پیشرفت امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران هر سال که از انقلاب اسلامی می گذرد بروز و ظهور بیشتری پیدا می کند و مهمترین وجه شاخصه این بروز و ظهور نیز در بومی بودن این پیشرفت ها تعریف می شود.

اتفاقات نظامی سال 94 در کشورمان به ما نشان می دهد که علی رغم جنگ هشت ساله تحمیلی و تحریم های ظالمانه اقتصادی و نظامی، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به خویی توانسته اند اهداف خود را در راستای سیاست دکترین دفاعی و بازدارندگی محقق کنند و جایگاه خود را به عنوان قدرت برتر و دست پیشتاز نظامی در منطقه به اثبات برساند.

 

شاید اولویت بندی رخدادهای نظامی سال 94 به علت اهمیت و استراتژیک بودن آنها برایمان کمی دشوار باشد؛ در ادامه قصد داریم مهمترین این رخدادها را به شکلی اجمالی بررسی کنیم:

 

دستگیری و بازداشت نظامیان آمریکایی در جزیره فارسی

 

در نخستین ساعات بامدادی بیست و سوم دی ماه، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: در ساعت 16:30 سه شنبه مورخ 22 دی 94، دو فروند شناور رزمی امریکایی حامل ده تفنگدار مسلح که وارد آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند.

 

 

گزارش دفاعی

 

سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در این باره بیان داشت: از 10 تفنگدار مستقر در 2 شناور توقیف شده 9 نفر تفنگدار مرد و یک نفر تفنگدار زن بودند که در 3 مایلی آبهای سرزمینی جزیره فارسی قرار گرفته بودند و بلافاصله به لحاظ عدم حرفه ای عمل کردن این نیروها توسط رزمندگان ما در دریا توقیف شدند و به جزیره فارسی منتقل شدند. 

 

سرلشکر سید حسن آقایی فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این باره گفت: آمریکایی ها آموختند که تا چه حد در برابر نیروهای مقتدر جمهوری اسلامی آسیب‌پذیرند، و اگر درایت و حسن نیت فرماندهان ما نبود امروز آمریکایی‌ها با یک مصیبت جدید مواجه می‌شدند. 

 

 

سرانجام حوالی ساعت 13:30 بیست و سوم دی، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیر عمدی بودن ورود غیر قانونی و غیر مجاز شناورهای رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، از رها سازی تفنگداران دستگیر شده امریکایی در آب‌های بین المللی خبر داد.

 

در بخشی از این اطلاعیه آمده بود: در پی ورود غیر قانونی و غیر مجاز دو فروند شناور رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و در حوالی جزیزه فارسی در عصر روز گذشته (سه‌شنبه مورخ 94/10/22 ) این شناورها پس از تمکین اخطار شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه متوقف و سرنشینان آن که 9 تفنگدار مرد و یک تفنگدار زن بودند، دستگیر شدند.

 

گزارش دفاعی

 

تنها 17 روز پس از این رخداد، سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه و چهار تن از فرماندهان این نیرو که در جریان توقیف شناورهای امریکایی و بازداشت تفنگداران متجاوز امریکا در محدوده جزیره فارسی، اقدام شجاعانه و بهنگام کرده بودند، به افتخار دریافت «نشان فتح» از دست حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا نائل شدند.

 

رزمایش دریایی ولایت 94 در گستره 3 میلیون متر مکعبی شرق تنگه هرمز

 

رزمایش دریایی ولایت 94 که در گستره‌ای به اندازه 3میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز تا مدار 10 درجه شمالی اقیانوس برگزار شد، دستاوردهای فراوانی برای نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران داشت؛ از شلیک و پرتاب موفقیت آمیز اژدرهای پیشرفته از ناوشکن ها و زیردریایی ها تا شلیک موشک های کروز "نصر" و انهدام اهداف متحرک سطحی.

