ظریف اصولگراست یا اصلاح طلب؟

 "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه گفت: من هیچ وقت خودم را در این قالب بندی‌های سیاسی داخلی تعریف نکردم.

وی ادامه داد: دیدگاهی من معلوم است و زیاد هم تغییر نکرده ، یعنی دوستان اصلاح طلب و اصولگرا در طول 30 سال گذشته رفت و برگشت‌هایی در دیدگاه‌هایشان داشته‌اند.

ظریف با اشاره به اینکه شاید اینکه آدم بتواند متحول شود خوب باشد و من یکسری باورهایی دارم و یک رشته نگرش‌هایی هم به حوزه خودم دارم عنوان داشت :  در حوزه‌های دیگر هم تخصص ندارم و اظهارنظر هم نمی‌کنم ، شاید اصلا از من ندیده باشید که در حوزه‌های دیگری غیراز سیاست خارجی اظهار نظری کرده باشم.

وزیر امورخارجه تصریح کرد:  بخاطر اینکه تخصصی ندارم معتقدم دنیای امروز به شدت حرفه‌ای و تخصصی است و  من در یک حوزه درس را تا حد دکتری خوانده‌ام؛ 30 سال تا 35 سال سابقه کاری‌اش را هم دارم.

وی ادامه داد:  فهمیده‌ام که من تازه در این حوزه‌ای که کارکردم خیلی مجهولات دارم چه برسد به حوزه‌هایی که نه درسش را خوانده‌ام و نه روی آن کار کردم و بنابراین فقط در حوزه خودم اظهارنظر کردم و آن اظهارنظر هم کارشناسی و تخصصی بوده است.

وزیر خارجه یاد آور شد: تلاش کردم که گرفتار خطوط سیاسی نشوم و احساس خوبی هم می‌کنم؛ ضمن اینکه معتقدم وزارت خارجه طبق اساسنامه‌اش، کارشناسان و مسئولانش باید غیرحزبی باشند و حزبی شدن مغایر با پیگیری منافع ملی است که در وزارتخارجه ضرورت دارد.

ظریف گفت: البته ممکن است خیلی‌ها مخالف این دیدگاه من باشند ولی فعلا که ماده 84 اساسنامه ما حرف بنده را تأیید می‌کند.

وزیر امورخارجه در رابطه با نامزد نشدن برای ریاست جمهوری اظهار داشت: بخاطر اینکه من این کار را بلدم و آن کار را بلد نیستم.

ظریف در پاسخ به اینکه نمونه‌هایی بوده‌اند که از حوزه سیاست خارجی وارد این کار شده‌اند خاطرنشان کرد: ممکن است نمونه‌های زیادی داشته باشیم که افراد وارد سیاست خارجی هم شده ، بدون اینکه تخصصی داشته باشند؛ ولی دلیل نمی‌شود که بنده هم همان کار را بکنم و بازهم نمی‌گویم من کار درستی می‌کنم ولی من اعتقادم این است که فقط کاری را که بلدم را انجام دهم تازه همان را هم خیلی مطمئن نیستم.