«دیوید شد» رئیس سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه «الاشرق الاوسط» با انتقاد از دولت اوباما به دلیل مذاکره با ایران، گفت واشنگتن بدون آنکه به برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد، تحریم‌های اعمال شده علیه تهران را رفع کرد.

وی در ادامه این گفت‌و‌گو بر لزوم تلاش آمریکا برای ایجاد روابط حسنه با متحدان سنتی عربش در منطقه سخن گفت و افزود: «این بدین معنا نیست که ما از یک توافق هسته‌ای خلاص شویم بلکه ترجیحا باید موفق به ایجاد روابط حسنه قوی با مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس شویم. یعنی بتوانیم قابلیت‌های بیشتری را برای مواجهه به سازمان‌های وابسته به ایران که موجب ناآرامی در منطقه می‌شوند، ایجاد نماییم.»

دیوید شد افزود که رییس جمهور بعدی آمریکا باید با اعراب منطقه با احترام برخورد کند و ضرورت دارد روشی واضح و مشخص در بازگرداندن توازن راهبردی وجود داشته باشد.

این مقام سابق آمریکایی بازگشت توازن در منطقه را به تغییر در وضعیت نبرد در سوریه به خصوص شهر رقه، که به دژ گروه تروریستی داعش مبدل شده است و نیز حضور نیروهای زمینی در منطقه برای نبرد علیه داعش منوط دانست، زیرا از دیدگاه او نمی‌توان تنها از طریق حملات هوایی به موفقیت دست یافت.