مرعشی تعارف بر سر ریاست لاریجانی یا عارف را کنار گذاشت

سخنگوی کارگزاران ضمن دفاع از ریاست عارف در مجلس دهم، درباره چند دستگی در فراکسیون اصلاح‌طلبان هشدار داد.

 

حسین مرعشی در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته است: فراکسیون ما شامل اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان حامی دولت اکثریت مجلس را خواهد داشت. ولی اینکه ما بتوانیم این فراکسیون را به گونه‌ای دموکراتیک اداره کنیم که انسجام آن بیشتر شود، مسئله‌ای است که پیش روی ما است و باید روی آن کار کنیم. در حال حاضر آقای عارف و سایر دوستانی که خصوصا از تهران به مجلس رفته‌اند و بسیاری از دوستانی که از شهرستان‌ها آمدند اگر بتوانند نتیجه‌ای که از تجربه مجلس پنجم گرفتیم را تکرار کنند خیلی خوب است. در مجلس پنجم اصلاح‌طلبان اقلیتی بودند که گاهی اکثریت را زمینگیر می‌کردند.

 

وی درباره حمایت از برخی اصولگرایان در انتخابات گفت: ما از آقای مفتح حمایت کردیم چون آنجا کاندیدا نداشتیم. از آقای لاریجانی هم حمایت کردیم اما حتما انتظار نداریم که آقای لاریجانی به فراکسیون ما بیاید یا انتظار نداریم الزاما آقای مفتح به فراکسیون ما بیاید. آقایان جلالی و نعمتی قاعدتا باید به فراکسیون ما بیایند اما اگر نخواستند بیایند ایرادی ندارد.

 

وی با بیان اینکه در موضوع ریاست مجلس دهم جمع زیادی ممکن است با آقای عارف و جمع محدودی با آقای لاریجانی موافق باشند. می‌گوید به هر حال استدلال و بحث کنند ما دو خبر داریم.

 

مرعشی سپس به تجربه مجالس پنجم و ششم می‌پردازد و می‌افزاید: ما تجربه اقلیت موفق در مجلس پنجم و اکثریت ناموفق در مجلس ششم را داریم.

 

در مجلس ششم آقای کروبی، میردامادی، بهزاد نبوی، مجید انصاری و هادی خامنه‌ای در یک ائتلاف با یک برد ملی وارد مجلس شدند اما انتهای مجلس ششم طوری بود که اینها دور هم نمی‌توانستند جمع شوند. انتهای مجلس ششم طوری بود که آقای بهزاد نبوی و آقای کروبی هیچ قرابتی با هم نداشتند.

 

مرعشی با بیان اینکه «حتی اگر قرار باشد آقای لاریجانی را رئیس کنیم این فراکسیون ماست که باید تصمیم بگیرد»، ادامه می‌دهد: من خطر مجلس دهم را این می‌دانم که فراکسیون با انسجام عمل نکند.

 

مرعشی پیش از این ادعا کرده بود حتی 30 نامزد برای حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات وجود ندارد اما اکنون ادعا می‌کند: با مجموعه حامیان دولت، 124 نفر به مجلس فرستادیم که 95 نفر از ماست. وی با پیش‌بینی اختلاف در فراکسیون اصلاح‌طلبان می‌گوید: من در بین دوستان اصلاح‌طلب خودمان افرادی می‌بینم که ممکن است وارد فراکسیون نشوند یا در نهایت مجبور شویم از آنها عذرخواهی کنیم که به دلیل رفتار غیر تشکیلاتی از آن خارج شوند.

 

مرعشی سپس تعارف بر سر ریاست لاریجانی یا عارف را کنار می‌گذارد و می‌گوید: حتما اولویت ما آقای عارف است. در جمع اصلاح‌طلبان نظر روی آقای عارف است. من شخصا برای آقای لاریجانی خیلی احترام قائل هستم ولی باید بدانیم که آقای عارف الان نماد جریانی است که دقیقا یک سال دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری باید متحد پشت سر آقای روحانی ظاهر شویم. هر نوع سستی در حمایت از آقای عارف، اتحاد 96 ما را مخدوش می‌کند. ... نباید لاریجانی را کنار بگذاریم اما اصل برای ما مردم هستند... برداشت من این است که شانس آقای عارف بیشتر است اما دلم نمی‌خواهد که این اتفاق با تلخی بیفتد. همراه کردن آقای عارف با خود از سوی روحانی در سفر به یزد نشانه‌ای مثبت و هوشمندانه بود.

 

یادآور می‌شود 136 نفر از 221 منتخب مجلس دهم در دور اول، دیروز با علی لاریجانی دیدار و رایزنی کردند.