روزنامه انگلیسی زبان «یمن تایمز» چهارشنبه گفت‌‌وگویی را با «مرتضی عابدین» کاردار ایران در یمن منتشر ساخت.

عابدین درباره اثرات برجام بر یمن و اعزام مشاوران نظامی ایران به این کشور در آینده نزدیک برای کمک به انصار الله در نبرد علیه ائتلاف سعودی گفت: «یمن خود کشوری قوی است و نیرو برای دفاع از خود دارد. یمنی‌ها نیاز به حمایت ندارند آن‌ها به سلاح نیز نیاز ندارند. ما به طور سیاسی از مردم یمن دفاع می‌کنیم و از طریق رسانه‌ها پیام‌های آن‌ها را به جهان مخابره می‌کنیم تا همگان جنگ بی‌رحمانه و خشن علیه بیگناهان این کشور را درک کنند. حمایت ما کاملا در چارچوبی سیاسی است. ما از انصار الله به عنوان جزیی از مردم یمن که از نبرد رنج می‌کشند، دفاع می‌کنیم. انصار الله از مردم یمن علیه تجاوزگرانی که کودکان، زنان و سالخوردگان را می‌کشند، دفاع می‌کند.»

عابدین در پاسخ به سئوالی دیگر در زمینه اینکه برخی تحلیلگران می‌گویند توافق هسته‌ای زمانی منعقد شد که تهران با ریاض در زمینه امور منطقه به توافق رسیدند و پیرو آن ایران، سوریه و عراق را داشته باشد و عربستان بتواند یمن را کنترل کند، گفت: «جمهوری اسلامی خواهان خاتمه اختلاف یک کشور به بهای دستیابی به موردی دیگر نیست. عربستان سعودی سعی دارد نبرد یمن را به نبرد سوریه متصل کند. آن‌ها سعی دارند با یمن تصفیه حساب کنند و  ما می‌دانیم که آن‌ها در این کشور منافع دارند.  اما منافع آن‌ها نباید منافع ملی یمن را نقض کند. درباره سیاست خارجی نیز ایران اصول قطعی خود را دارد و با اشتیاق آن‌‌ها را تعقیب می‌کند. یکی این است که در یک کشور برای اهداف دیگر حضور ندارد و آنهایی که چنین  اهدافی دارند افرادی اخلاق مدار نیستند.»

کاردار ایران در پاسخ به سئوال دیگر درباره این‌که بسیاری ایران را متهم می‌کنند که با سیاسی کاری مانع خاتمه نبرد در این کشور می‌شود زیرا این نبرد منابع مالی، نظامی سعودی‌ها را می‌تواند پایان داده و این امر منجر به سقوط  نظام این کشور خواهد شد، گفت: «همه نسبت به این‌که چه کسی نبرد در یمن را آغاز کرد، چه کسی ائتلاف شکل داد و به یمن حمله کرد و چه کسی جبهه نبرد در مرز یمن، عربستان را باز کرد می‌شناسند. اگر مردم یمن یا به ویژه انصار الله مسئول حملات در مرزهای عربستان و گشایش جبهه نبرد بودند، آنگاه حق داشتند ایران را مقصر تحریک انصارلله در حمله به مرز و تحمیل نبرد بر سعودی‌ها معرفی نمایند.»

کاردار ایران در پاسخ به سئوال دیگر  «علی ابراهیم المسحکی» خبرنگار روزنامه یمن تایمز در زمینه این‌که عربستانی‌ها نبرد یمن را برای مغلوب کردن «بشار اسد» در سوریه و تضعیف سیاسی و اقتصادی ما در خاتمه دادن به حمایت از بشار اسد راه انداختند که البته چنین موردی محقق نشد ، گفت: «باید تاکید کنم که ایران هیچ حضور نظامی در یمن ندارد ، بنابر این عربستان سعودی به اهدافش در این کشور نخواهد رسید .‌آن‌ها و نه ما، در یمن مغلوب می‌شوند. ما از این‌که عربستانی‌های منابع و قدرت خودرا در نبرد یمن و دیگر کشورها از دست می‌دهند متاسفیم اما آن‌ها خود این چنین خواسته اند. آنچه را که آن‌ها باید انجام می‌دانند بکارگیری منابعشان علیه دشمن واقعی اسلام و مسلمین که صهیونیست‌ها بود نه این‌که کشتن برادرانشان در کشوری همسایه را بکشند.»

عابدین در زمینه ادعای دولت فعلی یمن و عربستان در زمینه  قاچاق اسلحه به نیروهای انصار الله و گسیل مشاوران نظامی  به یمن برای کمک به حوثی‌ها گفت: «ما در یمن مداخله نظامی نکردیم و همه این را می‌دانند. با وجود این ادعاها هیچ مشاور یا نیروی نظامی ایران در یمن نیست. اگر نیروی نظامی از ایران در یمن هست، آن‌ها باید آن‌را با مدرک ثابت کنند.»

کاردار ایران در خاتمه و درباره ادعای بسیاری که می‌گویند عربستان سعودی از داعش حمایت می‌کند و در نقطه مقابل نیز اهالی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مدعی‌اند که حامی اصلی داعش ایران است زیرا آن‌ها تاکنون خواهان حمله به ایران نشده‌اند و در عین حال مردم را دعوت به سرنگونی نظام سعودی می‌کنند، پاسخ داد: «داعش نمایشنامه کمدی سعودی است و جهان می‌داند که چه کسی از داعش حمایت و تجهیز مالی، عقیدتی می‌کند. وهابی‌های سعودی داعش را ایجاد کردند. در زمینه تهدید داعش علیه سعودی نیز باید بگویم که این‌ها دروغ‌هایی با مصرف رسانه‌ای هستند و هیچ تهدید واقعی از سوی داعش علیه دولت سعودی وجود ندارد  زیرا این گروه در عراق و سوریه انسان‌ها را می‌کشد. در حقیقت آن‌ها افرادی را هدف می‌گیرند که دشمن وهابیت هستند و دلیل این که چرا داعش تهدیدش متوجه ایران نمی شود، تاحدودی به خاطر همبستگی ملی ما است که عامل  مهم حفظ امنیت کشور است. اما عوامل دیگر نیز نیروهای مسلح قدرتمند و نیز دولت دوراندیش و عاقل ما است.»