واکنش آمریکا به استخراج اطلاعات از قایق تفنگداران بازداشت‌شده

یک مقام نیروی دریایی آمریکا به اظهارات علی رزمجو، از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره استخراج بیش از 13 هزار صفحه اطلاعات نظامی از آمریکا واکنش نشان داد.

علی رزمجو روز سه‌شنبه گفته بود طبق قوانین بین المللی ایران حق داشته است از دستگاه های متعلق به نظامیان بازداشت شده، اطلاعات لازم را استخراج کند.

جان ریچاردسون، فرمانده عملیات دریایی آمریکایی روز چهارشنبه به کمیته نیروهای مسلح سنا درباره گفت: «آنها (این اطلاعات) نباید جمع‌اوری می‌شدند.»

 سناتور جان مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا از ریجاردسون پرسید: «ژنرال رزمجوگفته که این اقدام طبق قواعد بین‌المللی حق ایران بوده است. با این موافقید؟»

ریچاردسون در پاسخ گفت: «خیر. طبق قوانین بین‌المللی، هیچ مقامی سوار قایق نبوده است. آنها قایق‌هایی با حق حاکمیت آمریکا بوده‌اند و مجاز به بودن در همان نقطه بازداشت شده بوده‌اند.»

جان مک‌کین در ادامه فهرستی از آنچه به گفته وی اقدامات ایران از زمان بازداشت ملوان‌های آمریکایی بوده ارائه کرد و پرسید دولت آمریکا چگونه باید به آنها پاسخ بدهد. 

او گفت: «آنها با یک نظامی برای معذرت‌خواهی مصاحبه کردند؛ آنها را در حالی که دستشان پشت سرشان بود، به زانو درآوردند؛ حتی از یکی از آنها در حال گریه فیلمبرداری کردند... فکر می‌کنید که ما باید در برابر این همه چه می‌کردیم؟»

ریچاردسون در پاسخ گفت: «مخالفت‌های آمریکا به صراحت اعلام شده است. فکر می‌کنم ما به صراحت اعتراضمان را گفته‌ایم.»