاح طلب ها هستند که طرفدار دولت هستند؛ برخی ها هم مستقل ها هستند که طرفدار دولت شده اند و این شعار امید است.

هاشمی رفسنجانی آرامش را خاص کسانی عنوان کرد که رأی داده اند و ادامه داد: رونق اقتصادی، کمبود واقعی ما است. البته بعضی ها فکر می‌کنند عسرت و ریاضت داشته باشیم، بهتر ساخته می شویم؛ من اصلا این را قبول ندارم و قرآن هم این را قبول ندارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از سه بخش شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی را شعاری قرآنی عنوان کرد و اظهار داشت: رونق اقتصادی همراه با اعتدال و آرامش دومین نکته ای است که خود را نشان می دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انصاف در قرآن به معنای هزینه کردن است و در فارسی به معنای دادن در راه خدا است؛ در قرآن این نیست بلکه به معنای هزینه است. کار مهم شما مجلسی ها این است که منابع درآمد و هزینه را منطبق کنید.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: وقتی می خواهید ثروت را هزینه کنید؛ اسراف نه و اعتدال آری. اسراف حرام است و ریاضت هم حرام است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رفتارهای صوفی منشانه را یکی از ضربات ما در تاریخ دانست و تصریح کرد: این انحراف از تصوف است. تفکر صوفی‌منشانه اقطار ضربه به عقبه قدرت دنیای اسلام زده است. قرآن می فرماید عبادالرحمن آنهایی هستند که وقتی می خواهند هزینه  کنند، اسراف نمی کنند و کم هم نمی گذارند؛ ریاضت‌کشی و عسرت را نیز انتخاب نمی کنند و بین اقطار و اسراف میانه‌روی می کنند. شما مجلسی ها باید بین هزینه و درآمد تعادل برقرار کنید.

وی در ادامه گفت: اگر آدم زیاد خود را درگیر عبادت کند، اینطور از ما نخواسته اند. اگر رها کنید نیز انحراف است. در حد انسان های معتدل باید زندگی کرد؛ اعتدال در مصرف و حتی انفاق و این یک نوع اعتدال است.

هاشمی رفسنجانی عقاید، افکار، انجام وظایف، پرهیز از گناه، اخلاق فردی، خانوادگی و اجتماعی، عبادت، صبر و دعا را از مجموعه صفات معتدل برشمرد و توضیح داد: افراط و تفریط در اینها مشکل ایجاد می کند. اگر ما در مشکلات دنیا صبر نداشته باشیم و دچار انحراف شویم، دیگر عبادالرحمن نیستیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اینکه خیلی آدم ها می گویند بهتر است تحریم باشیم و روی پای خود بایستیم و این را به شعب ابی طالب تشبیه می کنند، مگر پیغمبر(ص) اختیاری شعب ابی طالب را انتخاب کرد؟ به جایی رسید که آنها پیغمبر(ص) را تحریم کردند و به لحاظ جغرافیایی هم آنها را حذف کرده و در دره ای که متعلق به ابی طالب بود، مسلمانان معدودی جمع شده بودند و با عسرت زندگی می‌کردند. بعضی ها افتخارشان این است که در ما در شعب ابی‌طالب زندگی می کنیم؛ اگر این‌طور بود که پیامبر(ص) از شعب بیرون نمی آمد.

وی افزود: به محض اینکه خداوند کمک کرد مسلمانان از عسرت به سمت کار اساسی یعنی تشکیل حکومت رفتند. کجا پیدا می کنیم که ما خوشحال باشیم که محاصره هستیم. این چه حرفی است؟ مگر می شود امروز در دنیا زندگی افتخارآمیز داشته باشیم و محاصره باشیم. مگر حرف حسابی نداریم؟

هاشمی رفنسجانی با طرح این سوال که مگر ما مدعی نیستیم که منطقمان منطق قرآنی است، گفت: چرا باید در دنیا محصور باشیم و حرف نزنیم و با ابزار اطلاع رسانی دنیا قهر کنیم؟ ما از همین ابزار باید سهمی برای گفتن افکار، راه و زندگی خود داشته باشیم تا دیگران تشویق شوند راه اسلام را انتخاب کنند؛ نه اینکه متنفر باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود: ترامپ که از هیچ در آمریکا پیشتاز شده، شعار مهمش ضد اسلامی است. می گوید ما باید بین خود و مسلمانان دیوار بکشیم و مسلمانان را بیرون کنیم. این تبلیغات و کارهای افراطی در کشورهای اسلامی باعث شد که علاقه ای که مردم باید به سمت اسلام داشته باشند، دیگر وجود نداشته باشد.

وی با طرح این سوال که چرا باید به اسم تروریسم همه جا از ما نگران باشند، خاطرنشان کرد: اوباما دیشب گفت که باید از خاورمیانه پای خود را بیرون بکشیم چون اینجا جای خونریزی است. اینجا می تواند بهشت باشد. با همین تندروی ها مثل داعش، القاعده، بوکوجرام، جبهة النصره و امثال آن افتخار کنیم که ما را تروریسم بدانند؛ چه فایده ای دارد؟

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اینکه باید با منطق با دنیا برخورد کنیم، اظهار کرد: امیدوارم این دو مجلس با مطالعه قرآن و یاد گرفتن از آن، الگوی خوبی برای مجالس دنیا باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه تصریح کرد: با همت دولت، روحانی و ظریف حصر شکسته شد و ما از تحریم بیرون آمدیم. اینکه می گویند ما نتیجه نگرفتیم، بی‌انصافی است و قطع روابط ما با بانک های دنیا چه فایده ای برای ما داشت.

وی ادامه داد: باید در تجارت جهانی وارد شویم چرا که امتیازات زیادی داریم، دیگران استفاده می کنند و ما هم باید استفاده کنیم.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: شما وارد مجلس می شوید و دوستانی ممکن است حرفی در آنجا بزنند؛ مردم خودشان تشخیص خواهند داد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه خیلی به این رشد فکری که در مردم پیدا شده است، امیدوارم، خاطرنشان کرد: اصلا سرمایه این است و اگر رشد فکری مردم نبود، در سال ۹۲ پیروز نمی شدیم. به خصوص زمانی که شما اصل را بر این گذاشتید که خانم ها را بیاورید. این اتفاق مهمی است.

وی گفت: نصف جامعه ما خانم ها هستند و زمانی نمی کشد که تعداد دانشمندان زن ما با دانشمندان مرد ما برابر خواهد شد؛ چون آنها فراغت بیشتری در ارتباط با تحصیل دارند. استعداد آن را نیز دارند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه افزود: اینکه گفته می شود مغز خانم ها کوچک‌تر است، حرف درستی نیست؛ اگر کوچک‌تر است فشرده‌تر عمل می‌کند.