 

گزارش دفاعی

 

به نظر می سد هر دو هدف فرماندهان نیروی دریایی ارتش از برگزاری رزمایش دریایی ولایت 94 محقق شده باشد؛ نخستین هدف رزمایش ولایت 94، تثبیت اقتدار نیروهای مسلح ایران در خلیج فارس، شمال اقیانوس هند و شرق تنگه هرمز بود که به اذعان همگان با موفقیت انجام شد به خصوص آنکه هشدار روز نخست نیروهای ایران به یک ناو و هواپیمای آمریکایی و دور شدن آنها از منطقه رزمایش و همچنین تصویربرداری از ناو ائتلاف فرامنطقه ای در شمال اقیانوس هند توسط پهپادهای شناسایی ارتش، نقش مهمی در این تثبیت اقتدار داشت.

 

دومین هدف فرماندهان نیروی دریای ارتش از برگزاری رزمایش ولایت 94، آزمایش تجهیزات جدید و بکارگیری آنها در مناطق عملیاتی بود که پس از پایان روز چهارم که آخرین روز عملیاتی این رزمایش بود، شاهد بودیم که تمامی تجهیزات جدید و پیشرفته نیروی دریایی ارتش در این رزمایش موفق عمل کرده و موجب سرافرازی متخصصین و دانشمندان جهاد خودکفایی نیروهای مسلح ایرانی شدند.

 

گزارش دفاعی

 

رزمایش پنج روزه دریایی ولایت 94 در روز 11 بهمن با رژه بزرگ یگانهای مختلف سطحی، زیر سطحی و هوایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان به پایان رسید؛ در این مراسم جمعی از فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح ازجمله سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و امیر سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش حضور داشتند.

 

رزمایش "اقتدار ولایت" نیروی هوافضای سپاه

 

مرحله نهایی رزمایش "اقتدار ولایت" نیروی هوافضای سپاه پاسداران در روزهای 19 و 20 اسفند ماه سال 94 در مناطق مختلف کشور برگزار شد؛ رزمایشی که با پرتاب موفقیت آمیز موشک های عماد، قیام، قدر و شهاب، بار دیگر توانمندی خارق العاده و بومی متخصصان هوافضای کشورمان را به اثبات رساند. شلیک هایی با برد چندصد کیلومتر که اعتماد و آسودگی را در دل هموطنان و همچنین مردم کشورهای همسایه ایجاد کرد و از آن سو موجب ترس و نگرانی دشمنان قسم خورده کشورمان شد.

 

گزارش دفاعی

 

بلافاصله پس از پایان این رزمایش و حتی در حین انجام آن، مقامات آمریکایی در سطح وزارت خارجه و حتی رئیس جمهور اوباما مواضع و هشدارهای خود را در خصوص برگزاری این رزمایش به اشکال و انحای مختلف ابراز کردند و از بردن این پرونده به شورای امنیت سازمان ملل متحد دم زدند. دلیل آنها نیز آن بود که رزمایش اقتدار ولایت نیروی هوافضای سپاه، ناقض قطعنامه شورای امنیت است؛ حال آنکه موشک های آزمایش شده در این رزمایش به هیچ وجه قابلیت حمل کلاهک هسته ای را نداشتند.

 

گزارش دفاعی

 

این در حالی بود که چند ماه پیش و قبل از حصول برجام، آمریکایی ها در واکنش به آزمایش موشک عماد، آن را نقض قطعنامه سازمان ملل دانستند و برخی از مقامات کنگره آمریکا نیز درصدد وضع تحریم های جدید علیه ایران به دلیل این آزمایش موشکی برآمدند.

 

سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه که در کنار سردار جعفری فرمانده کل سپاه و سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در مرحله نهایی رزمایش "اقتدار ولایت" حضور داشت، در خصوص مداخلات و سنگ اندازی های آمریکایی ها در این زمینه گفت: همه دنیا باید بدانند که توانایی موشکی و دفاعی ما تابع اراده و خواست سیاسی هیچ قدرتی در جهان نیست و اگر هم قطعنامه‌ای علیه ما صادر می‌کنند، تنها آرزوهاییست که بر روی کاغذ می‌آورند در حالی که موشک‌های پیشرفته ایران یک واقعیت روی زمین است.