گزینه ما عارف است مگر اینکه مجبور شویم لاریجانی را بپذیریم!

شجاع‌‌پوریان در مصاحبه با روزنامه آرمان و در پاسخ این سوال که در فضای سیاسی قبل از انتخابات شایعاتی مبنی بر توافق اصلاح‌طلبان با دکتر لاریجانی برای ریاست بر پارلمان منتشر شد؛ اصلاح‌طلبان تا چه اندازه ممکن است آرای خود را در سبد لاریجانی بیندازند، در صورتی که وزن اصلاح‌طلبان برای ریاست عارف بیش از حد تصور است، گفت: تردیدی نیست گزینه مطلوب اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس دکتر عارف است؛ اما آرایش نهایی مجلس امکان دارد اصلاح‌طلبان را به سمت گزینه‌های دیگر از جمله  لاریجانی سوق دهد. خبرهایی در حد رسانه‌ها و بعضی محافل درباره توافق اصلاح‌طلبان و لاریجانی به گوش می‌رسد اما توافق رسمی در ابن باره وجود نداشته، هرچند نمی‌توان منکر بود که موضع‌گیری‌های دکتر لاریجانی و نحوه تعامل ریاست مجلس در دو سال گذشته باعث محبوبیت آقای لاریجانی در میان بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان شده، اما تردیدی نیست آقای لاریجانی یک نیروی اصلاح‌طلب نیست و خود را متعلق به جریان اصولگرا می‌داند؛ از این رو گزینه مطلوب اصلاح‌طلبان برای ریاست مجلس نیست، اما اگر مرحله دوم انتخابات به گونه‌ای رقم بخورد که اصلاح‌طلبان حائز اکثریت مجلس نشوند، امکان دارد حمایت از ریاست آقای لاریجانی در مجلس در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار گیرد.

وی درباره دور دوم انتخابات گفته است: تجربه نشان داده مشارکت در مرحله دوم انتخابات به ویژه در شهرهای بزرگ به صورت معناداری کاهش می‌یابد و این نکته‌ای است که اصلاح‌طلبان باید به آن توجه کافی داشته باشند. چون عدم حضور مردم در مرحله دوم به معنای پیروزی رقیب است و این شرایط می‌تواند آرایش سیاسی مجلس دهم را تحت‌تاثیر قرار دهد. لذا به نظر می‌رسد رسانه‌های اصلاح‌طلب باید اهمیت مرحله دوم انتخابات مجلس در 69 حوزه باقیمانده را گوشزد کنند. البته در حوزه‌های کوچک کماکان مشارکت مردم بالا خواهد بود. اما در کلان‌شهرها و حوزه‌های پرجمعیت حضور مردم در مرحله دوم نیاز به برنامه‌ریزی دارد و چنانچه این اتفاق حادث نشود، شرایط به ضرر اصلاح‌طلبان خواهد بود.

یادآور می‌شود اصرار بر گزینه عارف در حالی است که افراطیون مدعی اصلاحات پیش از این بارها عارف را اصلاح‌طلب قلابی و بدلی توصیف کرده و در سال 92 او را  مجبور کردند به نفع روحانی کنار رود که همین موجب انصراف وی بدون اعلام حمایت از روحانی شد.